2022
Förberedelsens, planeringens och uthållighetens stenar
Augusti 2022


”Förberedelsens, planeringens och uthållighetens stenar”, Liahona, aug. 2022.

Förberedelsens, planeringens och uthållighetens stenar

När du planerar din framtid, bygg då din grundval på den viktigaste stenen – Frälsaren Jesus Kristus.

Bild
Slunga och stenar.

Förberedelse

Du känner förmodligen till berättelsen om David och Goliat. Goliat var en storväxt krigare som representerade filisteerna. David var en ung fåraherde som stod upp för Israel. David visste att han hade Gud på sin sida. Han var inte rädd för att strida mot Goliat, för Goliat utmanade den levande Gudens härar.

För att förbereda sig för den kommande striden valde David ut fem släta stenar ur en bäck och lade dem i sin herdeväska. Sedan gick han för att möta Goliat i strid. Det blev ingen långvarig strid. David dödade Goliat med bara en enda sten. (Se 1 Samuelsboken 17:40–50.)

Om David visste att Gud stod på hans sida och att han bara behövde en enda sten, varför bemödade han sig då om att välja ut fem stenar? Enligt redogörelsen i skrifterna var David full av förtröstan. Han sa till Goliat: ”Striden är Herrens, och han ska ge er i vår hand” (1 Samuelsboken 17:47). Slösade David bort sin tid när han letade efter fem stenar? Hade han inte tillräcklig tro?

Det jag lärde mig av den här berättelsen är att vi måste förbereda oss noga för vår framtid. Vi kanske inte kan ändra på det som kommer, men vi kan välja hur vi förbereder oss för det som kommer. När du utrustar dig för ditt ovissa framtida yrkesbana, dina oförutsedda utmaningar och ditt okända framtida liv använder du kanske bara en sten, eller så kan du behöva fem stenar. Lita på Herren och förbered dig noga för det du kommer att uppleva i framtiden.

Planering

I Ethers bok lär vi oss om färden som Jareds bror, hans familj och vänner företog sig för att ta sig till det utlovade landet. Efter att ha kommit till kusten bodde de i tält i fyra år.

”Efter fyra år … [kom] Herren åter … till Jareds bror och stod i ett moln och talade med honom. Och i tre timmars tid talade Herren med Jareds bror och tuktade honom, eftersom han inte hade kommit ihåg att åkalla Herrens namn” (Ether 2:14).

Jareds bror omvände sig från det onda han hade gjort, och Gud förlät honom och manade honom att inte synda mer. Gud lovade också att han skulle ta folket till ”ett land som är utvalt framför alla andra länder” som de skulle få som arvedel (Ether 2:15).

Herren sa uppmanade sedan Jareds bror att bygga båtar. När Jareds bror var klar bad han Herren om hjälp. Han ville veta hur hans folk skulle kunna andas i båtarna (se Ether 2:19).

Herren var barmhärtig och svarade: ”Se, du ska göra en öppning högst upp och även en i skrovet, och när ni behöver luft ska ni öppna hålet och släppa in luft. Och om så sker att det kommer in vatten på er, se, då ska ni stänga öppningen så att ni inte omkommer i vattenflödet” (Ether 2:20).

Det var inte alltför komplicerat.

Sedan frågade Jareds bror: ”Se, o Herre, vill du låta oss fara över detta stora vatten i mörker?” (Ether 2:22).

Den här gången hjälpte Herren Jareds bror att vara oberoende och själv finna en lösning. ”Vad vill du att jag ska göra så att ni kan ha ljus i era farkoster? För se, ni kan inte ha fönster, för de skulle krossas. Inte heller ska ni ta med er eld ” (Ether 2:23, se även v. 24–25).

Jareds bror förstod situationen och sökte efter en lösning som skulle fungera bäst med tanke på de omständigheter som hans folk skulle ställas inför när de for över det ”stora djupet” (Ether 2:25).

Jareds bror beslutade sig för att ”[smälta] ut ur en klippa sexton små stenar. Och de var vita och klara alldeles som genomskinligt glas. Och han bar dem i händerna upp på bergets topp och ropade återigen till Herren” (Ether 3:1).

Bild
Jareds broder ser Herrens finger.

Jareds bror ser Herrens finger, av Arnold Friberg

Han bad Gud röra vid stenarna med sitt finger och förbereda dem så att de skulle ”lysa i mörkret”. Gud gjorde som Jareds bror begärde, och Jared lade de sexton stenarna i åtta båtar, en i varje ände, och ”de gav ljus åt farkosterna”. (Se Ether 3:4–6; 6:2.)

Jämför den här upplevelsen med att planera för framtiden. Varje dag får du veta mer om och planerar kursen för din framtid. Vare sig det innebär utbildningsmål, yrkesbeslut eller familjeplaner kan Herren ge dig vägledning. Att gifta sig för evigheten och bilda familj är en del av stigen som leder till upphöjelsens utlovade land. Herren är särskilt intresserad av kursen du tar ut för att komma dit.

Precis som Herren hjälpte jarediterna genom att vidröra stenarna, kan han ge dig ljus som hjälper dig att ta dig igenom tider av beslut, mörker och tvivel. Att ta emot Herrens vägledning genom Anden är som att bli vidrörd av Guds finger och ta emot kraft och andligt ljus som vägleder din familj till det utlovade landet.

Uthållighet

Den sista viktiga stenen jag vill nämna finns i Läran och förbunden 50:44: ”Därför är jag mitt ibland er, och jag är den gode herden och Israels klippa. Den som bygger på denna klippa ska aldrig falla.”

Jesus Kristus undervisade sina lärjungar om en klok man och en dåraktig man, som det står i Matteus 7. Var och en ville ge sin familj ett tryggt och bekvämt hem, och var och en stod inför samma utmaning: ”Och regnet öste ned.”1

Men skillnaden är att den kloke mannen byggde sitt hus på klippan och huset stod kvar, medan den dumme mannen byggde sitt hus på sanden och hans hus sveptes bort. I slutändan och i evigheten har vår grund betydelse. Jag hoppas och ber att vi alla ska finna och hålla oss på den säkra grunden när vi etablerar vårt framtida liv.

I Helaman 5:12 får vi denna påminnelse: ”Och kom ihåg, mina söner, kom ihåg att det är på klippan, vår Återlösare, som är Kristus, Guds Son, som ni måste bygga er grundval, så att när djävulen sänder sina mäktiga vindar, ja, sina pilar i virvelvinden, ja, när allt hans hagel och hans mäktiga storm piskar er, ska detta inte ha någon makt att dra er ner till eländets och det oändliga lidandets avgrund, tack vare den klippa som ni är byggda på och som är en säker grundval, och om människorna bygger på denna grundval kan de inte falla.”

Det är ett löfte från Gud! Om vi bygger vår grund på Jesus Kristus kan vi inte falla!

När du fortsätter att planera din framtid, tänk då på dessa 22 stenar: fem förberedelsestenar, som David visade prov på, de sexton planeringsstenarna som illustrerades av Jareds bror, och den viktigaste stenen – vår grundsten, vår klippa – Frälsaren Jesus Kristus.

Hela livet bör vara fyllt av Jesu Kristi evangelium. Jesu Kristi evangelium är inte bara en del av vårt liv – vårt liv är i själva verket en del av Jesu Kristi evangelium. Tänk på det. Vårt jordiska liv är en del av hela planen för frälsning och upphöjelse.

Gud är vår himmelske Fader. Han älskar oss alla. Han vet mycket mer om vår potential än vi själva gör. ”Han har inte bara kunskap om detaljerna i våra liv. Gud har kunskap om detaljerna i detaljerna i detaljerna i våra liv.”2

Jag vittnar om att Jesus Kristus ska komma igen, men den här gången kommer han i stor härlighet och majestät. Jag hoppas att vi är redo att ta emot honom.

Till dess ber jag dig: ”Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd. Räkna med honom på alla dina vägar, så ska han jämna dina stigar” (Ordspråksboken 3:5–6).

Från 22 stones, ett tal som hölls under ett andligt möte vid Brigham Young University–Idaho den 27 april 2021.

Skriv ut