Generalkonferenser
Svaret är alltid Jesus Kristus
Generalkonferensen i april 2023


Svaret är alltid Jesus Kristus

Vilka frågor eller problem ni än har så finns svaret alltid i Jesu Kristi liv och lärdomar.

Mina kära bröder och systrar, vi har fått andlig föda de senaste två dagarna. Körmusiken var storartad. De som har talat har varit Herrens redskap. Jag ber att ni ska söka efter den helige Andens vägledning i era studier när ni begrundar de sanningar som undervisats från den här talarstolen. De har verkligen varit gåvor från himlen.

Om en vecka är det påskdagen. Det är den allra viktigaste religiösa traditionen för Jesu Kristi efterföljare. Den främsta anledningen till att vi firar jul är på grund av påsken. I lektionen i Kom och följ mig den här veckan får ni uppmaningen att studera Frälsarens triumferande intåg i Jerusalem, hans rening av templet, hans lidande i Getsemane trädgård, hans korsfästelse, hans storslagna uppståndelse och hans påföljande besök hos sina efterföljare.1

Njut av dessa heliga verser och finn alla sätt ni kan för att tacka vår himmelske Fader för att han sände sin enfödde Son till oss.2 Tack vare Jesus Kristus kan vi omvända oss och få förlåtelse för våra synder. Tack vare honom kommer var och en av oss att uppstå.

Jag uppmanar er också att åter studera redogörelsen för Frälsarens besök hos nephiterna på den amerikanska kontinenten, som är upptecknad i 3 Nephi. Strax innan det besöket hördes hans röst bland folket, däribland dessa bedjande ord:

”Vill ni inte nu återvända till mig och ångra era synder och bli omvända så att jag kan hela er? …

Se, min barmhärtighets arm är utsträckt mot er, och den som kommer tar jag emot.”3

Kära bröder och systrar, Jesus Kristus ger samma inbjudan till er i dag. Jag vädjar till er att komma till honom så att han kan hela er! Han helar er från synd när ni omvänder er. Han helar er från sorg och rädsla. Han helar er från den här världens sår.

Vilka frågor eller problem ni än har så finns svaret alltid i Jesu Kristi liv och lärdomar. Lär er mer om hans försoning, hans kärlek, hans barmhärtighet, hans lära och hans återställda evangelium om helande och utveckling. Vänd er till honom! Följ honom!

Jesus Kristus är anledningen till att vi bygger tempel. Vart och ett är hans heliga hus. Att ingå förbund och motta nödvändiga förrättningar i templet, samt att försöka komma närmare honom där, kommer att välsigna era liv på ett sätt som ingen annan dyrkan kan. Av den anledningen gör vi allt i vår makt för att göra templets välsignelser mer tillgängliga för våra medlemmar runt om i världen. I dag har jag glädjen att tillkännage våra planer på att bygga nya tempel på följande platser:

  • Retalhuleu, Guatemala

  • Iquitos, Peru

  • Teresina, Brasilien

  • Natal, Brasilien

  • Tuguegarao City, Filippinerna

  • Iloilo, Filippinerna

  • Jakarta, Indonesien

  • Hamburg, Tyskland

  • Lethbridge, Alberta, Kanada

  • San Jose, Kalifornien, USA

  • Bakersfield, Kalifornien, USA

  • Springfield, Missouri, USA

  • Charlotte, North Carolina, USA

  • Winchester, Virginia, USA

  • Harrisburg, Pennsylvania, USA

Mina kära bröder och systrar, jag vittnar om att Jesus Kristus styr sin kyrkas angelägenheter. Jag vittnar om att det enda sättet att få bestående lycka är genom att följa honom. Jag vet att hans kraft faller över hans folk som håller sina förbund, som är ”beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet”.4 Det vittnar jag om, med min kärlek och välsignelse till var och en av er, i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Skriv ut