Til styrke for ungdom
En sterk relasjon
August 2024


En sterk relasjon

En pakt er mer enn en kontrakt. Det er en relasjon.

Bilde
grønne stoler

Jeg har fremdeles et bilde av de grønne stolene som eldste Pistone og eldste Morasco satt i mens de underviste familien min i vårt hjem i Argentina. De underviste med så mye åndelig kraft at min 10 år gamle søster og jeg (9 år) løp for å røre ved stolene etter at de hadde gått, i håp om at kraft ville smitte over på oss.

Jeg lærte snart at kraften ikke kom fra stolene, men fra det å ha et paktsforhold til Gud og Jesus Kristus.

Slik jeg opplevde dåpen

Jeg inngikk min første pakt 13. november 1977. Jeg husker ikke så mye om dåpen min, men jeg husker at eldste Pistone hjalp meg ut i vannet, og eldste Morasco bekreftet meg mens håret mitt fortsatt var vått. Jeg husker også gleden jeg følte da nye venner i menigheten ga klemmer og kyss på argentinsk vis, og det sterke ønsket jeg følte om å være en trofast datter av vår himmelske Fader.

Bilde
familie på dåpen

Unge søster Spannaus (i midten) sammen med foreldrene (t.v.), søsteren Silvina (lengst til høyre) og eldste Morasco.

Senere forsto jeg at gleden jeg følte kom fra Den hellige ånds gave. Jeg lærte at når jeg trofast holdt mine pakter med Gud, ville Ånden være med meg. Den hellige ånd er bare én av de mektige velsignelsene som følger av et paktsforhold til Gud og Jesus Kristus.

Nå har jeg håp om å fortsette å prøve, selv når motivene, tankene og handlingene mine ikke strekker til. Hvorfor? Fordi deltagelse i nadverden gjør det mulig for meg å fornye mine pakter og inngå nye pakter hver uke. Jeg er så takknemlig for denne velsignelsen.

Et varmt paktsforhold

Vi hører ofte at pakter er toveisløfter mellom oss og Gud. Selv om det er sant, er ikke dette alt de er. I virkeligheten er “paktsoverholdelse ikke en kald forretningsavtale, men en varm relasjon”.

Hvordan skaper du så et paktsforhold til vår himmelske Fader og Frelseren? De elsker deg allerede fullkomment og ønsker å velsigne deg (se 3 Nephi 14:11). Men ethvert gjensidig forhold krever tid og kjærlighet fra begge sider.

Ønsker du å tilbringe mer tid sammen med dem? Når du gjør ting de ville gjort, vandrer du sammen med dem! Det kan være så enkelt som å lytte til en venn som har det vanskelig, ta seg tid til å leke med en bror eller søster, eller å inkludere en som føler seg utelatt. Nylig tilbragte jeg tid med å vandre med Gud ved å spille inn talemeldinger og sende tekstmeldinger til en venn i Argentina som følte seg ensom. Jeg har også bestemt meg for alltid å la tempelanbefalingen være aktiv slik at jeg kan tilbringe tid sammen med Herren i hans hellige hus. Du kan be om forslag som vil hjelpe deg å tilbringe tid sammen med din himmelske Fader og din Frelser.

Vil du vise dem at du bryr deg om dem? Se på budene du har inngått pakt om å holde som en måte å uttrykke din kjærlighet på, ikke som en liste med regler. For å etterleve Visdomsordet lærte jeg for eksempel å lage sunn mat. Nå lærer jeg døtrene mine å gjøre det samme. Når du villig holder Guds bud, vil din kjærlighet til ham og Frelseren vokse.

Vårt paktsforhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjelpe oss til å kjenne dem bedre og få mer tilgang til deres kraft i vårt liv – uendelig mye mer enn noe et par grønne stoler har å tilby. Og den kraften forandrer oss for alltid!

Note

  1. Ann M. Madsen, i Truman G. Madsen, The Temple: Where Heaven Meets Earth (2008), 69.

Skriv ut