Til styrke for ungdom
Vil du lytte?
September 2024


Kom, følg med meg

Helaman 13–16; 3 Nephi 1

Vil du lytte?

Profetens veiledning kan beskytte, velsigne og hjelpe oss – hvis vi vil la den.

Bilde
ung mann i en folkemengde som ser på en mur med lamanitten Samuel på toppen

Illustrasjon: Alyssa Talent

“Ødeleggelsen kommer!”

Det er et dystert budskap å få. Men tenk å være den som er kalt til å gi det!

Lamanitten Samuel ble kalt av Herren til å advare nephittene mot deres ugudelighet. Samuel sto på en mur og erklærte at en dag ville “fullstendig [utryddelse] … visselig skje hvis dere ikke omvender dere” (Helaman 13:10).

Samuel profeterte også at om fem år ville det være en natt uten mørke og en ny stjerne på himmelen for å markere Frelserens fødsel (se Helaman 14:2–5).

Hvordan responderte nephittene på Samuels budskap?

De nektet å lytte. De “kastet stener på [Samuel] … og … skjøt … piler mot ham mens han sto på muren” (Helaman 16:2). Heldigvis kaster ikke folk stener på eller skyter piler mot profeten i dag, men mange forkaster og latterliggjør fortsatt ordene hans når han underviser om de evige sannhetene i Frelserens evangelium.

Hvordan vil du respondere når profeten taler? Vil du lytte?

Her er tre påminnelser om velsignelsene som følger av å ha en profet på jorden og å lytte til ham.

Profeten elsker oss og ber for oss

I mange generalkonferansetaler har president Russell M. Nelson fortalt oss:

“Jeg er glad i dere.” “Dere har stadig vært i mine tanker og i mine bønner.”

For en velsignelse det er å vite at profeten elsker oss og ber for oss!

Nesten fem år etter lamanitten Samuels profetier, sa noen nephitter at tiden var ute for at hans ord skulle gå i oppfyllelse. De hånte dem som trodde, og valgte til og med en dag de ville drepe de troende hvis tegnene på Frelserens fødsel ikke kom (se 3 Nephi 1:6–9). I denne skremmende tiden ba profeten Nephi hele dagen “for sitt folk … som var nær ved å bli drept fordi de trodde” (3 Nephi 1:11).

I dag hjelper profetens bønner oss på flere måter enn vi kanskje er klar over. Den åndelige veiledningen han mottar gjennom bønn, velsigner hele verden.

Profeten leder oss til Frelseren.

“Løft ditt hode og vær ved godt mot,” sa Herren til Nephi. “Tiden er kommet, og i natt skal tegnet bli gitt. Og i morgen kommer jeg til verden” (3 Nephi 1:13).

Da solen gikk ned, ble det ikke mørkt. Tegnet var gitt! (Se 3 Nephi 1:15.) Neste morgen visste alle at det var dagen da Frelseren skulle bli født, og en ny stjerne viste seg (se 3 Nephi 1:19, 21). Alt Herren hadde profetert gjennom Samuel om Frelserens fødsel hadde gått i oppfyllelse, akkurat slik Herren hadde sagt.

Frelserens komme til verden reddet umiddelbart disse troende fra døden. Men det reddet ikke bare dem. Jesus Kristus kom for å frelse oss alle fra synd og død, gi oss styrke når vi trenger det og gi oss håp og glede gjennom sin forsoning. Dette har vært hovedbudskapet til enhver profet “som har profetert helt siden verdens begynnelse” (Mosiah 13:33). Profeter leder oss til Frelseren, som er “veien og sannheten og livet” (Johannes 14:6).

Profeten erklærer sannheten

Den første gangen jeg leste hele Mormons bok på videregående skole, var det en læresetning fra lamanitten Samuel som skilte seg ut. Han sa til nephittene at hvis de fortsatte å utsette omvendelsen, ville tiden komme da det “for evig [ville være] for sent”. Han sa: “Hele livet har dere søkt etter det dere ikke kunne oppnå … dere har søkt etter lykke i ugudelighet,” som er i strid med det som kjennetegner vår himmelske Fader (Helaman 13:38).

I vår tid har president Nelson undervist på samme måte:

“Selv om verden insisterer på at makt, eiendeler, popularitet og kjødets lyster bringer lykke, gjør de ikke det! Det kan de ikke! …

Sannheten er at det er mye mer utmattende å søke lykke der dere aldri kan finne den! … Jesus Kristus … og han alene, [har] kraft til å løfte dere over denne verdens tiltrekning.”

Noen nephitter valgte å lytte til og tro på Samuels ord. Mange andre gjorde det ikke (se Helaman 16:1–8). På mange måter er det ikke så annerledes i dag.

Hva vil du velge? Vil du lytte til profeten?

President Nelson har undervist:

“[Profeter, seere og åpenbarere] sier kanskje ikke alltid det folk vil høre. Profeter er sjelden populære. Men vi vil alltid undervise i sannheten!”

Når du lytter til profeten og handler ifølge hans ord, vil du oppdage at hans profetiske veiledning vil beskytte, velsigne og hjelpe deg gjennom hele livet.

Skriv ut