2022
Lita på Gud och låt honom råda
Augusti 2022


”Lita på Gud och låt honom råda”, , Liahona, aug. 2022.

Lita på Gud och låt honom råda

Den största lärdomen i Jobs bok är att var och en av oss kan välja att leva våra liv med tillit till Gud och hans plan, vad som än händer.

Bild
Frälsaren i Getsemane.

Allt lidande ”kan bli rätt igen genom Jesu Kristi försoning.”

Kristus i Getsemane, av Heinrich Hofmann

Varför råkar goda människor ut för hemska saker? Jag misstänker att till och med Adam och Eva frågade sig detta. Job gjorde det säkert. Många akademiker, filosofer och teologer har försökt ge svar.

Jobs bok tar upp frågan men ger aldrig svar på den. Job lär sig att det rätta sättet att hantera svårigheter i livet är att lita på Gud och att inte förlita sig på sitt eget förstånd. De här lärdomarna uppmuntrar oss att låta Gud råda så att vi förblir optimistiska och hoppfulla trots svårigheter.

Synd och lidande

Att förstå Jobs bok underlättas när vi begrundar den här kiasmen: ”All synd orsakar lidande, men inte allt lidande orsakas av synd.” Eftersom alla syndiga handlingar inte får omedelbara negativa följder för den som felar (se Malaki 3:13–18) kan vi bli lurade och felaktigt tro att vi kan synda medvetet och att följderna kan undvikas. Det kan de inte.

Även om omvändelse är glädjefyllt för oss och ger glädje till Frälsaren och vår himmelske Fader, fick våra synder Frälsaren att lida oskyldigt. Han betalade priset så att vi inte behöver uthärda det lidande som krävs som bestraffning om vi omvänder oss. Men en sak är säker: Alla synder orsakar lidande.

Job och hans vänner trodde att allt lidande orsakades av synd. Det är också helt och hållet falskt. Job var en god man som förlorade allt och led fruktansvärt. När hans vänner ”tröstade” honom antog de att Job måste ha begått allvarlig synd för att förtjäna sådant lidande.

Job trodde också att endast synd orsakade lidande och ville bevisa för sina vänner och för Gud att hans ”straff” inte stod i proportion till de synder han hade begått. Enligt hans resonemang skulle sådana bevis leda till att hans lidande upphörde.

Till slut talade Gud till Job ur en stormvind. Gud varken försvarade sig, förklarade Jobs lidande eller besvarade Jobs anspråk på oskuld. Snarare kritiserade Gud de utdragna samtal som Job och hans vänner hade haft och sa: ”Vem är den som fördunklar mitt råd med ord utan förstånd?” (Job 38:2). För att belysa deras okunnighet ställde Gud minst 66 frågor och krävde att Job skulle besvara dem. Det kunde inte Job. (Se Job 38–42.)

Det var som om Gud tålmodigt och vänligt hade sagt till Job: ”Om du inte ens kan besvara en av mina frågor om jorden som jag har skapat, är det då inte möjligt att det finns eviga lagar som du inte förstår? Finns det antaganden du har gjort som är ogiltiga? Förstår du mina motiv och hur min frälsningsplan och upphöjelse fungerar? Och kan du förutse din framtida bestämmelse?”

Gud vet i sin visdom att en viktig del av vår jordiska upplevelse är att inte veta allting. Det är något med det här att lita på honom som gör att vi kan utvecklas till att bli som han.

Job förstod inte det här till en början. Men han inte är ensam. Gud påminner oss:

”Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger Herren.

Nej, liksom himlen är högre än jorden, så är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar” (Jesaja 55:8–9).

Job tog till sig Guds budskap. Han erkände ödmjukt att han inte hade förstått, och han omvände sig från att tillskriva synden för sitt lidande (se Job 42:3, 6). Job insåg att allt lidande inte är ett gudomligt straff. Eftersom Jobs lidande inte orsakades av synd var det hans uppgift att lita på Gud. Oavsett vad som hände behövde Job komma ihåg att Gud ”älskar sina barn” även om Job ”inte [visste] vad allting betyder” (1 Nephi 11:17).

Fortsätt vara trofast

Liksom Job behöver vi lita på vår himmelske Fader och Jesus Kristus och fortsätta vara trofasta under alla omständigheter. Ju verkligare de är i våra liv, desto mer litar vi på dem. Ju mer vi gör det, desto mer fokuserar vi på vår himmelske Faders plan för vår frälsning och upphöjelse. Ju mer det eviga perspektivet förblir i fokus, desto lättare är det att låta Gud råda och desto mindre betydelse får omständigheterna i våra liv.1 Som president Russell M. Nelson har sagt: ”Med den celestiala synen blir prövningar som är omöjliga att ändra möjliga att bära.”2

Med dessa insikter i åtanke uppmuntrade kung Benjamin oss att ”tro på Gud. Tro att han är och att han har skapat allt, både i himlen och på jorden. Tro att han har all visdom och all makt, både i himlen och på jorden. Tro att människan inte förstår allt det som Herren kan förstå” (Mosiah 4:9).

President Brigham Young (1801–1877) undervisade på ett vackert sätt att omständigheterna i våra liv inte avgör vår inställning. Han sa: ”Kasta en man i fängelse och bind honom med kedjor och låt honom sedan fyllas av evighetens tröst och härlighet, och det fängelset är ett palats för honom. Låt vidare en människa sitta på en tron med makt och herravälde i den här världen och styra sina miljoner och åter miljoner, och utan den frid som kommer från Härskarornas Herre, utan den förnöjsamhet och glädje som kommer från himlen, är hans palats ett fängelse, hans liv är en börda för honom. Han lever i fruktan, skräck och sorg. Men när en person är fylld av Guds frid och kraft, står allt rätt till med honom.”3

Tack vare sin tillit till Gud fick Job veta att ”prövar [Gud] mig ska jag komma fram som guld” (Job 23:10). Job skulle komma att förädlas av de upplevelser han fick. Med vetskap om att inte allt lidande orsakas av synd och att Gud är att lita på, sa Lehi:

”Och nu, Jakob, … i din barndom har du genomgått lidanden och stor sorg …

Ändå, … känner du Guds storhet. Och han ska helga dina lidanden till ditt bästa” (2 Nephi 2:1–2).

Bild
smält metall hälls i en behållare

Job lärde sig: ”Prövar [Gud] mig ska jag komma fram som guld.”

Var inte rädd

Även när vi lider kan Gud hjälpa oss i våra svårigheter. Han har sagt till oss: ”Var inte rädd, för jag är med dig, se dig inte ängsligt om, för jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag stöder dig med min rättfärdighets högra hand” (Jesaja 41:10). Han överger oss inte ens när vi ställs inför överväldigande utmaningar. Han sa:

”Om du går genom vatten är jag med dig, eller genom strömmar så ska de inte dränka dig. Om du går genom eld ska du inte bli svedd, lågan ska inte bränna dig.

För jag är Herren din Gud” (Jesaja 43:2–3).

När vi ser de här välsignelserna växer vår tillit till Gud. Vi inser att allt lidande ”kan bli rätt igen genom Jesu Kristi försoning.”4 Å andra sidan, ju mer vi ”nedsjunker i otro och avviker från den rätta vägen och inte känner den Gud som [vi] borde lita på” (Mormon 9:20), desto mer tornar omständigheterna i våra liv upp sig. När vi slutar lita på Gud blir vi oroliga och ger efter för frustration och förtvivlan.

Jesus Kristus övervann världen. Tack vare honom kan vi känna frid i den här världen och vara ”frimodiga” (Johannes 16:33). Jobs vittnesbörd om Frälsaren inspirerar tusentals år efter att han yttrade det. Han utropade:

”Men jag vet att min återlösare lever, att han till sist ska träda fram över stoftet.

När sedan min sargade hud är borta, ska jag i mitt kött skåda Gud” (Job 19:25–26).

Jesus Kristus älskar att återställa det vi inte kan återställa, hela sår som vi inte kan hela, laga det som inte kan lagas,5 och kompensera för alla orättvisor vi har uthärdat. Faktum är att om vi låter honom, så helgar han vårt lidande och vår djupaste sorg till vårt bästa.6 Han tröstar oss inte bara och återställer det som gick förlorat (se Job 42:10, 12–13), utan han använder våra prövningar till vår nytta.

Frälsaren har makt att rätta till allting och längtar efter att göra det. Han älskar att permanent hela till och med krossade hjärtan (se Psaltaren 147:3). Den största lärdomen i Jobs bok är att var och en av oss kan välja att leva våra liv med tillit till Gud och hans plan, vad som än händer.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82.

  2. Russell M. Nelson, ”För Gud kan intet vara omöjligt”, Nordstjärnan, juli 1988, s. 31.

  3. Brigham Young, ”Remarks”, Deseret News, 15 juli, 1857, s. 148.

  4. Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2004), s. 52; se även Jesaja 61:2–3; Uppenbarelseboken 21:4.

  5. Se Boyd K. Packer, ”Förlåtelsens strålande morgon”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 20.

  6. Se ”En grundval blev lagd”, Psalmer, nr 38.

Skriv ut