Til styrke for ungdom
Forbered deg på dine åndelige kamper
August 2024


Kom, følg med meg

Alma 44–48

Forbered deg på dine åndelige kamper

I likhet med kaptein Moroni kan du motta guddommelig hjelp og kraft til utfordringene du møter i livet.

Bilde
Kaptein Moroni med frihetens banner.

Illustrasjoner: Rose Datoc Dall

Første gang jeg leste Mormons bok, ble jeg fascinert av den tro, oppfinnsomhet og taktikk som kaptein Moroni brukte. Han ble leder for alle nephittenes hærstyrker da han var bare 25 år gammel! Han var vis, sterk og fullstendig forpliktet til sitt folks frihet og velferd (se Alma 48:11–12).

Istedenfor å gi seg selv æren for militær suksess, fortalte Moroni lederen for en beseiret fiende:

“Herren … har overgitt dere i våre hender … på grunn av vår religion og vår tro på Kristus.” Moroni sa også: “Gud vil støtte, forvare og bevare oss så lenge vi er trofaste mot ham og vår tro og vår religion” (Alma 44:3, 4).

Med tiden har jeg blitt klar over at Moronis eksempel kan hjelpe oss å møte utfordringene i livet i denne tiden vi lever i. Du vil utkjempe noen åndelige kamper i din ungdom. Når du utøver tro på Jesus Kristus, vil han velsigne deg med sin kraft. Han vil hjelpe deg å forberede deg til, og vinne disse kampene. Men for at han skal gjøre det, må du forstå formålet ditt, legge en strategi for å lykkes og forberede deg på de åndelige kampene du vil konfronteres med, akkurat slik Moroni gjorde med de virkelige kampene i sitt liv. Når du gjør det, vil vår himmelske Fader og Jesus Kristus støtte og bevare deg.

Forstå formålet ditt

Moroni minnet folket gjentatte ganger på hvem de var (arvinger til Abrahams pakt), hvem de tilhørte (Guds elskede barn) og saken de kjempet for (familie, tro og frihet fra undertrykkelse og trelldom).

Da noen nephitter søkte å tilrane seg myndighet for personlig vinning, rev Moroni kappen sin og skrev på en del av den: “Til erindring om vår Gud, vår religion og frihet og vår fred, våre hustruer og våre barn” (Alma 46:12). Han heiste denne fanen, som han kalte “frihetens fane” (Alma 46:13), på enden av en stang og brukte den til å minne folket på hva kampen dreide seg om og få dem til å slutte opp om saken. Vi må også bli påminnet om hva kampen dreier seg om.

Eldste Neal A. Maxwell (1926–2004), et tidligere medlem av De tolv apostlers quorum, gjorde dette for meg. I 2004 besøkte jeg ham på sykehuset kort tid før han døde. Han var så snill mot alle som besøkte eller hjalp ham. Helsepersonell gikk inn på rommet hans og kom gråtende ut.

“Eldste Maxwell, dette er veldig vanskelig,” sa jeg.

“Å, Dale,” humret han. “Vi er evige vesener som lever i en dødelig verden. Vi er utenfor vårt rette element, som fisk på land. Det er først når vi har et evig perspektiv at noe av dette vil gi noen mening.”

Tap aldri av syne din guddommelige natur og evige fremtid. I livets åndelige kamper “har [du] ikke kamp mot kjøtt og blod, men mot … herskere i dette mørke … [og] mot ondskapens åndehær” (Efeserne 6:12). Riktig forståelse av vår himmelske Faders plan for deg vil motivere deg til å fortsette å kjempe for din evige frelse og for din frihet fra åndelig fangenskap.

Legg en strategi for å lykkes

Gjennom mange kamper la Moroni strategisk planer for å sikre suksess. Han brukte effektivt sine ressurser til å oppdage sine fienders aktiviteter og intensjoner, og til å befeste og beskytte byer. Han søkte veiledning fra profeten Alma, og brukte den i sin tilnærming til kamp. Moroni slo seg aldri til ro med tidligere seire. Han forbedret stadig sine strategier. Dette bidro til at hærstyrkene hans seiret over sine fiender.

Bilde
Kaptein Moroni som ber med frihetens fane

Du kan benytte lignende tilnærminger i åndelige kamper. Satan prøver å avlede deg fra formålet ditt. Hvis du gir etter for selv små fristelser, tar du “gift, litt om gangen” (Alma 47:18), en særlig effektiv strategi som brukes av ugudelige krefter som kan føre til åndelig fatale resultater. Når du står overfor fristelser, kan du spørre deg selv:

  • “Hvordan står denne handlingen målt opp mot Guds åpenbarte ord?”

  • “Hva er konsekvensene av å gjøre dette?”

  • “Vil denne handlingen hjelpe meg å oppfylle min hensikt på jorden?”

Du kan forsterke deg mot Satans fristelser ved å følge rettledningen fra vår profet i de siste dager. Dette hjelper deg å ha et evig perspektiv. Å legge en strategi for hvordan du skal takle fristelser, vil hjelpe deg å ta riktigere valg. Forhåndsplanlagte strategier vil hjelpe deg å forsvare deg mot avledninger fra din evige hensikt.

Teknologien kan for eksempel være et tveegget sverd, både nyttig og skadelig, avhengig av hvordan vi bruker det. Ressursene “Taking Charge of Technology” [Ta styringen over teknologien] og Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg kan hjelpe deg å ta kloke valg med hensyn til enhetene dine. De minner deg om din hensikt, viser deg veien til Jesus Kristus og hjelper deg å innby Den hellige ånd i ditt liv. Å planlegge hvordan, når og hvor du bruker teknologi, vil styrke deg mot Satans avledninger.

Forbered deg nå

Moroni forberedte seg til fremtidige slag ved å gi sitt folk brystskjold, skjold, hjelmer og tykke klær. Han omkranset også byer med festninger og kastet opp jordvoller rundt dem.

I dagens åndelige kamper forbereder man seg ved å holde Guds bud. Man engasjerer seg i personlig bønn, faste og skriftstudium. Man handler i tro og responderer på åndelig veiledning man mottar. Man styrker familien sin. Man går i kirken og forbereder seg samvittighetsfullt til og tar verdig del i nadverden. Etterhvert som du utvikler deg i evangeliet, vil du inngå og holde pakter med Gud som vil bringe Jesu Kristi kraft inn i ditt liv.

Når du gjør disse tingene, vil du innse at du ikke kjemper kampene dine alene. Frelseren vil bli mer virkelig for deg, akkurat slik han var virkelig for Moroni. Han var fast i troen på Jesus Kristus og visste at han kunne stole på Frelseren for å få veiledning og befrielse (se Alma 48:16). Du kan gjøre det samme.

Bilde
Jesus Kristus med brød og fisk

Se hen til vår himmelske Fader og Jesus Kristus

Moroni tilskrev all lykke folket opplevde til å være sanne i deres tro på Gud og sin religion. Når du forstår hensikten din, legger planer for å lykkes og forbereder deg til åndelige kamper, vil du innse at glede kommer på grunn av vår himmelske Fader og hans plan, og Jesus Kristus og hans forsoning.

I likhet med Moroni vet jeg at vår himmelske Fader og Jesus Kristus bringer den største frihet fra fangenskap – frihet fra død og synd. De vil velsigne deg med sin guddommelige hjelp og kraft når du ser hen til dem i alle ting.

Noter

  1. Se “Ta styringen over teknologien”, Gospel Library.

  2. President Russell M. Nelson, generalkonferansen i oktober 2016 (Ensign eller Liahona, nov. 2016, 81–84).

Skriv ut