Til styrke for de unge
Tro på Kristus før han kommer igen
April 2024


»Tro på Kristus før han kommer igen«, Til styrke for de unge, apr. 2024.

Kom og følg mig

Jaroms Bog

Tro på Kristus, før han kommer igen

Nefitterne havde tro, før Frelseren kom, og vi kan have tro, før han kommer igen.

Billede
Jesus Kristus besøger nefitterne

Har I nogensinde tænkt over, hvordan det må have været at tro på Frelseren, før han kom til jorden? De fordums nefitter måtte gøre netop det – »se frem til Messias og tro på ham, der skulle komme, som om han allerede var kommet« (Jar 1:11).

Vi har i dag skriftens beretning og historiske optegnelser, der vidner om, at Jesus Kristus levede, døde og opstod. Vi tror på en Frelser, der allerede er kommet. Men vi tror også på en Frelser, der vil komme igen.

Inden Jesus Kristus kom, havde nefitterne tro til at:

Billede
Kong Benjamin og hans hustru beder

Blive tilgivet for deres synder.

»Hver den, som tror, at Kristus skal komme, han kan få forladelse for sine synder og fryde sig med overordentlig stor glæde, ja, som om han allerede var kommet blandt dem« (Mosi 3:13, fremhævelse tilføjet).

Billede
Enosh

Tilgive sig selv.

»Og der kom en røst til mig, som sagde: Enosh, dine synder er dig tilgivet … derfor blev min skyld fejet bort. Og jeg sagde: Herre, hvordan er det sket? Og han sagde til mig: På grund af din tro på Kristus, som du aldrig før har hørt eller set. Og der vil gå mange år, før han giver sig til kende i kødet; se, din tro har gjort dig ren« (En 1:5-8, fremhævelse tilføjet).

Billede
Jakob forkynder

Udføre mirakler.

»Vi kendte til Kristus, og at vi havde et håb om hans herlighed mange hundrede år før hans komme … i en sådan grad, at vi i sandhed kan befale i Jesu navn, og selv træerne adlyder os eller bjergene eller havets bølger« (Jakob 4:4, 6, fremhævelse tilføjet).

Billede
Moroni skriver på plader

Modtage åbenbaring.

»Der var mange, hvis tro var så overordentlig stærk, selv før Kristus kom, at de ikke kunne holdes uden for sløret, men som i sandhed så med øjnene« (Eter 12:19, fremhævelse tilføjet).

Før Jesus Kristus kommer igen, kan vi have tro til at:

Blive tilgivet, tilgive os selv, udføre mirakler og modtage åbenbaring (ligesom nefitterne).

Billede
ung mand synger i kirke

Forberede os på hans komme.

Når vi stræber efter at holde vores pagter, forbereder vi os på at leve i det celestiale rige. »For se, dette liv er tiden for menneskene at berede sig til at møde Gud; ja, se dette livs dag er dagen for menneskene at udføre deres arbejde« (Alma 34:32).

Billede
unge foran templet

Berede verden på hans komme.

Præsident Russell M. Nelson har opfordret os til at være en del af »det største værk på jorden« – Israels indsamling. Vor himmelske Fader har gemt mange af sine mest ædle ånder – måske kan jeg sige, hans bedste hold – til denne sidste fase. Disse ædle ånder – disse bedste spillere, disse helte – er jer1

Billede
unge kvinder, der krammer

Have håb i svære tider.

Når Frelseren kommer igen, vil de retfærdige leve i fred. Frelseren vil regere, og der vil blive rettet op på uretfærdighed. »For Herren skal være midt iblandt dem, og hans herlighed skal være over dem, og han skal være deres konge og deres lovgiver« (L&P 45:59).

Billede
ung kvinde

Stole på opstandelsen.

Hele menneskeheden vil opstå. Vi vil få et fuldkomment, udødeligt legeme. Vi kan igen se vores kære, der er gået bort. »Ånden og legemet skal atter blive genforenet i deres fuldkomne form; både lem og led skal blive bragt tilbage til deres rette skikkelse, ligesom vi er nu på dette tidspunkt« (Alma 11:43).

Billede
Jesus Kristus viser sig for nefitterne

De fordums nefitter havde tro på Frelseren, før han kom. Vi kan have tro på, at Frelseren vil komme igen – når »[vi] skal se [ham] i himlens skyer, iført magt og stor herlighed« (L&P 45:44, se også ApG 1:11). Hvordan ændrer det, at I ved, at han kommer igen, hvad I vil gøre i dag?

Note

  1. Russell M. Nelson, »Zions ungdom«, verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018, Evangelisk Bibliotek.

Udskriv