Til styrke for ungdom
En barmhjertighetens plan
August 2024


Kom, følg med meg

Alma 39–42

En barmhjertighetens plan

Vår himmelske Faders frelsesplan

Vår himmelske Faders plan setter alt i perspektiv, spesielt vårt behov for å vende oss til ham og vår Frelser – til å gjøre det bedre og bli bedre.

Bilde
frelsesplanen

Illustrasjoner: Sarah Keele

Vår himmelske Fader har en plan. Denne planen kalles ofte frelsesplanen fordi den handler om å frelse oss – det vil si å overvinne det som hindrer oss i å vende tilbake til vår himmelske Fader. Av og til kalles den også lykkens plan fordi den har til hensikt å hjelpe oss å bli mer lik vår himmelske Fader, slik at vi kan motta en fylde av glede.

Å forstå vår himmelske Faders plan kan gi oss et evighetsperspektiv, som kan hjelpe oss å omvende oss og ta bedre valg. Mormons bok gir oss en god illustrasjon av denne sannheten i historien om Almas sønn Corianton.

Men her får du først en grunnleggende oversikt over vår himmelske Faders plan.

Vår himmelske Faders plan

Før dette livet

Ånder: Vi er alle åndesønner og -døtre av himmelske foreldre. Gud kjenner og elsker hver enkelt av oss.

Planen: Vår himmelske Fader har sørget for en plan for vår lykke og fremgang. Denne planen ble lagt frem for oss alle.

Jesus Kristus: Jesus Kristus står sentralt i planen og ble valgt til å være vår Frelser fra begynnelsen av.

Handlefrihet: Vi valgte å godta vår himmelske Faders plan.

Skapelsen: Under vår himmelske Faders ledelse skapte Jesus Kristus jorden som vi kunne bo på.

I dette livet

Jordelivet: Ånden vår bor nå i en fysisk kropp. I dette livet får vi erfaring, lærer og vokser.

Handlefrihet: Alle mennesker er født med Kristi lys – det vil si samvittigheten eller en grunnleggende følelse av rett og galt. Vår himmelske Fader har også gitt alle mennesker evnen til å handle på egenhånd og til å velge godt eller ondt.

Synd og død: Hver enkelt av oss synder, og hver enkelt av oss skal dø.

Jesus Kristus: Fordi vår himmelske Fader elsker oss, sendte han Jesus Kristus, sin Sønn, for å forløse oss fra synd og død. Jesus Kristus led for våre synder, døde og sto opp fra de døde. På grunn av ham skal vi også stå opp fra de døde. På grunn av ham kan vi omvende oss og bli tilgitt våre synder.

Jesu Kristi evangelium: Vår himmelske Fader åpenbarer sin plan for profeter. De forkynner Jesu Kristi evangelium. Det omfatter tro på Kristus, omvendelse, dåp, å motta Den hellige ånds gave og å holde ut til enden.

Etter dette livet

Åndeverdenen: Når vi dør, fortsetter vår ånd å leve. Åndeverdenen omfatter en paradisisk tilstand (fred og hvile for de rettferdige) og et åndenes fengsel.

Handlefrihet: Jesu Kristi evangelium blir forkynt i åndeverdenen slik at alle får anledning til å velge å ta imot det.

Oppstandelsen: På grunn av Jesus Kristus skal alle stå opp fra de døde. Ånden og legemet vil bli gjenforenet, og hver enkelt vil leve evig i et fullkommengjort, oppstandent legeme.

Dommen: Alle vil bli ført frem i Guds nærhet for å bli dømt. Jesus Kristus vil være vår dommer.

Herlighetsrikene: Med svært få unntak vil alle Guds barn arve et herlighetsrike. Disse tre rikene kalles det celestiale, det terrestriale og det telestiale rike. Hvis vi er trofaste, kan vi vende tilbake for å bo i Guds nærhet i Det celestiale rike og motta en fylde av glede.

Kraften som ligger i å forstå planen: Coriantons historie

Profeten Alma ga oss et eksempel på hvordan en bedre forståelse av frelsesplanen hjelper oss å omfavne Guds vei til lykke, omvendelsens vei (se Alma 39–42).

Almas sønn Corianton hadde blitt kalt til å bli med sin far for å forkynne for zoramittene. Men Corianton hadde ikke alltid oppført seg slik han burde. Han hadde ikke lyttet så godt til faren sin. Han hadde vært ulydig. Han hadde vært stolt og skrytende. Og han hadde gitt etter for fristelse og begått alvorlig seksuell synd.

Alma hadde noen klare og direkte ord til Corianton om hvor alvorlige hans synder var, og hvordan hans oppførsel hadde skadet deres innsats for å få zoramittene til å omvende seg. Men fremfor alt underviste Alma sønnen sin om frelsesplanen.

Corianton hadde noen spørsmål som plaget ham i forbindelse med evangeliet. Noen av misforståelsene hans hadde fått ham til å rettferdiggjøre seg selv i sine synder. Alma tok seg tid til å besvare spørsmålene sønnen hadde ved å forklare frelsesplanen.

Corianton undret seg over:

  • Profeti. Hvorfor var Jesu Kristi komme kjent så lenge før det skjedde? Alma sa at det var nødvendig at planen ble gjort kjent på forhånd, og at Gud kunne sende engler for å forkynne den når som helst – før eller etter Kristi komme. (Se Alma 39:15–19.)

  • Oppstandelsen. Når vil menneskene stå opp fra de døde? Hva skjer mellom døden og oppstandelsen? Alma forklarte ham at folk ville begynne å stå opp fra de døde etter Jesu Kristi oppstandelse. Alma forkynte også at mellom døden og oppstandelsen ville de rettferdiges ånder gå til en fredens og hvilens tilstand, som han kalte paradis. De ugudeliges ånder ville komme til et sted med mørke og pine. (Se Alma 40:1–15.)

  • Omvendelse. Hvorfor må vi omvende oss hvis alles ånd og legeme blir føyet sammen igjen ved oppstandelsen? Alma forklarte for ham at alle mennesker vil oppstå og bli dømt etter sine gjerninger. Hvis de gjorde godt og ønsket godt og hadde omvendt seg fra sine synder, ville de bli oppreist til lykke. Hvis de gjorde ondt og ønsket det onde, kan de ikke bli oppreist til den samme lykkens tilstand fordi de ikke valgte det i dette livet. (Se Alma 41:1–15.)

  • Rettferdighet og barmhjertighet. Hvordan er det rettferdig for Gud å straffe mennesker for deres synder? Alma forklarte at folk er avskåret fra Guds nærhet på grunn av fysisk død og sine synder. Og de ville bli avskåret for evig uten Jesus Kristus. Han frembragte oppstandelse og overvant fysisk død. Han sonet også for alle våre synder. Men hans sonende barmhjertighet kan ikke ødelegge rettferdigheten, så barmhjertighet tilbys bare til dem som omvender seg. Omvendelse er den betingelse han har satt for at vi skal kunne motta den barmhjertighet som er tilgjengelig for oss på grunn av hans sonoffer. (Se Alma 42:1–28.)

Hva skjedde så med Corianton?

Han ble igjen kalt til å forkynne. Det ser ut til at han lyttet til farens ord om frelsesplanen. Han omvendte seg og forsøkte å leve et rettskaffent liv (se Alma 63:2).

Hva med oss?

Når vi trenger å omvende oss (som – la oss være ærlige – er hver dag), kan vi tenke på frelsesplanen og studere den. Alma kalte den “barmhjertighetens plan” (Alma 42:15). Jesu Kristi forsoning for våre synder tilbyr oss denne barmhjertigheten – når vi omvender oss. Så kanskje vi kunne tenke på planen som “omvendelsens plan”.

Vår himmelske Fader ønsker at vi skal vende tilbake til ham, bli mer lik ham og motta en fylde av glede som den han har. Det er det planen hans handler om. Vi valgte å godta denne planen før vi ble født. Vi kan oppfylle denne planen nå ved å ha tro på Jesus Kristus, omvende oss og inngå og holde pakter.

Skriv ut