2023
Var ett svar på någons bön
Juli 2023


”Var ett svar på någons bön”, Vägledning för de unga, juli 2023.

Kom och följ mig

Apostlagärningarna 3

Var ett svar på någons bön

Att följa maningar hjälper oss att göra skillnad.

Bild
Petrus och Johannes helar en man vid templet

Vad jag har, det ger jag dig, av Walter Rane

Petrus och Johannes helar en man vid templet.

Du kanske känner att du inte har så mycket att ge. Men du har din tro på Jesus Kristus, och din tro på honom är tillräcklig för att leda till några ganska förunderliga ting.

Kort efter Jesu Kristi död och uppståndelse gick Petrus och Johannes till templet, där en man som inte kunde gå satt precis utanför och bad dem om en gåva.

Petrus sa till mannen: ”Silver och guld har jag inte, men vad jag har, det ger jag dig. I Jesu Kristi, nasaréns namn: res dig och gå!” (se Apostlagärningarna 3:6; betoning tillagd).

Petrus reste upp mannen så att han stod. För första gången i sitt liv kunde mannen stå upp. Han gick och hoppade till och med av glädje. Petrus tro på Kristus gav honom mod att bota mannen genom prästadömets kraft.

Men låt oss vara ärliga. Du kommer förmodligen inte att hela allas fysiska åkommor hela tiden. Men din tro kan vara till hjälp på andra sätt. Liksom Petrus kan du ge det du har.

Bild
unga män

Foto från Getty Images

Betydelsefull för många

Har du någonsin bett om att känna dig mindre ensam? Eller att någon skulle vara din vän?

Har någon någonsin dykt upp, ringt eller sms:at dig i det ögonblicket? De kanske följde en maning och försökte förbättra sig, precis som du. Allt de gjorde var att trofast använda lite av sin tid, en del av sitt mod och lite vänlighet – med andra ord vad de hade. Du kan också låta din tro få dig att handla efter maningar.

Äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Vi har det heliga ansvaret att lära oss känna igen [den Helige Andens] inflytande och följa det.”1

Du märker inte alltid när eller om du har gjort skillnad i någons vardag, så det kan vara svårt att se syftet med att följa maningar.

Men att försöka tjäna – göra det du kan – får dig att känna glädje och att du gjort något även om du inte alltid ser resultatet. När du lyssnar på maningar hjälper den Helige Anden dig att lära dig tjäna andra, även med ett hektiskt schema. Som äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”För det mesta besvaras böner … genom att Gud använder människor. Min bön är att han kan använda oss. Jag ber att vi ska vara svaret på människors böner.”2

Glädje för alla

Genom att göra gott kan du vara svaret på andras böner och finna glädje längs vägen – och i evigheten. Som äldste Rasband har sagt: ”Glädjen kommer som frid mitt i svårigheter och bedrövelser. Den ger tröst och mod, uppenbarar evangeliets sanningar och stärker vår kärlek till Herren och alla Guds barn.”3 Du blir med andra ord också mer kristuslik.

Ge bara vad du kan, börja med lite tid och lydnad.

Ibland är det förstås du som behöver lite extra hjälp. Också här sänder en kärleksfull himmelsk Fader maningar till andra. De kan finna glädje medan de blir ett svar på dina böner, precis som du kan vara ett svar på deras. Det betyder att det finns miljarder möjliga svar, och nästa kanske kommer längs gatan, på väg att säga hej.

Skriv ut