2023
Hur kan jag vara ett exempel för familjemedlemmar som kämpar med att följa Jesu Kristi lärdomar?
Juli 2023


”Hur kan jag vara ett exempel för familjemedlemmar som kämpar med att följa Jesu Kristi lärdomar?” Vägledning för de unga, juli 2023.

Frågor och svar

”Hur kan jag vara ett exempel för familjemedlemmar som kämpar med att följa Jesu Kristi lärdomar?”

Visa, tjäna och berätta

Bild
ung kvinna

”Visa din familj att det ger dig glädje att följa evangeliet. Du kan tjäna dem och berätta om dina upplevelser för dem. Du kan också bjuda in missionärerna för att ha en hemafton hemma hos dig.

Luciana M., 18 år, Mendoza, Argentina

Försök att förstå

Bild
ung kvinna

”Några av mina familjemedlemmar har gjort en del saker som inte är i enlighet med Guds normer. Försök förstå hur de resonerar kring vad de gör. Det betyder inte att du måste göra det som de gör. Än viktigare är att älska dem oavsett vad de gör eller säger.”

Melody E., 13 år, Texas, USA

Följ Frälsaren

Bild
ung kvinna

”Jag försöker alltid vara ett exempel för min familj genom att prata om kyrkans lärdomar. Jag försöker alltid återspegla Kristus i mig själv. Jag vet att om jag följer honom kan jag vara ett gott exempel för min familj och föra in Kristi ljus i deras liv.”

Adalia C., 19 år, Rio Grande do Sul, Brasilien

Spela upplyftande musik

Bild
ung kvinna

”Jag omger mig med bra media som för in Anden i mitt hem. När jag spelar en psalm på pianot känner jag glädje även när mina familjemedlemmar har det jobbigt. Fortsätt att förlita dig på Frälsaren för att få glädje och frid, även när andra omkring dig inte gör det.”

Lauren B, 14 år, Maryland, USA

Älska dem

”Du kan inte ändra dina familjemedlemmars val och de kan inte ändra dina, men du kan alltid älska dem. Kristus visade så mycket kärlek till människor som inte höll med eller ens tyckte om honom. Alla är barn till Gud, och genom din kärlek kan de känna vår himmelske Faders kärlek.”

Brooklyn D., 17 år, Utah, USA

Försök att se som Kristus ser

Bild
ung man

”Att ha kristuslik kärlek och försöka se bortom deras svagheter kan hjälpa oss förstå vad de går igenom. Jesus Kristus har fullkomlig förståelse för var och en av oss. Och vi kan börja se och hjälpa andra som han gör om vi ber honom vägleda oss.”

John K., 17 år, Indiana, USA

Döm inte

”Jag lär mig att älska dem, vara vänlig mot dem och att inte döma dem.”

Logan C., 18 år, Utah, USA

Skriv ut