2011
Älkää eksykö
Maaliskuu 2011


Evankeliumin klassikoita

Älkää eksykö

Joseph Fielding Smith, kirkon kymmenes presidentti, syntyi 19. heinäkuuta 1876. Hänet asetettiin apostoliksi 7. huhtikuuta 1910 ja hyväksyttiin kirkon presidentiksi 23. tammikuuta 1970. Tässä vuonna 1953 pitämässään puheessa presidentti Smith opetti nuorille, kuinka he voivat välttyä maailman väärien teorioiden eksytykseltä.

Artikkelista ”Entangle Not Yourselves in Sin”, Improvement Era, syyskuu 1953, s. 646–647, 671–672, 674, 676–678.

Kun jotkut muokkaavat moraalikäsityksiään sopimaan maailmallisiin suuntauksiin, meidän on pysyttävä lujina pyhien kirjoitusten opissa ja evankeliumin ilmoitetuissa totuuksissa.

Kuva
President Joseph Fielding Smith

Me elämme hyvin ongelmallisessa maailmassa, ja aion puhua kaunistelematta: me elämme maailmassa, joka on hylännyt Jumalan tai on nopeasti tekemässä niin. Me elämme maailmassa, jossa ihmisfilosofiat ovat pelästyttäneet eri kirkkokuntien kristityt papit. Siksi he ovat Herran Hengen puutteessaan yrittäneet muokata pyhiä kirjoituksia tai pyhien kirjoitusten merkitystä, jotta he voivat saada ne sopusointuun maailmassa nykyään niin vallalla olevien väärien teorioiden kanssa. Nämä teoriat ovat täysin ristiriidassa jumalallisen ilmoituksen kanssa, ja silti nuo ihmiset peloissaan ja väärän filosofian vaikutuksen vallassa muokkaavat oppeja saadakseen ne sopimaan näihin perustaltaan jumalattomiin teorioihin ja ajatuksiin. Meillä ei ole varaa tehdä niin. – –

”Valo loistaa pimeydessä, eikä pimeys sitä käsitä; kuitenkin tulee päivä, jolloin te käsitätte Jumalan, koska teidät tehdään eläviksi hänessä ja hänen kauttaan.

Silloin te tiedätte, että te olette nähneet minut, että minä olen ja että minä olen todellinen valo, joka on teissä, ja että te olette minussa; muuten te ette voisi menestyä.” (OL 88:49–50.)

Tämä on suurenmoinen ilmoitus. Se kattaa niin monta sellaista asiaa, jotka ovat erittäin tärkeitä jokaiselle kirkon jäsenelle. Kuinkahan moni meistä on lukenut luvun 88? Älkää tyytykö lukemaan vain tätä yhtä lukua. Ottakaa se teemaksenne – mitään parempaa ei ole – mutta lukekaa koko ilmoitus. Ei! Lukekaa koko kirja. Herra antoi käskyn Opin ja liittojen aivan ensimmäisessä luvussa, Herran esipuheessa, joka on esipuhe tähän kirjaan:

”Tutkikaa näitä käskyjä, sillä ne ovat todet ja luotettavat, ja kaikki niissä olevat profetiat ja lupaukset täyttyvät” (OL 1:37). ”Tutkikaa näitä käskyjä.” Kuinka paljon me rakastamme Herraa? Mikä on suurin kaikista käskyistä? Herra on sanonut meille täällä Opin ja liittojen luvussa 59, mikä se on, kun Hän soveltaa sitä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniin tänä aikojen täyttymisen taloudenhoitokautena:

”Sen tähden minä annan heille [kirkon jäsenille] käskyn sanoen näin: Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko väkevyydestäsi, mielestäsi ja voimastasi; ja palvele häntä Jeesuksen Kristuksen nimessä” (OL 59:5). – –

Ensimmäinen kaikista käskyistä on siis rakastaa Jumalaa koko sielustamme ja palvella Häntä Jeesuksen Kristuksen nimessä, ja Hän on käskenyt meitä tutustumaan näihin totuuksiin, jotka meille on ilmoitettu tänä aikojen täyttymisen taloudenhoitokautena.

Kuinka moni meistä on tehnyt niin? Siksi sanonkin teille ja itse asiassa kaikille kirkon jäsenille: Älkää antako ymmärryksenne pohjautua yhteen jakeeseen [OL 88:86, sen vuoden toimintailtojen teema], joka on aivan erinomainen teema, vaan tutkikaa pyhiä kirjoituksia, niin etteivät maailmassa nykyään niin vallalla olevat väärät teoriat ja käytännöt ja opit eksytä teitä. Jos teette tämän, jos sallitte sydämeenne Herran Hengen opastuksen, jota jokaisella kirkon jäsenellä on oikeus saada – Pyhän Hengen kumppanuuden – niin ihmisten teoriat eivät johda teitä harhaan, koska Herran Henki kertoo teille, että ne ovat vääriä, ja teillä on erottamisen henki, jotta voitte ymmärtää. – –

Jos ymmärrätte Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, se tekee teidät vapaiksi. Jos olette vailla Herran Henkeä pelatessanne softballia, lentopalloa, koripalloa, juostessanne kilpaa, tanssiessanne tai muissa vapaa-ajan riennoissanne, niillä ei ole teille mitään arvoa. Tehtäköön kaikki rukouksen hengessä ja uskossa. Uskon, että niin tapahtuukin – ehkä minun on tarpeetonta sanoa sitä – mutta olkoon siis niin. Tehkää kaikki silmämääränä vain Jumalan kunnia, ja opettakaamme vahvistaaksemme ja lujittaaksemme itseämme sekä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoa.

Valokuvakuvitus Frank Helmrich

Tulosta