2023
Samla in – skingra inte
Juli 2023


”Samla in – skingra inte”, Vägledning för de unga, juli 2023.

Kom och följ mig

Apostlagärningarna 10

Samla in – skingra inte

Gud favoriserar inte vissa personer, och det borde inte heller vi göra.

Bild
människor som är olika varandra

Illustration: Travis Constantine

Några veckor efter att jag kommit till Tyskland som missionär knackade min tränare och jag på dörren hos en äldre kvinna som gick med på att låta oss undervisa henne.

Under vår första lektion bad vi henne läsa ett skriftställe högt. Genom tjocka glasögon läste hon med stora svårigheter och snubblade över orden. Och hennes svar på våra frågor var korta. Vi visste inte hur mycket hon förstod.

Vi bad henne läsa vissa stycken i Mormons bok före vårt nästa besök. När vi kom tillbaka hade hon läst dem men verkade inte förstå dem. Vi undrade om hon kanske hade vissa svårigheter med att lära sig. Vi undrade om vi skulle fortsätta undervisa henne. Men vi fortsatte.

Vid vårt nästa besök blev vi förvånade när hon sa att hon ville döpas. När vi sedan fortsatte undervisa henne märkte vi att hennes läsning faktiskt blev bättre. Hennes svar på våra frågor var fortfarande korta men verkade bättre och säkrare.

Jag förflyttades snart till en annan stad, men min tränare skrev senare till mig att den här kvinnan hade blivit döpt och fick stöd av grenens medlemmar. Om du flera veckor tidigare hade frågat oss vilka av våra kontakter som mest sannolikt skulle döpas och hitta en plats i kyrkan, skulle hon inte ha varit överst på vår lista.

Så vi lärde oss en gammal läxa – samma läxa som aposteln Petrus lärde sig för länge sedan och som var och en av oss måste fortsätta lära sig: ”Gud gör inte skillnad på människor” (se Apostlagärningarna 10:34).

En stor förändring

Petrus presiderade över kyrkan vid en kritisk tidpunkt. Frälsaren hade sagt till sina apostlar: ”Gå ut i hela världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen” (Markus 16:15). Men hittills hade de bara predikat och döpt bland judarna.

Sedan hände ett antal anmärkningsvärda saker. En romersk officer som hette Cornelius – en icke-jude, en soldat som bar samma uniform som de som hade korsfäst Jesus Kristus – såg en ängel i en syn. Ängeln bad Cornelius att skicka efter en man som hette Petrus för att undervisa honom. Kort därefter fick Petrus en syn där han såg mat som var förbjuden enligt judisk lag, men han blev ändå tillsagd att äta den eftersom Gud hade gjort den ren. Precis efter att Petrus hade haft den här synen kom Cornelius tjänare dit och bad honom följa med dem. Anden uppmanade Petrus att gå.

När Petrus hade träffat Cornelius och sett hur god och sann han var, förstod han innebörden av sin syn. Evangeliet behövde också ges till icke-judar som Cornelius. Det var då Petrus sa: ”Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor, utan tar emot den som fruktar honom och gör det som är rätt, vilket folk han än tillhör” (Apostlagärningarna 10:34–35). Petrus undervisade Cornelius om Jesus Kristus och uppmanade honom och hans hushåll att döpas. (Se Apostlagärningarna 10.)

Att föra evangeliet till icke-judarna innebar en stor förändring för den tidiga kyrkan. En del hade svårt att acceptera den här förändringen. Men det var det rätta, och det undervisade en grundläggande sanning om Gud och våra medmänniskor.

Ingen favorisering

När Gud välsignar sina barn favoriserar han inte efter nationalitet, ras, kön, rikedom, utbildning, förmåga, utseende eller andra olikheter som skiljer människor åt.1 Han ”aktar allt kött lika. Den som är rättfärdig gynnas av Gud” (1 Nephi 17:35). Alla kan komma till honom, för ”alla är lika inför Gud” (2 Nephi 26:33). Han ”ser till hjärtat” (1 Samuelsboken 16:7). Han tar emot dem som ”gör det rätta, älskar barmhärtighet och vandrar i ödmjukhet” (Mika 6:8).

Vem som helst kan välja att komma till Jesus Kristus, ingå förbund med vår himmelske Fader och följa deras vägar. Och den här sanningen bör vägleda hur vi delar med oss av Herrens evangelium och hans kärlek.

Vi kan inte bara se på någons yttre egenskaper och tro att de inte är ”typen” för evangeliet. Vi kan inte bara ge människor världsliga etiketter och tro att de här etiketterna diskvalificerar dem från att inkluderas i kyrkan. Vi kan inte bara bestämma oss för att inte tjäna någon bara för att de har andra politiska åsikter, hobbyer eller sympatier än våra.

Gud ser inte en person som en samling etiketter som representerar olika grupper eller egenskaper. Han ser en individ – sitt barn. Och det är så vi bör se varje person – som en unik individ med samma chans och förmåga att komma till Gud.

Samla in

President Russell M. Nelson har uppmanat oss att delta i Israels insamling.2 Men om vi, till skillnad från Gud, väljer att ”göra skillnad på människor” när det gäller att sprida evangeliet och inkludera människor i kyrkan, kan vi splittra eller skingra mer än vi samlar och förenar.

Låt oss var och en bestämma oss: ingen mer splittring. Samla in. Älska, dela och inbjud.

Min kamrat och jag var inte säkra på om kvinnan vi undervisade i Tyskland var särskilt benägen att döpas. Vi visste inte vad som rörde sig i hennes hjärta, men det gjorde Gud. Jag är glad att vi kände oss manade att fortsätta undervisa henne.

När du försöker följa Anden och försöker att inte göra skillnad på människor blir du vägledd att hjälpa människorna omkring dig att komma till Kristus, oavsett deras olikheter.

Slutnoter

  1. Se Dieter F Uchtdorf, generalkonferensen i april 2020 (Liahona, maj 2020, s. 105).

  2. Se exempelvis Russell M. Nelson, ”Israels hopp” (världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018), HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

Skriv ut