Voor de kracht van de jeugd
Graag leren, graag delen
Juli 2024


‘Graag leren, graag delen’, Voor de kracht van de jeugd, juli 2024.

Graag leren, graag delen

Liam N. uit Denemarken vindt dat het evangelie het leven leuk en zinvol maakt.

Afbeelding
jongeman speelt gitaar

Foto’s, Ashlee Larsen

Anderen dienen kan op veel verschillende manieren. Liam dient graag door muziek voor anderen te maken.

School of hobby’s? Werk of plezier? Een betere vraag is misschien: waarom zou je er maar één kiezen? De 14-jarige Liam N. uit Denemarken probeert zoveel mogelijk een goede balans te vinden.

‘Ik maak graag muziek’, zegt hij. ‘Ik speel gitaar, de drums, basgitaar, piano en ukelele. Muziek is voor mij een goede manier om mijn gevoelens te uiten. Ik speel ook graag voor anderen om ze blij te maken.’

Als hij niet bezig is met muziek, dan is Liam wel aan het voetballen, basketballen of schaken met zijn vrienden. ‘Ik vind exacte wetenschap en sterrenkunde ook interessant’, zegt hij. ‘Het is cool om te zien hoe alles met elkaar verbonden is. God heeft alles geschapen en het is prachtig.’

Afbeelding
jongen speelt basketbal
Afbeelding
jongens schaken

Liam maakt naast zijn hobby’s ook tijd om hard te werken, of dat nu voor zijn krantenwijk is of voor school.

Afbeelding
broertjes fietsen

Liam leert een goede balans te vinden tussen de dingen die hij moet en wil doen. Hij heeft het misschien druk, maar hij maakt elke dag tijd voor één ding, namelijk het evangelie van Jezus Christus.

Afbeelding
gezin

Liam woont met zijn ouders, zusje Filippa en broertje Max op het grootste schiereiland van Denemarken.

Een doel van vijf minuten

‘Ik besloot onlangs om elke dag minstens één hoofdstuk uit het Boek van Mormon te lezen – maar één’, zegt Liam. ‘Het kost me hooguit vijf minuten. Maar het geeft me meer kracht, dus ik ga die uitdaging graag aan.’

Dagelijks in de Schriften lezen, heeft Liam meer geholpen dan hij dacht. ‘Als ik een slechte dag heb, voel ik me weer beter als ik vertroostende woorden heb gelezen. Maar als ik een goede dag heb gehad, word ik er ook aan herinnerd om dankbaar te zijn dat het goed gaat. Ik ben blij dat ik me aan mijn doel heb gehouden.’

Afbeelding
jongere leest in de Schriften

Liam heeft het druk met al zijn hobby’s en taken. Elke dag tijd maken om in het Boek van Mormon te lezen, is hem tot zegen geweest.

‘Wie wil er nou geen blijdschap?’

Liam is dankbaar voor de steun die hij krijgt om tijd voor het evangelie te maken. ‘Mijn zusje, broertje en ik zijn de enige leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen op onze school, dus veel van mijn beste vrienden zijn geen lid. Maar er is in de kerk in Denemarken een hele fijne groepsmentaliteit. Iedereen kent elkaar in ieder geval een beetje en het is fijn wanneer we allemaal bij elkaar zijn.’

Het is soms moeilijk om vrienden met andere normen te hebben. ‘In Denemarken drinken veel jongeren van jongs af aan alcohol’, legt Liam uit. ‘Het kan als tiener moeilijk zijn om nee tegen zulke dingen te zeggen.’ Maar Liam probeert open te zijn over zijn geloof, zodat anderen meer begrip voor zijn keuzes kunnen hebben.

Afbeelding
jongen speelt basgitaar

Anderen dienen kan op veel verschillende manieren. Liam dient graag door muziek voor anderen te maken.

‘Tijdens lessen over het christendom hebben leerkrachten of vrienden me weleens naar mijn geloof gevraagd. Ik heb geprobeerd dat zo goed mogelijk uit te leggen’, zegt Liam. ‘Ik heb ook een van mijn beste vrienden voor mijn doop uitgenodigd. Ik heb hem en zijn moeder een exemplaar van het Boek van Mormon gegeven en gesproken over waar ik zoal in geloof. Het is aan hen om te beslissen wat ze ermee doen. Voor mijn gevoel heb ik er goed aan gedaan om anderen uit te nodigen net zo gelukkig te worden als ik, want wie wil nu niet gelukkig zijn?’

Afbeelding
broertje en zusje

Liam en zijn broertje en zusje zijn de enige kerkleden op school. Ze krijgen volop de kans om een goed voorbeeld van een discipel van Christus te zijn.

Begin met vriendschap

Liam weet dat vertellen over zijn geloof en een vriend een exemplaar van het Boek van Mormon geven niet de enige manieren zijn om een discipel van Jezus Christus te zijn. Soms begint anderen uitnodigen om de vreugde van het evangelie te voelen simpelweg met oprechte vriendschap en liefde.

‘Het verhaal van Ammon in het Boek van Mormon is echt mooi’, zegt Liam. ‘Ik vind het fascinerend dat hij niet meteen naar koning Lamoni gaat en zegt: “Luister naar waar ik in geloof”, maar dat hij eerst vriendschap sluit, waardoor de koning Ammon uiteindelijk in feite vraagt: hoe komt het dat je zo cool bent?’

‘Wij kunnen ook een band met anderen opbouwen’, zegt Liam. ‘Misschien komen ze dan naar ons toe en vragen ze wat het toch is dat ons meer kracht geeft.’

Afbeelding
broertje en zusje

Een zegen voor het leven

Liam heeft echt het gevoel dat het evangelie naleven hem meer kracht heeft gegeven. Het is hem zelfs meer tot zegen geweest dan schaken, muziek, sport of alle andere goede dingen waar hij zijn tijd aan besteedt.

‘Ik ben dankbaar voor het evangelie, omdat ik zonder het evangelie denk ik niet zou zijn wie ik ben’, zegt hij. ‘Ik heb het gevoel dat de Heer mij beter kent dan ik mezelf ken. Ik weet dat God en Christus leven. Zij wijzen ons de weg en helpen ons om betere mensen te worden.’

Afdrukken