2011
Jesus Kristus har sonet for vore synder.
april 2011


Det tror vi

Jesus Kristus har sonet for vore synder.

En af årsagerne til, at vi er her på jorden, er, at vi skal lære at adlyde Guds bud. Bortset fra Jesus Kristus, der førte et fuldkomment liv, har ethvert menneske, som har levet på denne jord, syndet (se Rom 3:23; 1 Joh 1:8). Synd er, når vi bevidst overtræder Guds bud, og til alle synder knytter der sig en straf. Når vi synder, kræver retfærdigheden, at vi lider straffen (se Alma 42:16-22).

I den sidste ende er konsekvensen af enhver synd, at vi udelukkes fra Guds nærhed (se 1 Ne 10:21). Denne udelukkelse er så alvorlig, at vi ikke kan rette op på den på egen hånd.

For at overvinde denne adskillelse gjorde vor himmelske Fader det muligt for hans enbårne Søn, Jesus Kristus, at påtage sig byrden af vore synder, hvorved han gjorde det muligt for os at blive åndeligt rene og genforenet med ham. Det er nådens plan.

Frelseren forkyndte: »For se, jeg, Gud, har lidt dette for alle, for at de ikke skal lide, hvis de vil omvende sig; men hvis de ikke vil omvende sig, må de lide, ligesom jeg« (L&P 19:16-17).

Som en del af sin forsoning led Jesus for vore synder i Getsemane have og på korset på Golgata. Ved at omvende os fra vore synder kan vi få forsoningens kraft ind i vores tilværelse.

Jesus Kristus, som villigt sonede for vore synder, sagde:

»Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.

Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.

For mit åg er godt, og min byrde er let« (Matt 11:28-30).

Forsoningen giver os også følgende velsignelser:

  1. Opstandelse for alle, som er født på denne jord (se Alma 11:42-45).

  2. Evigt liv i Guds nærhed for alle børn, som dør inden de når ansvarlighedsalderen, som er otte år (se Mosi 3:16; 15:24-25; Moro 8:8-12).

  3. Evnen til at finde fred midt i trængslerne, fordi Jesus påtog sig vore smerter og sygdomme (se Joh 14:27; Alma 7:11-12).

  4. De retfærdige godtgøres for det, de har lidt i dette liv (se Forkynd mit evangelium, 2005, s. 52).

»Jesus Kristus var, som Guds enbårne Søn og det eneste syndfri menneske, som har levet på denne Jord, den eneste, der kunne udvirke en forsoning for menneskeheden« (Bible Dictionary, »Atonement«).

O min Fader, af Simon Dewey; Jesus Kristus besøger det amerikanske kontinent, af John Scott © IRI; fotoillustration med spædbarn © Getty Images; andre fotoillustrationer: Christina Smith

Udskriv