Liahona
Overkomplicerede jeg evangeliet?
Februar 2024


Kun digitalt: Unge Voksne

Overkomplicerede jeg evangeliet?

Jeg forstod ikke, hvorfor jeg følte mig så træt.

Billede
en række elpærer bliver viklet ud

Hele mit liv har jeg stræbt efter at være den, som jeg troede, vor himmelske Fader forventede, at jeg var. Men der var et problem: Jeg vidste aldrig, om jeg var god nok.

Jeg fokuserede på mine ufuldkommenheder, især efter jeg havde studeret skrifterne eller lyttet til generalkonferencetaler. Når jeg læste disse ting, der skulle opmuntre mig, fokuserede jeg kun på det, jeg gjorde forkert.

Jeg levede sådan i lang tid. Jeg havde det elendigt og var træt af at være discipel.

Men jeg indså ikke, at det, jeg rent faktisk ikke gjorde, var virkelig at tro på Frelseren og de rene, enkle sandheder i hans evangelium.

Glemte, hvorfor jeg efterlever evangeliet

Mit perspektiv ændrede sig, da jeg lyttede til et foredrag for nylig med søster Patricia T. Holland. Hun sagde: »Det, jeg fortryder mest i min ungdom, er, at jeg ikke kunne se den enkle skønhed i evangeliet; selv evangeliet gjorde jeg for komplekst.«1

Hendes budskab ramte mig.

Jeg indså, at jeg ofte komplicerer evangeliet! Det gør mange af os. Vi forventer, at vi er fuldkomne, idet vi tror, at fejl og fremskridt ikke kan ske. Og hvis tingene ikke går, som vi forventer, bliver vi bekymrede for fremtiden, sammenligner os med andre, mister forbindelsen til vor himmelske Fader og begynder endda at spekulere på, om efterlevelse af evangeliet er det værd.

Jeg indså, at min ængstelse ikke skyldtes efterlevelse af evangeliet. Jeg var nervøs, fordi jeg var holdt op med at fokusere på grunden til, at jeg efterlever evangeliet: Jesus Kristus.

Jeg glemte, at han og vor himmelske Fader elsker mig med fuldkommen kærlighed (se Joh 15:9; 2 Ne 1:15).

Jeg glemte, at det er meningen, at jeg skal nyde glæde på rejsen (se 2 Ne 2:25).

Jeg glemte, at jordelivet omfatter ufuldkommenheder og at stole på, at Frelseren vil overvinde dem (se Eter 12:27).

Jeg glemte, at Frelseren er her for at hjælpe mig med at lære, vokse og udvikle mig, og at han helliger min indsats undervejs (se 2 Ne 2:1-2; 32:9).

Gøre det enkelt.

Vi løber ind i problemer, når vi forvandler evangeliet til en tjekliste med regler og glemmer Jesu Kristi rene sandheder. Når vi stræber efter at holde vores pagter og buddene med den hensigt at blive mere som ham, da efterlever vi virkelig evangeliet.

Som præsident Russell M. Nelson har sagt, er det her, at Jesu Kristi evangeliums [lære] »forandrer livet for alle, der forstår den og forsøger at anvende den i deres liv. Kristi lære hjælper os med at finde og holde os på pagtens sti.«2

Vor himmelske Fader ønsker, at vi altid erindrer, at Frelseren kan hjælpe os til at nå vores guddommelige potentiale. Men hvordan undgår vi at glemme denne vigtige sandhed?

Her er nogle få metoder, der har hjulpet mig:

  • Jeg beder vor himmelske Fader om at hjælpe mig til at føle, at han elsker mig og accepterer min bedste indsats.

  • Jeg tager nadveren og fokuserer på Jesu Kristi forsoning. Jeg minder mig selv om, at hans nåde kan hjælpe mig i fremtiden og allerede virker i mit liv, når jeg stræber efter at følge ham.

  • Jeg vender mig til skrifterne for at finde trøst. Jeg læser om dem, der også følte sig utilstrækkelige og blev styrket af Herren.

  • Jeg tager ofte til templet. Alt i Herrens hus minder mig om hans barmhjertighed, og at jeg er i stand til at udvikle mig. Der kan jeg føle fred midt i mine mange bekymringer.

Disse metoder har fået mig til at påskønne det, der betyder mest i evangeliet. De minder mig om ikke at komplicere dets enkelhed.

Evangeliet virker

Hvis I kæmper med perfektionisme, utilstrækkelighed eller at føle, at evangeliet bliver en byrde, så husk ordene fra ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum:

»[Evangeliet] er vidunderligt enkelt, og det virker vidunderligt.

… Hvis I nogensinde tænker, at evangeliet ikke virker særligt godt for jer, så opfordrer jeg jer til at træde et skridt tilbage, se på jeres tilværelse og forenkle jeres tilgang. Fokuser på de grundlæggende læresætninger og principper og på anvendelsen af evangeliet. Jeg lover, at Gud vil vejlede og velsigne jer på jeres vej mod et tilfredsstillende liv, og at evangeliet vil virke bedre for jer.«3

Ved at fokusere på Jesu Kristi evangeliums rene sandheder har jeg på mirakuløs vis set mit liv og min tro blive forenklet. Det ved jeg, at også jeres vil.

Udskriv