Voor de kracht van de jeugd
Wanneer goede mensen slechte dingen meemaken
Juni 2024


‘Wanneer goede mensen slechte dingen meemaken’, Voor de kracht van de jeugd, juni 2024.

Kom dan en volg Mij

Alma 8–14

Wanneer goede mensen slechte dingen meemaken

Heb jij de laatste tijd moeilijke dingen meegemaakt? Zo ja, dan ben je in goed gezelschap.

Afbeelding
jongeman loopt door de regen

Illustratie, Camila Grey

Twee gevangenen in het Boek van Mormon werden zo slecht behandeld dat je op basis van die behandeling zou denken dat ze verschrikkelijke misdadigers waren.

Deze gevangenen waren vastgebonden. Ze werden dagelijks door de bewakers geslagen. Alsof dat nog niet genoeg was, werden zelfs hun kleren uitgetrokken en kregen ze geen voedsel of water. Wat hadden ze misdaan?

Alma en Amulek hadden alleen maar geprobeerd het evangelie te prediken (zoals je deze maand zult lezen als je met Kom dan en volg Mij Alma 8–14 bestudeert).

Op God vertrouwen

De Schriften staan vol voorbeelden van goede mensen die slechte dingen meemaken. Natuurlijk geldt dat ook in onze tijd. Je kent en houdt waarschijnlijk van mensen die aan die beschrijving voldoen.

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft ooit gezegd:

‘Voor elke zieke man die onmiddellijk genezen wordt terwijl hij bij het badwater van Bethesda op zijn beurt wacht, is er een andere die veertig jaar in de woestijn doorbrengt terwijl hij wacht om het beloofde land binnen te gaan. Voor elke Nephi en Lehi die wegens hun geloof op goddelijke wijze tegen het omringende vlammende vuur werden beschermd, is er een Abinadi die wegens zijn geloof in het verzengende vuur verbrandt. […]

‘Wat bedoel ik hiermee? Ik bedoel dat geloof betekent dat we in goede én slechte tijden op God vertrouwen, zelfs als dat enig lijden met zich meebrengt, in afwachting van de openbaring van zijn arm voor ons welzijn.’

Soms moeten we gewoon wat langer volhouden!

Balans aanbrengen

In dit verhaal uit de Schriften kwam het uiteindelijk op wonderbaarlijke wijze goed met Alma en Amulek. Ze kregen de kracht om hun ketenen te verbreken en wisten levend te ontsnappen toen de gevangenis instortte en de mensen die hen gevangen hielden werden vernietigd (zie Alma 14:26–29).

Maar slechts een paar hoofdstukken eerder lezen we over een rechtschapen leider, Gideon, die werd aangevallen en gedood omdat hij het geloof verdedigde (zie Alma 1:7–9). Waarom eindigen deze verhalen zo verschillend? Eigenlijk weten we dat gewoon niet.

Ouderling Dale G. Renlund van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Soms is onrecht niet te verklaren; onverklaarbaar onrecht is onuitstaanbaar.’ Toch is er altijd hoop! Ouderling Renlund heeft verder gezegd: ‘Jezus Christus heeft de wereld overwonnen en heeft daarmee alle onrecht “geabsorbeerd”. Dankzij Hem kunnen we in deze wereld zielsrust en goede moed hebben. Als we Hem dat toestaan, zal Jezus Christus alle onrecht voor ons welzijn heiligen.’

In welke situatie we ons ook bevinden, Jezus Christus is de kracht – en de bron van vrede – voor ons allemaal.

Afdrukken