Voor de kracht van de jeugd
Neem deel aan het grote werk van de Heer
Juli 2024


‘Neem deel aan het grote werk van de Heer’, Voor de kracht van de jeugd, juli 2024.

Neem deel aan het grote werk van de Heer

Als je liefhebt, deelt en uitnodigt, help je de Heer om iedere dierbare ziel tot Hem te brengen.

Afbeelding
Jezus Christus met de Nephieten

Christus bidt met de Nephieten, Casey Childs

Onze profeet, president Russell M. Nelson heeft de grote vergadering van Israël ‘het belangrijkste wat er nu op aarde gebeurt’ genoemd. Hij zei: ‘Niets is zo cruciaal. Niets is zo belangrijk. De zendelingen van de Heer, zijn discipelen, zijn betrokken bij de grootste uitdaging, het grootste doel, het grootste werk op aarde in deze tijd.’

Je hoeft geen onderwijs- of servicezendeling te zijn om aan dit werk deel te nemen. Je krijgt voortdurend kansen om lief te hebben, te delen en uit te nodigen. Jij kunt anderen nu helpen om tot Christus te komen door je liefde te tonen, over je geloof te vertellen en ze uit te nodigen om samen met jou de vreugde van het evangelie te voelen.

Jij kunt aan het grote werk van de Heer deelnemen!

Begin met liefhebben

In de hof van Gethsémané en aan het kruis nam Jezus Christus de zonden van de wereld op Zich en onderging Hij alle verdriet en ‘pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingen’ (Alma 7:11). Dit deed Hem, ‘de grootste van allen, van pijn […] sidderen en uit iedere porie bloeden’ (Leer en Verbonden 19:18). Door zijn verzoening en opstanding heeft Jezus Christus heil en verhoging voor iedereen mogelijk gemaakt.

Als je je tot de Heiland wendt en nadenkt over alles wat Hij voor jou heeft gedaan, zal je hart met liefde voor Hem worden vervuld. Dan zal Hij je hart op andere mensen richten. Hij vraagt je om van hen te houden (zie Johannes 13:34–35) en zijn evangelie met hen te delen (zie Mattheüs 28:19; Markus 16:15). Dat deed Hij toen Hij op aarde was. Hij deelde zijn leven en zijn liefde, en nodigde iedereen uit om tot Hem te komen.

Wil je het evangelie delen, begin dan met liefhebben. Als je andere mensen in liefde de hand reikt – en bedenkt dat zij je broeders en zusters en geliefde kinderen van je hemelse Vader zijn – zul je kansen krijgen om de waarheid te delen.

Wees gedreven en deel

Niemand deed meer zijn best om het evangelie te delen dan president M. Russell Ballard (1928–2023). Zijn hele leven lang deelde hij gedreven met iedereen dat de volheid van het evangelie van Jezus Christus door middel van de profeet Joseph Smith is hersteld. Hij moedigde ons aan dat ook te doen.

President Ballard heeft gezegd dat je het evangelie kunt delen ‘door een goede buur te zijn en door liefde en zorg te tonen.’ Zo kun je het evangelie in jouw leven uitstralen, en laat je andere mensen zien ‘welke zegeningen het evangelie te bieden heeft’. Je kunt ook getuigen ‘van wat [je] weet, gelooft en voelt’. President Ballard zei verder: ‘Een zuiver getuigenis […] wordt door de macht van de Heilige Geest gevoerd tot in het hart van anderen die openstaan om het te ontvangen.’

President Ballard wilde niets liever dan het herstelde evangelie van Jezus Christus delen. Jij kunt – net als hij – het evangelie gedreven in woord en daad delen. Je weet nooit wie naar het licht van het evangelie op zoek is, maar niet weet waar het te vinden is (zie Leer en Verbonden 123:12).

Afbeelding
M. Russell Ballard en Quentin L. Cook

President M. Russell Ballard en ouderling Quentin L. Cook op 25 oktober 2021 in Liverpool (Engeland). Ze zijn beiden in Engeland op zending geweest.

Nodig ze oprecht uit

Als je anderen helpt om tot Christus te komen, kun je ze uitnodigen om de vreugde te voelen die de Heiland en zijn evangelie met zich meebrengen. Je kunt ze uitnodigen om naar een activiteit te komen, in het Boek van Mormon te lezen of naar een zendelingenles te luisteren. Je kunt ze ook oprecht uitnodigen om samen met jou een avondmaalsdienst bij te wonen.

We wonen wekelijks de avondmaalsdienst bij om God te aanbidden en aan het avondmaal deel te nemen om Jezus Christus en zijn verzoening indachtig te zijn. Het is een bijzondere dienst waarin mensen de Geest kunnen voelen, dichter tot de Heiland komen en hun geloof in Hem versterken.

Als je op zoek gaat naar manieren om lief te hebben, te delen en uit te nodigen, probeer dan eens familieleden en vrienden voor een avondmaalsdienst uit te nodigen. Door op je uitnodiging in te gaan en de dienst bij te wonen, maken ze vooruitgang op het pad naar de doop en bekering tot de Heer. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat je veel succes zult hebben als je anderen uitnodigt en ze helpt inzien welke zegeningen ze ontvangen als ze met je mee naar de kerk gaan.

De Heer zal je leiden

Je weet nooit hoeveel succes of tegenwerking je zult hebben als je liefhebt, deelt en uitnodigt. De zonen van Mosiah kenden veel succes onder de Lamanieten toen ze het woord van God predikten. Dankzij hen ‘werden [duizenden] tot de kennis van de Heer gebracht’. Velen bekeerden zich en ‘zijn nooit afvallig geworden’ (Alma 23:5–6).

Misschien zal het voor jou anders gaan, maar de Heer heeft beloofd dat Hij je zal helpen, omdat iedere ziel Hem dierbaar is. Als je op de Heer vertrouwt en aan zijn werk deelneemt, zal Hij je laten weten hoe je zijn evangelie met anderen kunt delen door ze lief te hebben, je leven en getuigenis met hen te delen, en ze uit te nodigen om Hem te volgen.

Groot zal je vreugde zijn (zie Leer en Verbonden 18:15) als je de vele kansen die je krijgt, aangrijpt om de Heer Jezus Christus te helpen met zijn grote werk en zielen tot Hem brengt.

Afdrukken