2023
Nyckeln till verklig förändring
Augusti 2023


”Nyckeln till verklig förändring”, Vägledning för de unga, aug. 2023.

Nyckeln till verklig förändring

Sann och varaktig förändring är möjlig, men vi klarar det inte själva.

Bild
ung man som ror

På high school provade jag på rodd. Det lät inte så svårt – att sitta i en båt och röra på årbladen för att snabbt ta sig fram på vattnet. Jag hade ingen aning om vad jag gett mig in på.

Ett tag kunde jag inte balansera båten, och mitt sätt att använda årorna fick mig att stanna upp i stället för att glida fram på vattnet.

Med tiden förändrade jag mitt sätt att balansera båten och hantera årorna. Långsamt förändrade jag fler saker och blev bättre – utan att ens inse det. Sedan blev det roligt att ro! Jag gillade de lugnande rörelserna i rodden samtidigt som jag snabbt och tyst gled fram över vattnet.

Att göra positiva förändringar – även de allra minsta sådana – hjälper oss inte bara i idrottsgrenar som rodd, utan också med att bli den vi är ämnade att vara.

Men förändring är inte alltid lätt.

Vi är här för att förändras

Har du någonsin fått tankar som dessa när du försökt göra förändringar i ditt liv:

Åh nej, jag gjorde samma misstag igen! Hur kan jag vara så svag?

Jag är värdelös.

Jag har syndat för mycket för att få förlåtelse.

Sådana tankar kan få förändring att kännas omöjlig. Men vi är här i det här livet för att förändras och förbättras. Sann och varaktig förändring är möjlig, men vi klarar det inte själva.

President M. Russell Ballard, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum, har sagt: ”Ser du något i ditt liv som inte är vad det borde vara? … Om du är medveten om sådant i ditt liv som du inte tycker om, be då din himmelske Fader om hjälp, så får du den inre styrkan att förändras.”1

Styrka till förändring kommer genom Jesus Kristus och hans försoning.

Bild
Jesus Kristus med en kvinna

Illustration av Kristus: Judith A. Mehr

Kristuslika egenskaper: en vägledning till förändring

Frälsaren har visat oss det bästa sättet att leva på. Han ber oss att följa honom och bli som han är (se 3 Nephi 27:27). Vi kan göra detta genom att studera hans liv och egenskaper.

Skrifterna beskriver kristuslika egenskaper såsom tro, hopp, kristuslik kärlek, dygd, kunskap, tålamod, ödmjukhet, flit och lydnad.2 Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att när vi flitigt och med hjälp av bön strävar efter att utveckla kristuslika egenskaper, ”kommer Frälsaren att välsigna oss utöver vår egen förmåga att bli vad han vill att vi ska bli”.3

Ta emot chansen att förändras

Jag behövde göra förändringar om jag ville bli bättre på att ro. Bara då kunde jag uppleva den glädje som rodden erbjuder.

För att vi ska kunna uppleva vad livet – evigt liv – har att erbjuda, ber Frälsaren oss inte att offra vår personlighet bara för att vi ska förändras. Han ber oss att förändra det som behöver förändras för att komma närmare honom.

Det här är vad omvändelse handlar om. President Russell M. Nelson har sagt: ”När vi väljer att omvända oss väljer vi att förändras! Vi låter Frälsaren förvandla oss till den bästa versionen av oss själva … När vi väljer att omvända oss väljer vi att bli mer som Jesus Kristus!”4

Frälsaren gav sitt liv så att han kan hjälpa dig att ta emot den underbara chansen du har att förändras och bli allt som han vill och vet att du kan bli.

Slutnoter

  1. M. Russell Ballard: ”Keep the Commandments – Beginning Right Now!” (tal under brasafton på Brigham Young University, 6 nov. 1987), s. 2, speeches.byu.edu.

  2. Se Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2004), s. 115–128.

  3. Dieter F. Uchtdorf, ”Kristuslika egenskaper – vinden under våra vingar”, generalkonferensen i oktober 2005 (Liahona, nov. 2005, s. 102).

  4. Russell M. Nelson, ”Vi kan göra bättre och bli bättre”, generalkonferensen i april 2019 (Liahona, maj 2019, s. 67).

Skriv ut