Til styrke for ungdom
Grip dagene dine
September 2024


Kom, følg med meg

Helaman 7

Grip dagene dine

Skulle du ønske at du levde i fortiden? Ikke gjør det.

Bilde
hånd som holder en glødende ball

Illustrasjon: Alyssa Petersen

Har du noen gang tenkt at livet ditt ville vært lettere eller bedre hvis du hadde blitt født i en tidligere tidsperiode? Andre har følt det slik før – til og med en profet en gang.

Profeten Nephi (i Helamans bok) så sitt folks gjenstridige ugudelighet og utbrøt: “Om jeg bare kunne ha levd i de dager da min far, Nephi, første gang kom ut av Jerusalems land … – … Da ville min sjel ha gledet seg” (Helaman 7:7–8).

Han syntes det var vanskelig å leve i sin tid. Til slutt måtte han naturligvis innse virkeligheten: “Men … disse dagene [har jeg fått]” (Helaman 7:9).

Dine dager

Dette er dine dager. De kan by på utfordringer, men de gir også muligheter. I dine dager kan du for eksempel:

  • Samle Israel på begge sider av sløret. Dette “er det viktigste som foregår på jorden i dag.” Det er mange måter du kan dele evangeliet med andre og innby andre til å komme nærmere Jesus Kristus og hans kirke på. Du kan hjelpe til med å oppdage forfedre på fantastiske måter, og hjelpe dem som har gått bort å motta ordinanser i tempelet.

  • Bruk teknologi på positive måter. Du er spesielt utrustet til å vise verden hvordan moderne teknologi kan brukes til det gode.

  • Motstå hat, forakt og splid. Når disse ondene plager verden, kan du vise en bedre måte – Frelserens måte å være vennlig, medfølende, fredsskapende og kjærlig på.

  • Vær standhaftig i en omskiftelig verden. Hvis du er trofast mot Jesus Kristus, hans evangelium og hans kirke, vil Herren velsigne deg, og andre vil se hen til ditt eksempel i livets stormer.

Dine mirakler

Det var ikke alltid lett for Nephi, men han var der (og da) Herren trengte at han var. Han var trofast. Som følge av dette fikk han oppleve mirakler og undere i sine dager, og han ble holdt oppe av Herren. (Se Helaman 7–16.)

Du kan oppleve dine egne mirakler og undere når du er trofast i dine dager.

Note

  1. Russell M. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle” (verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018), Evangeliebibliotek.

Skriv ut