2023
Tro, gärningar, nåd … och cykling?!
Augusti 2023


”Tro, gärningar, nåd … och cykling?!” Vägledning för de unga, aug. 2023.

Kom och följ mig

Apostlagärningarna

Tro, gärningar, nåd … och cykling?!

Lär dig om vad som hjälper dig att fortsätta röra dig framåt.

Bild
ung kvinna som cyklar

Jag tittade i spegeln på den skrapade huden under näsan och på hakan. Försiktigt torkade jag bort några små gruskorn. Japp, det såg verkligen ut som mustasch och skägg. Ett getskägg av skrapsårsgrus!

Bara några minuter tidigare hade jag lärt mig en mycket viktig läxa vad gäller cykling: att hålla sig upprätt är riktigt svårt om man inte rör sig framåt! I stället för att trampa hade jag tvekat för länge, bromsat hårt och vält.

Vad har det här med evangeliet att göra? Här är ett samband att fundera över. I likhet med behovet av både balans och momentum för att hålla sig upprätt på en cykel, beror vår eviga utveckling på både tro och goda gärningar. Och hela färden möjliggörs genom Jesu Kristi nåd.

Tänk så här: Jesus Kristus gav dig cykeln. Det är han som hjälper dig att lära dig cykla. Han kan gå igenom instruktionerna med dig, ge dig tips och till och med hålla i sadeln när du sätter dig på cykeln. Men det är du som måste välja att röra dig framåt.

Äldste Dieter F. Uchtdorf delade nyligen liknande tankar om cyklar för att uppmuntra oss att fortsätta framåt med tro.

”Håll ögonen på vägen framför dig. Fokusera på din destination”, sa han. ”Och börja trampa. Att hålla balansen handlar om att röra sig framåt.”1

När du läser Nya testamentet just nu märker du kanske att de första apostlarna gav en hel del undervisning om cykling. Jag skojar bara! Men de undervisade faktiskt om tro, nåd och gärningar flera gånger.

Petrus lärde till exempel att ”det är genom Herren Jesu nåd vi blir frälsta” (Apostlagärningarna 15:11).

Och se var hans undervisning om nåd förekommer – i Apostlagärningarna, där lärjungarnas gärningar upptecknades! En stor del av Nya testamentet beskriver hur trofasta män och kvinnor färdades omkring och undervisade om Jesus Kristus. De gav uttryck för kombinationen av att ha tro, arbeta hårt och ta emot Frälsarens stödjande hjälp.

Vilka andra skriftställen hittar du som handlar om tro, gärningar och nåd? Hur märker du att dessa tre samverkar i ditt eget liv? Här är några verser som hjälper dig att komma igång: Jakobs brev 2:14–17; Efesierbrevet 2:8–10 och Moroni 10:32–33.

Cykelliknelsen är dock inte perfekt, så bekymra dig inte för mycket om vad allt representerar. Låt oss använda den som något som hjälper oss komma ihåg att vi inte kan frälsa oss själva, och Frälsaren tvingar oss inte heller att bli frälsta. Det är när vi arbetar tillsammans med honom, försöker följa hans lärdomar och visar kärlek till andra, som det magiska händer. Satan vill att vi ska ge upp, sätta oss ner och sjunka ner i synd och förtvivlan. Men vår himmelske Fader och Jesus Kristus älskar oss och hejar på oss för varje steg – eller pedalvarv – vi tar!

Så hoppa upp på sadeln, ta sats framåt, börja trampa och känn vinden i ansiktet. Att röra sig framåt känns verkligen bra, eller hur?!

Bild
Jesus Kristus

Vid stilla vatten, av Simon Dewey

Slutnot

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Vårt uppriktiga allt”, generalkonferensen i april 2022 (Liahona, maj 2022, s. 123).

Skriv ut