2008
Det liv som jag fått är en del av en plan
Januari 2008


Samlingsstunden

Det liv som jag fått är en del av en plan

”Alla människor – män och kvinnor – är skapade till Guds avbild. Var och en är ett andebarn, en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar och har som sådan gudomliga egenskaper och förutsättningar.” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”)

Det liv som jag fått är en del av en plan. Jag levde i himlen som ett av hans barn. Jag valde att komma hit till vår vackra värld,

att låta mig ledas av Gud på min färd.

(”Jag kan följa Guds plan”, Barnens sångbok, s 86–87)

Dessa ord lär dig att du levde med din himmelske Fader innan du kom till jorden. Du är hans barn. Din himmelske Fader bad sin son Jesus Kristus att skapa jorden. Jorden förbereddes så att du kunde komma hit och få en kropp. Du fick också handlingsfrihet och du valde att komma till jorden och lära dig följa din himmelske Faders plan.

Du kan lära dig om din himmelske Faders plan i skrifterna. Jakob, en profet i Mormons bok, lärde att Jesus Kristus valdes till vår Frälsare. Han skulle komma till jorden, ta på sig världens synder och göra det möjligt för alla vår himmelske Faders barn att återvända till honom. Tack vare Jesus kan du omvända dig och få förlåtelse för dina synder. Jakob sade: ”O, hur storartad är icke vår Guds plan!” (2 Nephi 9:13)

Din himmelske Fader älskar dig. Han har gett dig hans ord – skrifterna – så att du kan lära dig mer om hans plan. Om du följer hans plan blir du lycklig på jorden och får återvända för att bo hos honom en dag.

Aktivitet

Ta loss sidan LS4 och klistra fast den på tjockt papper. Klipp ut varje figur längs de heldragna svarta linjerna och sätt fast en bit flanell eller något annat grovt tyg på baksidan. Använd bilden av den färdiga flanelltavlan för att hjälpa dig sätta flanellfigurerna på rätt plats. Lär dig om frälsningsplanen och berätta om det du lärt dig för din familj. Du kan kanske använda den här aktiviteten under en lektion på familjens hemafton?

Förslag till samlingsstunden

  1. Visa en bild på första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum och ett exemplar av ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”. (Liahona, okt 2004, s 49) Samtala om hur viktigt tillkännagivandet är och hjälp barnen lära sig första meningen i andra stycket utantill. Förklara att ”skapade till Guds avbild” innebär att vi har fått en fysisk kropp och kan bli lika vår himmelske Fader. Samtala om den välsignelse det är att ha en kropp. Hänvisa till Mina evangelieideal: ”Jag ska hålla mitt sinne och min kropp heliga och rena och jag ska inte använda sådant som är skadligt för mig.” Prata om olika sätt att visa respekt för kroppen.

  2. Säg ”Jag har en gudomlig bestämmelse” och fråga barnen vad de tror att det betyder. Samtala om innebörden av orden gudomlig (direkt från Gud) och bestämmelse (en förutbestämd plan). Läs Abraham 3:23 tillsammans. Stryk under orden ”du utvaldes innan du föddes”. Berätta om Abrahams liv. Betona att vår himmelske Fader kände och älskade Abraham under det förjordiska livet. På grund av hans lydnad välsignade vår himmelske Fader Abraham mycket. Berätta om andra som var utvalda innan de föddes för att utföra en viktig mission: Joseph Smith (se 2 Nephi 3:14–15), Gordon B Hinckley (se ”Sök Guds rike”, Liahona, maj 2006, s 82) och Jesus Kristus. (Se Moses 4:1–2.) Påminn barnen om att vår himmelske Fader har en viktig mission för dem att uppfylla medan de är på jorden. Fråga: ”Vad tror du att vår himmelske Fader vill att just du ska göra?” Bär vittnesbörd om att varje person har en gudomlig bestämmelse och att vi kan utföra den bättre när vi väljer det rätta.

Skriv ut