Til styrke for de unge
Gå i Frelserens lys
September 2024


Gå i Frelserens lys

Når I kommer til Jesus Kristus og omvender jer, vil hans helbredende og styrkende kraft føre jer ud af mørket.

Billede
papirfly

På en lang flyvetur, jeg foretog som luftkaptajn, lettede jeg i Tyskland kl. 11.00 og landede i Californien kl. 13 samme dag. Sammenligner man afrejse- og ankomsttidspunkter, kan det virke som om, at en flyvetur over Atlanterhavet og det nordamerikanske kontinent kun tog to timer.

Boeing 747-flyvemaskinen var hurtig, men ikke så hurtig! I virkeligheden tog flyveturen, og det at rejse 9.000 km, omkring 11 timer, afhængigt af vinden.

Fordi vi fløj vestpå, gik solen aldrig ned under vores flyvetur. Vi nød klart dagslys hele vejen fra Tyskland til Californien. Det var dog en helt anden historie at vende tilbage til Tyskland. Da vi fløj østpå, kom solnedgangen hurtigere, end den normalt ville, og før vi vidste af det, var natten over os.

Selvom jeg fløj om natten i tæt mørke, vidste jeg med sikkerhed, at solen forblev konstant, standhaftig og pålidelig. Jeg vidste, at solen med tiden ville stå op, og at klart lys ville vende tilbage for at bringe varme og liv til en ny dag, inden rejsen var forbi.

Sommetider kan ting omkring os virke ustabile, uforudsigelige og mørke. Hvor er jeg taknemlig for Jesus Kristus. Han er verdens lys og liv. Takket være ham har vi håb for fremtiden, adgang til hans guddommelige lys og et løfte om ultimativ sejr over synd og død.

Frelserens kærlighed og kraft

Af kærlighed til os gav Jesus Kristus sit liv for alle Guds børn og åbnede døren til udødelighed og evigt liv.

På trods af det, Satan ønsker, at I tror på, står I ikke uden for Frelserens evne til at redde jer. I er aldrig for langt væk til at være »omsluttet af hans kærligheds arme for evigt« (2 Ne 1:15).

Denne største af alle gaver kommer af den muliggørende og forløsende kraft i Jesu Kristi forsoning. På grund af Frelserens lidelser i Getsemane og på Golgata ved han, hvordan han skal hjælpe jer igennem alle de udfordringer, I har (se Alma 7:11-12).

Jesus Kristus er jeres styrke!

Billede
Jesus Kristus omfavner en mand

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Da Frelseren sonede for hele menneskeheden, åbnede han en dør, ad hvilken de, der følger ham, får adgang til hans helende, styrkende og forløsende kraft.«

Denne kraft er der, ligesom solen, altid. Den svigter aldrig. At følge i Frelserens fodspor er som at gå ud af skyggerne og ind i sollyset, hvor I kan modtage velsignelserne ved Guds lys, varme og kærlighed.

En klar ny begyndelse

Mormons Bog fortæller, hvordan nefitterne tilbragte tre dage i det dybeste mørke efter Frelserens korsfæstelse. Det fysiske mørke omkring dem symboliserede det åndelige mørke, vi oplever på grund af synd. Da hørte de Kristi røst invitere dem ud af mørket og ind i hans lys:

»Vil I nu ikke vende tilbage til mig og angre jeres synder og blive omvendt, så jeg kan helbrede jer?« (3 Ne 9:13).

»I skal som offer bringe mig et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd« (3Ne 9:20).

»Omvend jer og vend om til mig med hjertets faste forsæt« (3 Ne 10:6).

Frelseren giver jer de invitationer, når I befinder jer i mørket. Akkurat som hver solopgang markerer begyndelsen på en ny dag, får I hver gang, I omvender jer, en frisk start, en strålende ny begyndelse.

Gennem jeres oprigtige omvendelse vil Jesus Kristus »erstatte jeres skyld med fred og glæde. Han vil ikke længere huske jeres synder. I hans styrke vil jeres ønske om at holde hans bud øges.«

Så snart I tager det første skridt for at omvende jer, vil Frelseren begynde at »forandre jeres hjerte og jeres liv. Lidt efter lidt vil I vokse og blive mere som ham,« og han vil »give jer større adgang til hans kraft.«

Find varig helbredelse

Frelseren er helbredelsens Mester. En af de smukkeste demonstrationer af hans helbredende kraft findes i hans personlige tjenestegerning i Mormons Bog:

»Har I nogen blandt jer, som er syge?« spurgte han. »Har I nogen … som er plaget på [nogen] måde? Bring dem herhen, og jeg vil helbrede dem, for jeg har medfølelse med jer …

Og det skete, at da han således havde talt, kom hele mængden, alle som én … og han helbredte dem hver og en, efterhånden som de blev ført frem for ham« (3 Ne 17:7, 9).

Hver gang Frelseren helbredte nogen, både før og efter sin opstandelse, vidnede han om sin ultimative kraft til at helbrede vores sjæl. Hver eneste mirakuløse helbredelse pegede på hans løfte om den varige fysiske og følelsesmæssige helbredelse, der vil komme til os i opstandelsen.

Til tider besvares jeres bønner om helbredelse måske ikke lige på den måde, I håber på, men de ignoreres aldrig. Tidspunktet for helbredelse vil med tiden komme på vor himmelske Faders egen måde og tid, akkurat som nattens mørke altid viger for det herlige morgengry.

Min kære ven, jeg vidner om, at Jesus Kristus er helbrederen selv i dette liv og i evigheden. Hans barmhjertighed er tilstrækkelig til at hele jeres sår, rense jer for synd, styrke jer i prøvelser og velsigne jer med håb, visdom og fred. Hans kraft er der altid – konstant og pålidelig – selv når I for en tid føler jer langt væk fra hans kærlighed, lys og varme.

Billede
ung kvinde ser en solnedgang

Må I aldrig miste jeres ærefrygt og dybfølte taknemlighed for alt det, Jesus Kristus har gjort for jer. I skal vide, at I er fuldkomment elsket. Husk, hvad I er blevet lovet for evigt. Og »måtte Gud da tilstede jer, at jeres byrder må blive lette ved glæden over hans Søn,« Jesus Kristus (Alma 33:23).

Udskriv