2006
Se enden fra begyndelsen
Maj 2006


Se enden fra begyndelsen

Hvis I stoler på Herren og adlyder ham … hjælper han jer til at opnå det store potentiale, som han ser i jer.

Mine kære brødre, det er vidunderligt og ærefrygtindgydende at være sammen med jer i denne verdensomspændende forsamling af præstedømmebærere. Jeg elsker og beundrer jer. Jeg føler mig beæret over at blive regnet som en af jer. Jeg hilser jer, som har myndighed til at handle i Guds navn og udføre ordinancer, som er en levende kilde til evig styrke og kraft for menneskehedens trivsel.

Jeg vil i dag tale til jer vidunderlige unge mænd, som forbereder jer til at gøre en forskel i verden – I som er trådt ind i Det Aronske Præstedømmes rækker og I, som allerede har modtaget Det Melkisedekske Præstedømmes hellige ed og pagt. Præstedømmet, som I bærer, er en vidunderlig kraft til det gode. I lever i en tid med store udfordringer og muligheder. Som åndelige sønner af himmelske forældre er I frie til at træffe de rigtige valg. Det kræver hårdt arbejde, selvdisciplin og et optimistisk livssyn, som vil bringe glæde og frihed ind i jeres liv nu og i fremtiden.

Herren sagde til Abraham: »Mit navn er Jahve, og jeg kender enden fra begyndelsen; derfor skal min hånd være over dig« (Abr 2:8). Mine unge venner, i dag siger jeg til jer, at hvis I stoler på Herren og adlyder ham, vil hans hånd være over jer, han vil hjælpe jer med at opnå det store potentiale, som han ser i jer, og han vil hjælpe jer med at se enden fra begyndelsen.

Lad mig fortælle jer om en oplevelse fra min barndom. Da jeg var 11 år, måtte jeg og min familie fra den ene dag til den anden rejse fra Østtyskland og begynde et nyt liv i Vesttyskland. Indtil min far kunne vende tilbage til sit oprindelige erhverv som offentligt ansat, drev mine forældre et lille vaskeri i vores lille by. Jeg blev vaskeribud. For at kunne udføre opgaven effektivt, måtte jeg have en cykel til at trække den tunge vogn med vasketøj. Jeg havde altid drømt om at eje en flot, smart, skinnende, rød racercykel. Men der havde aldrig været penge til at opfylde den drøm. I stedet fik jeg en tung, grim, sort, robust arbejdshest af en cykel. Jeg kørte med vasketøj på denne cykel før og efter skoletid i en hel del år. Størstedelen af tiden var jeg ikke ovenud begejstret for cyklen, vognen eller mit job. Nogle gange forekom vognen mig så tung og arbejdet så udmattende, at jeg troede, at mine lunger skulle sprænges, og jeg var ofte nødt til at standse for at få vejret. Men jeg gjorde min del, fordi jeg vidste, at vi som familie havde hårdt brug for pengene, og det var mit bidrag.

Hvis jeg bare dengang havde vidst, hvad jeg lærte mange år senere, hvis jeg blot havde været i stand til at se enden fra begyndelsen, ville jeg i højere grad have værdsat disse oplevelser, og det ville have gjort mit arbejde så meget lettere.

Mange år senere, da jeg skulle indkaldes til militæret, besluttede jeg mig for at melde mig frivilligt til luftvåbnet og blive pilot. Jeg elskede at flyve og tænkte, at det at være pilot lige måtte være mig.

For at blive godkendt til programmet, måtte jeg gennemføre et antal prøver, deriblandt en streng helbredsundersøgelse. Lægerne var en smule bekymrede over resultatet og foretog nogle yderligere medicinske prøver. Derefter var meldingen fra dem: »Du har ar på dine lunger, som er et tegn på en lungesygdom i dine tidlige teenageår, men du er tydeligvis rask nu.« Lægerne undrede sig over, hvilken behandling jeg havde gennemgået for at helbrede sygdommen. Før den undersøgelse havde jeg aldrig vidst, at jeg havde haft nogen form for lungesygdom. Pludselig slog det mig, at min regelmæssige motion i den friske luft som vaskeribud havde været afgørende for helbredelsen af denne sygdom. Uden den ekstra anstrengelse, som det havde krævet dag ind og dag ud at trække den tunge, sorte cykel og vognen med vasketøj op og ned ad gaderne i vores by, var det måske aldrig lykkedes mig at blive jagerpilot og senere kaptajn på en Boeing 747.

Vi kender ikke altid til enkelthederne omkring vores fremtid. Vi ved ikke altid, hvad der venter. Vi lever i en tid med usikkerhed. Vi er omgivet af udfordringer fra alle sider. Af og til kan mismodighed snige sig ind i vores hverdag; frustration kan præge vores tankegang og tvivl kan melde sig om værdien af vores arbejde. I de mørkeste øjeblikke hvisker Satan i vores øre, at vi aldrig vil blive i stand til at opnå personlig sejr, at det ikke er umagen værd, og at vores lille indsats aldrig vil gøre en forskel. Han, som er al løgnens Fader, vil forsøge at forhindre os i at se enden fra begyndelsen.

Heldigvis er I unge præstedømmebærere i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige blevet undervist af vore dages profeter, seere og åbenbarere. Det Første Præsidentskab sagde: »Vi nærer stor tillid til jer. I er udvalgte ånder … I er ved begyndelsen af jeres rejse gennem dette jordiske liv. Jeres himmelske Fader ønsker, at jeres liv skal være fyldt med glæde og at føre jer tilbage til hans nærhed. De beslutninger, I træffer nu, vil afgøre meget af det, der vil ske i jeres liv og gennem evigheden« (Til styrke for de unge, 2002, s. 2). »I har et ansvar for at lære det, som vor himmelske Fader ønsker, at I skal gøre og derpå gøre det bedste I kan for at følge hans vilje« (Det Aronske Præstedømme: Gør din pligt mod Gud, Diakon, pjece, s. 4).

Hvor er jeg dybt taknemlig for den inspirerede ledelse fra vores kære præsident Gordon B. Hinckley, Guds profet i vor tid, og hans ædle rådgivere. Deres profetiske synsvinkel hjælper jer til at se enden fra begyndelsen.

Herren elsker jer, og derfor har han givet jer befalinger og profeternes ord til at vejlede jer på jeres rejse gennem livet. Nogle af de vigtigste retningslinjer for jeres liv står i pjecen Til styrke for de unge. Dette lille hæftes fysiske fremtræden gør, at det passer til beskrivelsen fra skriften: »Af det, som er småt, udspringer det, som er stort« (L&P 64:33). Pjecen er i sig selv af ringe materiel værdi, måske blot nogle få ører. Men de lærdomme og principper, den indeholder, er en uvurderlig skat. I unge mænd, som allerede er 18 år eller ældre, hvis I ikke længere har denne pjece, så sørg for at få en, behold den og brug den. Dette lille hæfte er en perle for alle aldersgrupper. Den indeholder standarder, som er hellige symboler på vores medlemskab af Kirken.

Jeg vil gerne henlede jeres opmærksomhed på det faktum, at Til styrke for de unge, den medfølgende Vejledning for unges forældre og ledere samt Kirkens tempelanbefalinger alle har billeder af templet i Salt Lake City trykt på forsiden. Templet er det led, der forbinder generationer i dette liv og for evigt. Alle templerne er blevet indviet til det samme formål: At bidrage til at fuldende Guds, den evige Faders, hellige gerning og herlighed, som er at »at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39). Disse templer er hellige bygninger, hvori der besvares evige spørgsmål, undervises i sandheder og udføres ordinancer, så vi kan leve med en forståelse af vores guddommelige arv som Guds børn med en bevidsthed om vores muligheder som evige væsener. Herrens hus hjælper jer til at se enden fra begyndelsen.

Ligesom Guds templer er jeres verdslige legemer også hellige. Apostlen Paulus sagde:

»Eller ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud? I tilhører ikke jer selv,

for I blev købt dyrt. Ær derfor Gud med jeres legeme!« (1 Kor 6:19-20).

Mine kære andre præstedømmebærere i alle aldre og alle vegne i denne verden, lad os anvende vore tanker, vores sind og hjerte og vores legeme med den respekt og værdighed som er det hellige tempel, som vor Himmelske Fader har givet os, værdigt.

Nutidige profeter har lovet jer, mine venner, at når I efterlever de standarder, som fremgår af Til styrke for de unge og »lever efter standarderne i skrifterne, så vil I være i stand til at udføre jeres livsværk med større visdom og dygtighed og kunne bære prøvelser med større mod. I vil få Helligåndens hjælp … I vil være værdige til at komme til templet for at modtage hellige ordinancer. Disse velsignelser og mange flere kan blive jeres« (Til styrke for de unge, s. 2-3).

Vi ved, at Gud holder sine løfter. Vi skal gøre vores for at modtage hans velsignelser. Profeten Joseph Smith sagde, at »når vi opnår en hvilken som helst velsignelse fra Gud, er det ved lydighed mod den lov, på hvilken den er baseret« (L&P 130:21).

Ethvert medlem, som gerne vil i templet, har – uanset alder – brug for at forberede sig til denne hellige oplevelse. Jeres biskop og stavspræsident, som bærer præstedømmemyndighedens nøgler og er almindelige dommere i Kirken, vil stille jer en række spørgsmål. Disse vigtige spørgsmål omfatter: Er du ærlig? Er du moralsk ren? Efterlever du visdomsordet? Adlyder du tiendeloven? Og opretholder du Kirkens ledere? Svarene på disse vigtige spørgsmål afspejler jeres holdninger og handlinger.

I yngre mænd er måske ikke klar over, at de standarder, som Herren har fastsat i tempelanbefalingsspørgsmålene, er meget lig de standarder, der står i Til styrke for de unge. Disse standarder vil både på tidspunkter med ro og på tidspunkter med store fristelser sammen med Helligåndens vejledning hjælpe jer til at træffe de rigtige valg omkring jeres uddannelse, venner, påklædning og fremtræden, underholdning, medier og internettet, jeres sprog, passende dating, seksuel renhed, ærlighed, overholdelse af sabbatsdagen og tjeneste. Hvordan I anvender disse standarder, siger meget om, hvem I er, og hvad I stræber efter at blive.

Mine unge venner, Herren ønsker, at I af hele jeres hjerte stræber efter at overholde disse standarder og efterlever de evangeliske standarder, som findes i skrifterne. Når I gør dette, vil I se længere frem, og I vil se jeres lyse og vidunderlige fremtid med store muligheder og ansvar. I bliver villige til at arbejde hårdt og holde ud i lang tid, og I får et optimistisk livssyn. I vil se, at jeres livsbane først vil føre jer til Herrens hus og derefter til at tage på fuldtidsmission og repræsentere Frelseren der, hvor han sender jer hen. Efter jeres mission vil I indrette og planlægge jeres liv efter de samme standarder. Derfor vil I for jeres indre se jer selv træde ind i Herrens hus for at få et evigt ægteskab og en evig familie. Jeres prioriteter i livet vil ændre sig for at tilpasse sig de prioriteter, vi har fået af Frelseren. Og Gud vil velsigne jer og åbne jeres øjne, så I vil forstå og være i stand til at se enden fra begyndelsen.

Når I overholder standarderne i Til styrke for de unge, vil I få det godt med jer selv. Skriv disse standarder i jeres hjerte og sind, og lev i overensstemmelse dermed. Sammenlign hver af disse standarder med jeres nuværende status. Lyt til Ånden, som vil fortælle jer, hvad I skal gøre for at blive mere som Jesus. Hvis I ser et behov for forandring, så foretag den ændring, men udskyd det ikke. Anvend oprigtig omvendelse og den gave og styrke, som ligger i Jesu Kristi forsoning til at overvinde det, som afholder jer fra at opnå jeres fulde potentiale. Hvis denne proces synes hård, så hold ud; det er det værd. Herren giver jer det samme løfte, som han gav profeten Joseph: »Da skal du vide, min søn, at alt dette skal give dig erfaring og skal være til gavn for dig« (L&P 122:7).

Kære bedstefædre, fædre, onkler, brødre og venner til vore unge, vi kan være til stor hjælp i denne proces. Kong Benjamin lærte os, at når forældre er oprigtigt omvendt, vil de »lære [deres børn] at vandre på sandhedens og alvorens veje; [og] lære dem at elske hinanden og at tjene hinanden« (Mosi 4:15). Nogle siger: »At undervise ved eksemplets magt er en måde at undervise på.« Jeg siger: »At undervise ved eksemplets magt er den bedste måde at undervise på.«

Undervis ved jeres eksempel vores unge mennesker at være tempelværdige præstedømmebærere. Jeres gode liv, jeres kærlighed til Gud og jeres medmennesker, og det vidnesbyrd om Jesu Kristi gengivne evangelium, som I lever efter, vil være en overbevisende styrke for vore unge, og det vil hjælpe dem til at se enden fra begyndelsen.

Mine kære unge venner, fuldkommengør jeres liv ved at efterleve disse standarder, som er givet af nutidige profeter. Når I gør dette, trin for trin, dag efter dag, ærer I præstedømmet og er beredt til at gøre en forskel i verden. I vil også være på den rette sti, så I med ære kan vende tilbage til vor himmelske Fader.

Mine kære medtjenere i præstedømmet, jeg lover jer i dag, at når I følger dette mønster, vil Herren hjælpe jer med at udrette mere i jeres liv, end I nogensinde selv ville kunne. Han vil hjælpe jer til altid at se enden fra begyndelsen!

Om dette vidner jeg som Herren vor Frelsers apostel og i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Udskriv