Til styrke for de unge
Gå efter lyset!
Januar 2024


»Gå efter lyset«, Til styrke for de unge, jan. 2024.

Kom og følg mig

Mormons Bogs titelblad; Mormons Bog: En introduktion

Gå efter lyset!

Mormons Bog bringer et lys og en kraft ind i jeres liv, der vil vejlede jer i de udfordrende og spændende dage, der ligger forude.

Billede
ung kvinde læser i skrifterne

Illustration: Gabriele Cracolici

Som dreng elskede jeg historien om Jereds bror i Mormons Bog. Jeg kunne se hans oplevelse som en film i mit sind. Det syntes næsten at ske for øjnene af mig, når jeg læste om det.

Jereds bror blev af Herren befalet at bygge fartøjer, så han og hans familie kunne krydse havet til »et forjættet land« (Eter 2:9). Men bådene var mørke. Jereds bror ønskede ikke at rejse i mørke og søgte Herrens hjælp. Og Herren spurgte ham: »Hvad vil I, at jeg skal gøre?« (Eter 2:23).

Med stor tro bar Jereds bror 16 sten op på toppen af et bjerg og bad. Han bad Herren om at røre ved stenene, »så de kan lyse i mørket« (Eter 3:4). Herren rakte derefter sin hånd ud og rørte ved hver sten med sin finger og gav dem lys. Hele mit liv har jeg set for mig, at Herren rørte ved disse sten.

Ligesom Jereds bror fik lys, vil Herren Jesus Kristus bringe lys til jer. Han er »verdens lys og liv« (3 Ne 11:11). Jeg opfordrer jer til at gå efter lyset! Studium af Mormons Bog vil styrke jeres tro på Jesus Kristus og hjælpe jer til at forblive forbundet til hans lys.

En vejledning og et lys

Jeg har læst Mormons Bog og har mange gange følt et vidnesbyrd om, at den er sand. Jeg har aldrig tvivlet på den. Når jeg ikke føler Ånden, når jeg åndeligt er lidt ude af harmoni, har jeg en følelse af mørke. Men når jeg læser Mormons Bog, vender lyset tilbage. Nogle gange kræver det for mig kun at læse et vers for at føle lyset igen, men jeg føler altid lys, når jeg læser den.

Lys, der overvinder mørke, er virkeligt for mig. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Når I bønsomt studerer Mormons Bog hver dag, vil I træffe bedre valg – hver dag1 Det skyldes, at Mormons Bog øger jeres tro på Jesus Kristus. Den bringer lys og kraft. Dens lærdomme vil vejlede jer i de udfordrende og spændende dage forude.

Føl Lyset

Jeg nyder velsignelsen ved at tjene ved præsident Nelsons side. Når profeten kommer ind i et værelse, fyldes det med mere lys. Han bærer Kristi lys med sig.

Nogle gange er det svært være sikker på, at man føler Kristi lys. Man ser det ikke med sine fysiske øjne. Det kommer som åndelige følelser. Det er følelsen af, hvad der er rigtigt og forkert, og hvad der er sandt og falsk (se Moro 7:13-19).

Hver gang I vælger at blive mere som Jesus Kristus, vandrer I i Kristi lys. At læse i Mormons Bog styrker det lys.

»Selvfølgelig er den sand!«

Jeg tror oprigtigt på, at når skrifterne siger: »Husk, husk« (Hel 5:12), betyder det, at vi ikke blot skal huske Jesus Kristus eller huske, at vi engang følte hans lys. Vi må føle hans lys nu og føle det igen og igen. Det er det, som en ung mand, Eric, opdagede, da han første gang læste Mormons Bog.

Da Eric flyttede til et nyt sted og begyndte på high school, kæmpede han med sine lektier og fandt det svært at falde til. Han begyndte også at spekulere på, om han havde et vidnesbyrd.

»Jeg begyndte seriøst at læse Mormons Bog for første gang i mit liv,« har Eric fortalt. »Jeg læste og bad hver dag.«

Da Eric bad og spurgte vor himmelske Fader, om Mormons Bog er sand, var han sikker på, at han ville få et svar, men der skete ikke noget.

Nogen tid senere, da Eric gik gennem en skov bag sit hus, spurgte han igen. Denne gang fik han en tilskyndelse, som om vor himmelske Fader spurgte ham: »Eric, hvad er der sket i dit liv, siden du begyndte at læse Mormons Bog og bede hver dag?«

Eric tænkte over, hvordan han havde fået gode venner og klarede sig bedre i skolen. Uden at vide det havde Mormons Bog bragt lys og kraft ind i hans liv.

Og så skete det.

»Jeg hørte ikke en røst,« sagde Eric, »men Ånden fyldte mit hjerte, da disse ord kom til mit sind: ›Selvfølgelig er den sand!‹ En overvældende følelse af fred og forståelse kom over mig. Jeg vidste, at jeg endelig havde fundet mit svar.«2

Gå fremad i lys

Fra første til sidste side vidner Mormons Bog om, at »Jesus er Kristus«,3 og den lærer os, »hvad vi må gøre for at opnå fred i dette liv og evig frelse i det tilkommende liv.«4

Når I studerer Mormons Bog, håber jeg, at I vil føle, at den blev skrevet til jer. Læresætningerne i Mormons Bog og de tapre eksempler fra Nefi, Lehi og Sarija, Abinadi, Alma, Amulek, Abish, Mosijas sønner og mange andre vil opløfte, vejlede og styrke jer til at blive en bedre Jesu Kristi discipel og lede jer til at vandre tillidsfuldt i hans lys.

Jeg vidner om, at Mormons Bog er et dyrebart og sikkert vidnesbyrd om, at Jesus Kristus lever, og han er vores kilde til trøst, håb, fred, glæde og lys. Jeg beder af hele mit hjerte om, at I vil gå efter det lys, der findes i Mormons Bog, komme Jesus Kristus nærmere og føle varmen fra hans lys og kærlighed, mere end nogensinde før.

Billede
pige med kæmpe notesbog og blyant

Udskriv