Til styrke for de unge
Hold op med at sammenligne jer! I rækker
Januar 2024


»Hold op med at sammenligne jer! I rækker«, Til styrke for de unge, jan. 2024.

Kom og følg mig

Nefis Første Bog 2-7

Hold op med at sammenligne jer! I rækker

Her er fire ting, vi lærer af en af Nefis ældre brødre.

Billede
vægte

Illustrationer: Corey Egbert

Der er den der ene elev i klassen, der altid kender det rigtige svar. Drengen på basketballholdet, der altid skyder bedre end jer. Den person, som alle ønsker at være venner med. I sammenligningernes verden virker det som om, at der altid er nogen, som er bedre.

Det kan være særligt svært med sammenligninger, når det gælder om at efterleve evangeliet. I tror måske, at andre er mere retfærdige, har et stærkere vidnesbyrd eller føler Ånden tydeligere end jer. Men at sammenligne sig selv med andre er ikke nyttigt.

Fra Mormons Bog ved I sikkert, at Nefi var en stor leder og profet. Men hvor meget ved I om Nefis trofaste ældre bror Sam? Han var ikke en leder eller profet som Nefi, men han behøvede ikke at være præcis som Nefi for at være god nok.

Billede
mænd beder

1. Sam var troende

Nefi bad og fik selv et svar: Herren havde befalet, at deres familie skulle drage ud i ørkenen. Og Sam »troede på [Nefis] ord« (se 1 Ne 2:16-17). Sam havde muligvis ikke et fuldkomment vidnesbyrd. Han havde måske haft nogle spørgsmål. Men han valgte at tro på sin brors ord, og så handlede han ud fra sin tro. Sammenlign ikke jeres tro eller vidnesbyrd med andre menneskers. Når I handler i tro, som Sam gjorde, så vokser jeres vidnesbyrd om Frelseren lidt efter lidt. (Se også L&P 46:13-14, Alma 32.)

Billede
nogle mænd taler sammen

2. Sam var ydmyg

Laman og Lemuel var ikke tilfredse med, at deres yngre bror Nefi var ved at blive deres leder. Men Sam, som også var storebror til Nefi, må have været ydmyg. Han lyttede til Nefi og fulgte hans råd (se 2 Ne 5:3-6). Hvis andre i jeres omgangskreds bliver bedt om at lede, og I ikke bliver det, så sammenlign ikke. Støt dem, lær af dem og gør jeres bedste for at vælge det rigtige.

Billede
to mænd vrede på en anden mand

3. Sam var tålmodig

Det virker måske som om, at alle omkring jer lever et fuldkomment liv, men alle går igennem hårde tider. Sam var ingen undtagelse. Laman og Lemuel vendte sig mod Sam, ligesom de vendte sig mod Nefi. De slog endda Sam med en kæp på samme måde, som de slog Nefi. (Se 1 Ne 3:28, 1 Ne 7:6). Men Sam udholdt tålmodigt sine prøvelser. At gå igennem hårde tider betyder ikke nødvendigvis, at I gør noget forkert. Sammenlign ikke jeres prøvelser med andre menneskers. Vær tålmodige, og stol på Herren. Han vil hjælpe jer igennem.

Billede
mand

4. Sam blev velsignet

Sams far, Lehi, sagde til Sam: »Du skal være velsignet alle dine dage« (2 Ne 4:11). Sam var måske hverken leder eller profet, men han fulgte stadig trofast Jesus Kristus og blev velsignet for det. Med Frelserens hjælp rakte det. Og det kan det også for jer.

Udskriv