Til styrke for ungdom
Gjøre godt i Paris
August 2024


Gjøre godt i Paris

Disse to disiplene viser hvordan de følger Frelseren.

Bilde
ung kvinne

Fotografier: Christina Smith

Med så mange utfordringer og mennesker rundt om i verden som trenger hjelp, lurer du noen gang på om det er noe du kan gjøre for å hjelpe som virkelig vil være av betydning?

Under sitt jordiske virke “gikk Jesus omkring og gjorde vel” (Apostlenes gjerninger 10:38). Som hans disippel kan du følge hans eksempel og gjøre det samme. Ja! Det er mye du kan gjøre som vil bety noe.

Det er det søsknene Elodie, 14 og Micah, 12, fra Paris i Frankrike har oppdaget. Her er noen måter de følger Jesus Kristus på og “gjør vel” rundt seg.

Bilde
ung mann

Fokusere på de trengende

“En Kristi disippel stoler alltid på Frelseren,” sier Elodie. “En Kristi disippel elsker ham og er takknemlig for det han har gjort for ham eller henne. En Kristi disippel prøver å følge i hans fotspor.”

Elodie følger Frelseren ved å “arbeide ivrig for en god sak” (Lære og pakter 58:27). “Vennene mine og jeg organiserer arrangementer for å skaffe midler til mindre privilegerte mennesker eller land i nød,” sier Elodie. “Pengene går til å kjøpe klær, bøker, leker, toalettsaker og mat. Vi øker også bevisstheten hos personer som kanskje ikke vet om dette, for å se om de ønsker å hjelpe. Vi prøver å ta et standpunkt og hjelpe andre mennesker.”

Bilde
søsken går tur sammen

Høsten 2022 støttet Elodie og vennene hennes en veldedighetsorganisasjon i Frankrike som hjelper kvinner som har vanskeligheter med å finne arbeid eller som trenger hjelp til å forsørge familien. De arrangerte et moteshow for å samle inn penger. De ga pengene til organisasjonen i håp om at det vil støtte kvinner i nød og utgjøre en forskjell for dem.

“Det gjør meg glad at jeg kan endre på noe som gikk galt for noen andre,” sier Elodie. “Det er også morsomt å komme sammen med folk for å prøve å finne ut hvordan man engasjerer andre og hjelper dem å forstå at de kan delta og også utgjøre en forskjell.”

Bilde
familie som tilbereder mat

Å være en venn

“En Kristi disippel har Kristus i sentrum av sitt hjerte og sitt liv,” sier Micah. “Jeg forsøker å bli som ham.”

Bilde
ung mann som leser i Skriftene

Micah er fadder på skolen sin. En fadder hjelper nye elever. De gir omvisninger på skolen, viser hvordan pensumet fungerer, og hjelper nye elever å passe inn.

“Jeg hjalp en av vennene mine da han begynte på skolen vår,” sier Micah. “I lunsjen stilte han meg spørsmål om skolen, og jeg svarte på dem. Jeg prøvde å få ham til å føle seg vel.” Det er fint å stå opp for venner som kanskje føler seg nedfor, er lei seg eller ensomme. Det får meg til å føle at jeg blir mer lik Jesus Kristus.”

Bilde
ung mann som leker med yngre bror

Da tiden var inne for at Micah skulle bli døpt for flere år siden, spurte moren hvem han ønsket å invitere til dåpen. Micah inviterte syv venner, og alle kom! “Jeg var glad for at jeg fikk støtte fra alle,” sier han.

I løpet av de neste dagene spurte Micahs venner ham om hans dåp og Kirken. “Jeg tok med meg Skriftene og snakket med dem om hva Kirken handler om,” sa Micah. “Det var veldig kult å fortelle dem hva Kirken betyr for meg og familien min.”

Bilde
ung kvinne som studerer Skriftene

Finne styrke til å gjøre vel

Ved å minnes og følge Frelseren, finner Elodie og Micah styrke til å gjøre vel.

“Å sette min lit til Jesus har virkelig hjulpet meg,” sier Elodie. “Med ham ved min side kan jeg dele evangeliet med andre, tilbringe tid med familien, utvikle relasjoner, delta på ungdomsaktiviteter, la vitnesbyrdet mitt vokse, forberede meg til å reise på misjon og fortsette å samle Israel.”

Bilde
ung kvinne

Micah finner også styrke i å være en Kristi disippel. “Hvis jeg er usikker på hva jeg skal gjøre i bestemte situasjoner, spør jeg meg selv hva Frelseren ville ha gjort. Hvis Frelseren ville ha gjort det, bør jeg også gjøre det,” sier Micah. “Før var jeg for sjenert til å fortelle noen om troen min. Jeg tenkte: ‘Å, de kommer til å gjøre narr av meg.’ Når jeg går i kirken, drar til tempelet og hjelper andre, får vennene mine vite at de kjenner mitt sanne jeg.”

Elodie minner oss om at “Jesus Kristus ga all sin tid, all sin innsats og all sin kjærlighet til andre”. Å huske dette har hjulpet Elodie på mange måter. “Når mine venner og jeg arrangerer veldedighetstiltak, prøver vi å speile det Jesus gjorde hele livet,” sier hun. “Vi gjør det han ville ha gjort hvis han var her. Dette minner meg på at jeg er en Kristi disippel.”

Jesus Kristus “er ‘ungdommens styrke.’” Det betyr at han er din styrke. Han vil styrke deg slik han har styrket Elodie og Micah. Med ham “[makter du alt]” (Filipperne 4:13) og kan gå omkring og gjøre “vel” for venner, familie og andre rundt deg.

Skriv ut