2023
Ständig omvändelse
Augusti 2023


”Ständig omvändelse”, Vägledning för de unga, aug. 2023.

Ständig omvändelse

Att sträva efter ständig omvändelse är inte så komplicerat. Du klarar det.

Omvändelse är inte en utmärkelse som du får vid dopet och som du dammar av varje söndag i kyrkan. Tro måste få näring. Din omvändelse måste ständigt pågå. Du kan inte förlita dig på att en stor händelse ska trigga igång den och fördjupa den likt en automatisk kedjereaktion av fallande dominobrickor.

I stället tar du avsiktliga steg längs vägen för att skapa ett bättre liv på jorden och i evigheten. Ständig omvändelse sker i det lilla du gör varje dag, som när du ber om förlåtelse när du sagt något ovänligt (eller hejdar dig från att säga det över huvud taget) eller när du kommer ihåg att läsa skrifterna. Det handlar om att bestämma sig om och om igen för att fortsätta tro. Det handlar om att alltid försöka göra och vara sitt bästa. Det är så du kan bli ditt bästa jag och stärka din tro på din himmelske Fader och Jesus Kristus.

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Frälsarens evangelium … handlar … om att göra det som är gott och bli god. Och [Jesu Kristi försoning] hjälper oss att övervinna och undvika det som är dåligt och att göra det goda och bli god. Frälsaren ger oss hjälp för hela livets väg – från dålig till god till bättre och till att förändra själva vår natur.”1

Här är några förslag som kan vara till hjälp.

Bild
skriver dagbok

Skriv ner dina framgångar

Om du känner att din utveckling stannat av, försök då lägga märke till det goda du gör varje dag. Ta en stund till att skriva ner allt du gjorde bra i dag.

Att gå i kyrkan, studera skrifterna, hålla förbund, vara vänlig, be – dessa små framgångar är stunder av godhet som sker i ditt dagliga liv. Detta är framåtskridande – det är så du tar stegen mot din eviga bestämmelse!

Bild
silhuetten av händer i motsol

Sträva efter mer ljus

Gud belönar dina små gärningar av tro varje gång du väljer något gott. Han gör dina ansträngningar meningsfulla genom att ge dig styrka, mod och kunskap att fortsätta framåt mot evigt liv.

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Under årens gång tar vi dessa viktiga andliga steg om och om igen. Vi börjar se att ’den som tar emot ljus och förblir i Gud får mer ljus, och detta ljus växer sig klarare och klarare fram till den fullkomliga dagen’ [Läran och förbunden 50:24]. Våra frågor och vårt tvivel skingras eller blir mindre viktiga. Vår tro blir enkel och ren.”2

Allteftersom du blir mer omvänd till evangeliet blir du bättre än du brukade vara. Du lär dig vad det innebär att vara en bra människa och vad du är kapabel till. Den Helige Anden undervisar dig i din strävan att bli bättre. Allteftersom du tar emot mer ljus blir du mer som Gud och Jesus Kristus, som är tålmodiga, medkännande, kärleksfulla, visa, goda och förlåtande. Kort sagt kommer du närmare fullkomlighet (se 3 Nephi 12:48).

Bild
äpple och munk

Skapa goda vanor

Tänk på hur du skapar en vana. Du gör något om och om igen tills du gör det automatiskt. Samma sak kan hända med goda tankar. När du medvetet försöker tänka på att vara vänligare, mer kärleksfull, hjälpsam mot andra eller mer tacksam, får hjärnan dessa tankar oftare. När du sedan agerar på dessa tankar skapar du en god vana.

För att mer målmedvetet kunna bli bättre, kan du sätta mål som fokuserar på att utveckla specifika kristuslika egenskaper.

Till exempel:

  1. Jag ska ge tre personer en komplimang varje dag så att jag lär mig att se mer godhet i människor.

  2. För att alltid kunna ha Anden med mig ska jag inte lyssna på dålig musik.

  3. Jag ska be när jag är arg för att kunna bli mer vänligt sinnad.

Vanor som dessa kan göra det enklare att fortsätta utvecklas mot fullkomlighet och att leva med större glädje nu. Det är mycket lättare att vara god när man har som vana ”att ständigt göra gott” (Alma 63:2).

Bild
unga kvinnor

Kom ihåg de goda nyheterna

När du arbetar på det dagliga målet att leva ett lyckligare, mer kristuslikt liv nu, går du samtidigt framåt mot fullkomlighet. Visst är det fantastiskt? Du utvecklas till den person du är ämnad att bli. Och samtidigt förbättrar du ditt liv på jorden. På så sätt får du vara lycklig nu och i evigheten.

Det var så Gud planerade det. Att välja att vara ditt bästa ”jag” genom att följa Jesus Kristus hjälper dig och dem du har omkring dig. Och det för dig till hans kärleksfulla famn för evigt.

Den goda nyheten om Jesu Kristi evangelium ger dig den otroliga möjligheten att förstå livets syfte och uppfylla det. Men det är upp till dig. Du väljer om du ska fånga den möjligheten eller inte. På grund av din handlingsfrihet är det dina ”beslut som avgör [din] bestämmelse”.3 Dina val har betydelse eftersom de formar den du är nu till den du ska bli. Och den du blir är din bestämmelse.

Gud litar på dig. Han vill att du ska återvända till honom och bli som han, och han skapade den perfekta planen för att hjälpa dig göra det. Allt du behöver göra – det han vet att du kan göra – är att göra ditt bästa för att följa den.

Slutnoter

  1. David A. Bednar, ”Försoningen och jordelivets resa”, (Liahona, april 2012, s. 14).

  2. Neil L. Andersen, ”Du vet tillräckligt”, generalkonferensen i oktober 2008 (Liahona, nov. 2008, s. 14).

  3. Thomas S. Monson, ”Decisions Determine Destiny” (KUV:s brasafton, 6 nov. 2005), s. 3; speeches.byu.edu.

Skriv ut