Til styrke for ungdom
Prøv det!
August 2024


Prøv det!

Hvordan kan du vite at profetenes og Skriftenes ord er sanne og ment for deg?

Bilde
ung kvinne som markerer gigantiske skrifter med gigantisk markeringstusj

Illustrasjon: Emily E. Jones

Vi mottar viktig veiledning fra profeter og Skriftene. De velsigner oss og hjelper oss å være vårt beste. Det er viktig at du selv finner ut at det de underviser er sant.

Hvordan går du frem for å gjøre det?

Alma sa at vi kan “prøve [ordet] … og utøve tro i den minste grad” (Alma 32:27). Eksperimenter gjøres hele tiden, og det er en måte å utforske verden rundt oss på. De kan også hjelpe oss med å finne svar på åndelige spørsmål og styrke troen vår.

Her er et åndelig eksperiment du kan prøve:

Finn Frelseren i Skriftene

For flere år siden inviterte president Russell M. Nelson de unge voksne i Kirken til å “styrke sitt vitnesbyrd” og “lære alt de kan om Jesus Kristus.” Han ba dem bruke litt tid hver uke på å “studere alt Jesus sa og gjorde slik det står i standardverkene” ved hjelp av skriftstedhenvisningene under overskriften Jesus Kristus i Topical Guide eller Veiledning til Skriftene.

På den tiden hadde president Nelson allerede “lest og understreket hvert eneste vers om Jesus Kristus som er oppført under hovedoverskriften og de 57 undertitlene i Topical Guide.” Han studerte over 2 200 skriftsteder! Det tok ham seks uker å fullføre oppgaven. Da president Nelsons hustru Wendy spurte ham hvilken innvirkning det hadde hatt på ham å studere alle disse skriftstedene, sa han: “Jeg er et nytt menneske!”

Vi ba noen ungdommer om å gjøre det samme eksperimentet og lese så mye de kunne om Frelseren i Skriftene i én uke. Så spurte vi dem hva de hadde lært. Her er hva de svarte:

Hva ble resultatet?

Bilde
ung kvinne

“Jeg følte Ånden gjennom vitnesbyrdene og læresetningene som ble delt om Jesus Kristus. Jeg liker spesielt godt skriftstedene om Kristus som vår hyrde. Han passer på oss. Da jeg leste om ham, følte jeg meg omgitt av hans kjærlighet. Jeg lærte at Frelseren vår opplevde fristelser og fysisk lidelse på samme måte som oss. Når vi arbeider med flid for å bli som ham, er det greit å føle seg fristet og sliten, for det gjorde Frelseren også, men det hindret ham ikke i å utføre Faderens verk. Dette vil jeg huske på når jeg føler meg for utmattet til å lese i Skriftene. Jeg ønsker å følge Frelserens læresetninger fordi jeg elsker ham – ikke bare for å ha gjort det. Jeg vil at livsstilen min skal vise at jeg er en Kristi etterfølger.”

Eve S., 17, Alberta i Canada

Bilde
ung mann

“Jeg lærte at vi kan møte store utfordringer, men med Frelserens hjelp makter vi alt og blir styrket gjennom våre utfordringer. Frelseren kan hjelpe oss å forberede oss på problemer vi vil støte på i fremtiden. Å lese i Skriftene hjalp meg å forstå hvor viktig vår Frelser og hans forsoning er i Guds plan. Daglig studium i Skriftene får meg til å føle meg elsket og minner meg om at jeg er viktig for Frelseren. Ved å lese skriftsteder om Jesus Kristus, fikk jeg veiledning om hvordan jeg kan bli bedre og ‘tenke celestialt’. Jeg vil be vennene mine om å bli med og lese Mormons bok slik at vi kan dele det vi har lært sammen.”

Ambher L., 17, Nueva Ecija på Filippinene

Bilde
ung kvinne

“Da Jesus Kristus vandret på jorden, valgte han bevisst de menneskene han velsignet og helbredet. Da jeg leste og grunnet angående Frelseren, fikk jeg en sterk følelse av fred. Jeg kunne ta et skritt tilbake fra livets påkjenninger og bekymringer og se ting i et annet perspektiv. Med min nye kunnskap om Frelseren, kommer jeg til å be for å finne de menneskene Jesus trenger at jeg hjelper, og tjene dem slik han ville ha gjort.”

Josh H., 16, Florida i USA

Skriv ut