2011
Suurenmoinen pyhien yhteisö
Maaliskuu 2011


Suurenmoinen pyhien yhteisö

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä on eri maissa, he toimivat eri ammateissa ja tehtävissä ja heillä on monia erilaisia haasteita.

Mutta Vapahtaja ja Hänen evankeliuminsa tarjoavat ratkaisuja ongelmiimme, yhdistävät meidät rakkaudessa ja yhteisessä pyrkimyksessä ja tuovat meidät yhteen maailmanlaajuisena yhteisönä.

Kokoonnuitpa sitten kolmentoista muun kanssa pienessä lähetysseurakunnassa Ukrainassa tai parinsadan kanssa vaarnaseurakunnassa Meksikossa, kuulut paljon suurempaan yhteisöön. Koska me kaikki uskomme Vapahtajaan, emme todellakaan ”enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan [kuulumme] Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät” (Ef. 2:19).

Kun opit tuntemaan joitakuita ”samaan kansaan kuuluvia” eri puolilla maailmaa tämän artikkelin (ja jokaisen kirkon lehtien numeron) myötä, toivomme, että vakuutut siitä, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi antaa sinulle sen, mitä tarvitset kohdataksesi omat haasteesi.

Vi’iga Faatoia Samoasta

  • 60-vuotias

  • Pormestari

  • Ensimmäinen neuvonantaja piispakunnassa

Samoaan syyskuussa 2009 iskenyt tsunami vei pojanpoikani. Se vei sisareni pojan. Menetin kotini, kaksi autoa ja melkein kaiken, mitä omistin. Lähes koko kylämme on siirtymässä kukkuloille, jottei näin käy enää uudelleen.

Tiedän, että Jumala rakastaa niitä, jotka jäivät eloon, koska kirkon avulla Hän on antanut meille uuden kodin, ruokaa ja vaatteita. Tiedän, että Hän rakastaa niitä, jotka eivät selvinneet hengissä, koska Hänen voimastaan me voimme olla taas yhdessä. Meitä on siunattu.

Valerina M. Utahista Yhdysvalloista

  • 10-vuotias

Ei ole aina helppoa olla isosisko. Joskus minä tuskastun. Mutta olen oppinut olemaan hyvä ystävä pikkusiskolleni ja pikkuveljelleni tarkkailemalla äitiäni ja suhdetta, joka hänellä on sisariinsa. Hän opettaa minua näyttämään Kristuksen kaltaista esimerkkiä ympärillämme oleville ihmisille. Voin tehdä näitä asioita osoittaakseni, kuinka paljon arvostan taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen rakkautta sekä äitini ja isäni rakkautta.

Varvara BakVenäjältä

  • 25-vuotias

  • Opiskelija

  • Alkeisyhdistyksen opettaja

Haluan olla enemmän Kristuksen kaltainen – ei niin että oletan tulevani täydelliseksi, mutta haluan muistaa, kuka olen, ja olla tänään parempi kuin olin eilen. Se voi olla vaikeaa, koska meitä ympäröivän maailman mittapuut ovat kovin matalat. Olisi helppoa höllentää tasovaatimuksiani.

Mutta tavallaan ei ole niin vaikeaa pitää kirkon tasovaatimuksia. Uskon, että ihmiset arvostavat niitä, joilla on korkeat tasovaatimukset. Olen aina pitänyt ihmisistä, jotka eivät tupakoi tai juo ja joilla on korkea moraali. Niinpä kirkkoa tutkiessani elin jo monien evankeliumin tasovaatimusten mukaan, ja koska pidin nuo käskyt, sain niistä nopeasti todistuksen.

Chhoeun Monirac Kambodžasta

  • 18-vuotias

  • Ensimmäinen neuvonantaja Nuorten Miesten johtokunnassa, seminaarinopettaja

Meidän kaikkien eteen tulee odottamattomia ongelmia elämässä. Sen jälkeen kun perheeni palasi Hongkongin temppelistä Kiinasta, missä meidät oli sinetöity yhteen, ja vähän ennen kuin yksi sisaristani oli lähdössä kokoaikaiseen lähetystyöhön, isoveljeni ja isosiskoni menettivät työnsä ja isäni palkka puolitettiin. Se oli vaikeaa aikaa meille yhdelletoista pienessä kodissamme, mutta pidimme kiinni temppelissä tekemistämme lupauksista.

Tuossa vaiheessa Pyhä Henki muistutti minua yhdestä pyhien kirjoitusten kohdasta: ”Mutta ennen kuin etsitte rikkauksia, etsikää Jumalan valtakuntaa” (MK Jaak. 2:18). Sain siitä toivoa. Luotin siihen, että Jumala siunaisi minua ja perhettäni.

Veljeni ja sisareni ovat nyt saaneet uudet työpaikat, minkä ansiosta perheellämme on ruokaa, ja minä olen käynyt muutamassa lupaavassa työpaikkahaastattelussa. Se on ihme, joka on vahvistanut uskoamme Kristukseen. Tiedän, että Herra rakastaa meitä ja tuntee meidät. Hän tuntee tarpeemme. Jos pidämme Hänen käskynsä, me menestymme maassa (ks. Moosia 2:22).

Elizabeth Kangethe Keniasta

  • 27-vuotias

  • Freelance-toimittaja

  • Seurakunnan Apuyhdistyksen johtaja

Ennen kuin otin vastaan evankeliumin, maailmani oli synkkä paikka. Olin hidas antamaan anteeksi ja kannoin mielessäni kaunaa jokaista kohtaan, jonka tunsin tehneen minulle vääryyttä. Minulla oli huono käsitys avioliitosta, koska näin kaikkialla ympärilläni aviomiehiä, jotka olivat juovuksissa, ja naisia, joita hakattiin.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin vastaanottaminen muutti minua. Oli ihanaa mennä kirkkoon ja nähdä perheitä, jotka istuivat yhdessä, ja saada opetusta rakkaudesta, keskinäisestä kunnioituksesta ja ymmärtämyksestä. Huomasin hylkääväni perinteitä, jotka eivät olleet sopusoinnussa evankeliumin kanssa.

Tunsin pakottavaa tarvetta tehdä sovinnon viholliseksi kokemani ihmisen kanssa. Pidämme nyt usein yhteyttä toisiimme. Tapasin hienon lähetystyössä palvelleen miehen, ja pian meidät vihitään temppelissä.

Olen vakuuttunut siitä, että olen oikeassa paikassa. Jäsenten rakkaus toisiaan kohtaan ja huolenpito toisistaan saa minut tuntemaan yhteenkuuluvuutta. Elämästäni on tullut merkityksellisempää. Tiedän, että on ehdottoman tärkeää, että pysyn uskollisena loppuun asti välttämällä vilkuilemista taaksepäin menneisyyden synkkyyteen ja katumukseen.

Lucia Leonardo Guatemalasta

  • 23-vuotias

  • Opiskelija

  • Toinen neuvonantaja vaarnan Nuorten Naisten johtokunnassa

Ongelmat, joita kohtaan, ovat samanlaisia kuin kaikilla ikäisilläni. Mitä minun pitäisi tehdä elämälläni? Mitä minun pitäisi opiskella? Kenen kanssa minun pitäisi mennä naimisiin? Kuinka käsittelen kirkkoon kuulumattomien ystävien painostusta alentaa tasovaatimuksiani? Joskus masentuu helposti tai tuntee itsensä surulliseksi tai pelokkaaksi.

Evankeliumi on ohjannut elämääni joka tavalla. Vaikka minulla on edelleen selvitettävänä joitakin yksityiskohtia, niin evankeliumin ansiosta tiedän, mitä haluan, ja tiedän, minne olen menossa. Olen kiitollinen siitä. Se tekee minut todella onnelliseksi. Se auttaa minua pysymään vahvana ja auttamaan toisia, koska tiedän, että kun itse tarvitsen apua, voin rukoilla taivaallista Isääni.

Harrison Lumbama Sambiasta

  • 46-vuotias

  • Yksityisen hyväntekeväisyysjärjestön virkailija

  • Piirinjohtaja

Pelkästään rahojen saaminen riittämään on ollut yksi elämäni suurimpia koettelemuksia. Elinkustannukset ovat korkeat tuloihini verrattuna. Joka päivä mietin kuumeisesti sitä, että vuokra erääntyy, ruoka on loppumassa, lapsilla on koulumaksuja ja niin edelleen.

Evankeliumi, jonka nyt tunnen, on todella auttanut minua pysymään tervejärkisenä haasteista huolimatta. Kun pidän käskyt ja liittoni, tunnen jotenkin selviytyväni asioista. Koska olemme pitäneet kymmenysten lain, taivaallinen Isä on siunannut meitä niin, ettemme koskaan näe nälkää, ja Hänen armostaan onnistumme voittamaan elämän esteet. Evankeliumista on tullut tyynnyttävää lääkettä elämän ahdinkoihin. Se on antanut meille toivoa paremmasta tulevaisuudesta, jos olemme kuuliaisia ja uskollisia.

Onpa kohdalleni tullut millainen koettelemus hyvänsä, evankeliumissa on ollut minulle vastaus. Ilman sitä elämäni olisi yksinkertaisesti ollut ilman suuntaa ja tarkoitusta.

Kuvitus Steve Kropp

Tulosta