2023
Ditt andliga uppdrag för hela livet
Augusti 2023


”Ditt andliga uppdrag för hela livet”, Vägledning för de unga, aug. 2023.

Ditt andliga uppdrag för hela livet

Att lära känna och älska Herren Jesus Kristus är något du fortsätter att göra under hela ditt liv.

Bild
ung kvinna

Äldste Andersen hälsar på unga ensamstående vuxna i Aurora i Filippinerna i november 2015.

Vad tänker du på när du hör ordet uppdrag? Tänker du på filmer eller böcker med modiga hjältar som ger sig ut på farofyllda, äventyrliga resor? Eller tänker du kanske på någon som måste ge sig ut på ett djärvt uppdrag mot alla odds för att åstadkomma det omöjliga?

Hjälteuppdrag förekommer i berättelser från hela världen. Men har du någonsin undrat om du har ett uppdrag – något stort och fantastiskt som du skulle kunna göra som för alltid skulle förändra ditt och andras liv till det bättre?

Ja, du har ett mycket viktigt andligt uppdrag! Men till skillnad från de hjälteuppdrag du läser om i böcker eller ser i filmer börjar ditt uppdrag med en livsförändrande uppmaning från världens Frälsare och Återlösare: ”Kom till mig” (Matteus 11:28).

Frälsarens uppmaning

Han uppmanar alla att tro på och lita på honom, att ta till sig hans namn, hans lärdomar och hans bud.

Oavsett var du bor eller vilka talanger, egenskaper och unika livserfarenheter du har, är det ditt uppdrag att sätta Jesus Kristus främst i ditt liv under hela livet. Du lever i denna värld full av utmaningar och distraktioner. För att behålla ditt fokus på Jesus Kristus och leva ett liv med tro på honom under hela ditt liv krävs mod och hjälp från himlen.

Bild
flicka som kliver ner i dopbassängen

Finn styrka i förrättningar och förbund

En stor hjälp från himlen är templets förrättningar och förbund som håller oss ”stadigt grundade och fast rotade”1 i vår strävan att komma till Frälsaren.

Du ingår förbund när du döps. Allt eftersom du går framåt i evangeliet ingår du fler förbund i templet. President Russell M. Nelson har sagt att ”var och en som ingår förbund i dopbassänger och i tempel – och håller dem – har ökad åtkomst till Jesu Kristi kraft”.2

I denna värld så fylld av tvivlande och distraherande röster och tilltagande tumult och frestelser, är det tryggheten och påminnelserna i förrättningarna och förbunden som får dig att fortsätta framåt på det som president Nelson insiktsfullt kallar förbundsstigen.

Lev så att du är värdig den Helige Anden

För nästan 2 000 år sedan sa aposteln Paulus att det som hör Gud till endast kan tillkännages och förstås genom den Helige Anden (se 1 Korintierbrevet 2:11–14). Hans ord är fortfarande otroligt sanna i dag.

I och med att du tar emot den Helige Andens gåva vid dopet måste du sträva efter att leva värdig dess ständiga inflytande genom det du gör, det du säger och dem du umgås med. När du gör det kommer andligt ljus med större visshet till din själ.

President Nelson har manat oss att välja att ”avstå från allt som fördriver Anden”3 och att ”utföra det andliga arbete som krävs för att njuta av den Helige Andens gåva och för att höra Andens röst oftare och tydligare”.4

Bild
ung man som läser skrifterna

Håll fast vid andliga upplevelser

Paulus blev omvänd till Herren när ”ett starkt ljus plötsligt strålade från himlen” och han hörde Herrens röst (se Apostlagärningarna 22:6–7). Paulus höll fast vid den här och andra speciella andliga upplevelser resten av livet. Vi måste göra detsamma.

Profeten Joseph Smith drabbades ofta av motstånd och förföljelse, men han glömde eller förnekade aldrig sin upplevelse av den första synen. Han vittnade frimodigt om att Fadern och Sonen hade visat sig för honom. ”Jag visste det”, sa Joseph, ”och jag visste att Gud visste det och jag kunde inte förneka det” (Joseph Smith – Historien 1:25). Genom att hålla fast vid andliga upplevelser fick Joseph förvissning om Guds kärlek och styrka i det verk som Herren hade gett honom att utföra.

Även om himmelska syner ges mer sällan, kommer andliga upplevelser och underverk till dem som ödmjukt och under bön söker dem. Tänk på dina upplevelser på FSY eller känslorna du fick första gången du läste Mormons bok. Håll fast vid de här meningsfulla ögonblicken i ditt liv. De stärker dig i din strävan att komma till Kristus.

Bild
Jesus Kristus

Välj tro

Under sitt liv blev aposteln Paulus slagen och stenad, och han överlevde tre skeppsbrott (se 2 Korintierbrevet 11:24–25). Han råkade ut för många som ville honom illa, och genomled ”möda och slit”, ”hunger och törst”, och var ofta ”frusen och naken” (2 Korintierbrevet 11:27).

Få människor får så intensiva prövningar som Paulus, men till och med i sitt djupaste lidande kunde Paulus vara ”bedrövad men alltid glad” och ”ha inget men äga allt” (se 2 Korintierbrevet 6:10) eftersom han valde tro på Jesus Kristus.

Det är inte så svårt att välja tro på Jesus Kristus när vi känner oss fyllda av andlig styrka, men vi måste också välja tro när livet blir svårt. Du kommer att inse att Frälsaren inte står i slutet av ditt livsuppdrag och väntar på att du ska komma till honom. Han står bredvid dig och visar vägen. Han är vägen (se Johannes 14:6).

President Nelson har sagt att ”Frälsaren lyfter upp oss över denna fallna världs dragningskraft genom att välsigna oss med större kärlek, ödmjukhet, generositet, vänlighet, självdisciplin, frid och ro”.5 I Vägledning för de unga står det att Jesus Kristus ”är vägledningen för de unga”.6

Hans löften kommer att uppfyllas

Jag är tacksam för min fasta visshet om att Jesus är Kristus. Jag vittnar om att detta att få lära känna och älska honom är en av jordelivets stora möjligheter.

En dag kommer du att falla på knä vid hans fötter. Den dagen, om du har hållit dina löften till honom, ska din själ glädjas då han uppfyller alla sina löften till alla som har kommit till honom med ”helhjärtat uppsåt” (3 Nephi 18:32), vuxit i sin kärlek till honom och försökt känna hans gudomliga närvaro under hela livet.

Det blir ett högst heligt, krönande ögonblick på din andliga resa!

Skriv ut