Liahona
Velsignelser ved lydighed
Februar 2024


Kun digitalt: Kirkens lederes lærdomme fra de sociale medier

Velsignelser ved lydighed

Se, hvad profeter, apostle og andre kirkeledere har lært os på de sociale medier om vigtigheden af at holde Guds bud.

Billede
Kristus tager sig af et får

Milde hyrde, af Yongsung Kim

Præsident Russell M. Nelson talte om kraften i at være lydig mod vor himmelske Faders bud, da han talte om undervisning af børn. Han sagde:

»Undervis om tro til at holde alle Guds befalinger, eftersom I ved, at de er givet for at velsigne hans børn og bibringe dem lykke (se 2 Ne 2:25). Advar dem om, at de møder mennesker, der vælger, hvilke befalinger de vil holde, og ignorerer andre, som de vælger at bryde. Det kalder jeg at have en cafeteriaholdning til lydighed. Den måde at vælge og vrage på virker ikke. Den fører til elendighed. Som forberedelse til at møde Gud må man holde alle hans befalinger. Det kræver tro at adlyde dem, og at holde hans befalinger styrker den tro.

Lydighed giver mulighed for, at Guds velsignelser flyder uhæmmet. Han velsigner sine lydige børn med frihed fra trældom og elendighed. Og han velsigner dem med mere lys.«1

Når vi viser vor himmelske Fader vores kærlighed ved at holde hans bud (se Joh 14:15), kan vi modtage kraftfulde velsignelser. Som en hjælp til at bedre at kunne følge Guds bud kan I overveje disse nylige lærdomme fra Kirkens ledere, der er slået op på de sociale medier.

Det første store bud – Elsk Gud

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

»Som tidligere rektor for [Brigham Young University] var jeg glad for at holde foredrag for de studerende og lærerstaben om morgenen …

Jeg opfordrede de studerende til at overveje, om de turde være anderledes, og om de går fremad på trods af verdens modstand. Vigtigere end, hvad en person gør som studerende, er de valg, de træffer i deres personlige liv – de prioriteringer, de vælger bevidst eller ubevidst.

Vi må ikke glemme Frelserens belæring om, at det ›første og største bud‹ i loven er at ›elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind‹, og at der findes et andet bud, ›som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv‹.

Kærligheden til vores næste – uanset hvor vigtig den er – kommer ikke før kærlighed til Gud og lydighed mod hans befalinger. Hvis vi virkelig elsker Gud og tjener ham, som han har lært os, vil vi elske vores næste, som Gud elsker ham eller hende, sådan som han ønsker, at vi elsker og tjener dem.

Jesus var altid kærlig, og altid direkte i sine befalinger og forventninger. Til kvinden, der blev grebet i ægteskabsbrud, afholdt han sig fra at fordømme hende, men afsluttede med at bede hende om at ›gå, og synd fra nu af ikke mere‹.

Og han afsluttede den strenge undervisning i bjergprædikenen med en uforlignelig vejledning: ›Så vær da fuldkomne, ligesom jeres himmelske Fader er fuldkommen.‹ Vi går frem mod den guddommelige tilstand gennem prioriteringer, hvor vi følger Frelseren uden at blive kompromitteret af verdslige værdier og adfærd.

Overholdelse af evangeliets standarder gør jer ikke til andenklasses mennesker eller dømmer jeres eksempel til ubemærkethed. Vi kender alle til personer, hvis præstation øges i kvalitet og synlighed ved at være anderledes end mængden.

Jeg gentager de ord, som præsident Russell M. Nelson har sagt: ›Tro mig … når jeres åndelige grundvold er solidt bygget på Jesus Kristus, har I ingen grund til at frygte. Når I er tro mod jeres tempelpagter, vil I blive styrket af hans kraft.‹«

Præsident Dallin H. Oaks, Facebook, 13. sep. 2022, facebook.com/dallin.h.oaks.

Befalingen om at blive døbt

»Evangeliet er enkelt. Takket være Frelserens sonoffer kan vi blive renset og forandret. Det begynder med tro på Jesus Kristus. Vi tror på ham, stoler på ham og er afhængige af ham. Den tro fører os til omvendelse.

Vi ønsker at vise vores kærlighed til ham ved at holde buddene. Jesus underviste ved sit eksempel, da han selv blev døbt. Dåb er et af hans bud.

Når vi er blevet døbt, lover han at give os Helligåndsgaven. Vi bliver vejledt og trøstet, og Helligånden hjælper os til at kende sandheden. Vi vil føle, at Helligånden er med os. Vi vil føle fred, kærlighed og glæde, og vi vil få et ønske om at tjene andre. Vi vil hele vores liv stræbe efter at behage Herren.

Når vi tror på ham, stoler på ham og gør os afhængige af ham – og gør det stadigt oftere – vil vi føle Helligåndens ledsagelse. Vi vil få styrke til at udholde enhver udfordring, vi møder, og vil holde befalingerne uden tvang.«

Præsident Henry B. Eyring, Facebook, 24. juni 2023, facebook.com/henry.b.eyring.

En nøgle til at finde lykke

Billede
Præsident M. Russell Ballard

»Jeg er overvældet over Herrens godhed og den tillid, han har til jer og mig. Vi er alle almindelige medlemmer af Kirken. Ingen af os er superstjerner. Vi er Guds børn, der forsøger at gøre det rette af den rette årsag. Vi forsøger at opfostre vores familie på den rette måde, så de vil elske Herren og ønske at stræbe efter at holde hans befalinger. I den proces har vi nogle vidunderlige, udsøgte privilegier og muligheder.

Når vores endelige dom kommer, vil det ikke være antallet af møder, vi deltager i, antallet af møder, vi ledte, eller alle de besøg, vi aflagde. I stedet vil Herren være dybt taknemmelig for dem, der søger og hjælper andre på pagtsstien.

Jesus Kristus er vores bror og bedste ven. Han elsker os og har vist os vejen. De ting, som I og jeg behøver for at finde lykke, er indeholdt i at stræbe efter at holde hans befalinger og stræbe efter at blive som ham, så meget vi kan. Hver dag er en mulighed for at komme i kontakt med nogen, række ud til en, der har brug for jer, og komme med et opmuntrende ord.«

Præsident M. Russell Ballard (1928–2023), Facebook, 26. sep. 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Hjælp fra Frelseren

Billede
Ældste Gary E. Stevenson

»Lesa og jeg var beærede over at kunne bruge tid sammen med denne bemærkelsesværdige gruppe missionærer i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige under et besøg på missionærskolen i Brasilien for nylig. Vi talte om de velsignelser, der kommer af lydighed mod Guds befalinger. Det gælder for missionærer – og for os alle.

Jeg fortalte disse vidunderlige ældster og søstre, at vi alle er børn af en kærlig himmelsk Fader. Han ønsker vores ultimative succes og evige udvikling i dette liv og i det næste.

Vor Frelser Jesus Kristus kan hjælpe os til at modtage disse velsignelser fra vor Fader. Jeg vidner om ham og hans guddommelige forløsende rolle som vor Frelser.«

Ældste Gary E. Stevenson, Facebook, 1. juni 2023, facebook.com/stevenson.gary.e.

Tre måder at modtage åndeligt ly på

Billede
Ældste Ulisses Soares

»Vi kan beskytte os mod livets komplekse tornadoer i ›Frelserens åndelige ly‹. Tre aspekter, der kan hjælpe os til at være i Frelserens åndelige ly, er:

At nedkalde Frelserens kraft i vores liv.

At opfylde og ære hellige pagter med nøjagtighed.

At være tro mod det personlige ansvar og familieansvaret i forbindelse med at holde befalingerne og undervise vores familie i evangeliet.

Hvis vi er konstante og urokkelige i at holde Guds befalinger med tro og flid, vil trøsten fra Frelserens ly helt sikkert erstatte smerten ved vore oplevelser, fred vil erstatte uro, håb vil erstatte sorg, og prøvelser vil blive til velsignelser.«

Ældste Ulisses Soares, Facebook, 9. feb. 2023, facebook.com/soares.u.

Mere bevidst levevis

Billede
Søster J. Anette Dennis

»Endnu en vidunderlig juletid er kommet og gået. De fleste af os ville ønske, at de smukke følelser omkring julen kunne vare hele året, men hvorfor skulle vi ikke kunne have de følelser meget oftere? Julen er en tid, hvor vi naturligt føler os mere tilbøjelige til at se og tjene og elske andre, hvilket, som skrifterne fortæller os, er en måde at elske og tjene Gud på – det er gaver til Frelseren i denne tid, hvor vi fejrer hans fødsel. Det er en tid med mere udadvendt fokus, mere bevidst efterlevelse af det første og det andet store bud.

Buddene om at elske og tjene Gud og dem omkring os er i virkeligheden til vores egen gavn og vil gøre mere for at bringe disse vidunderlige følelser af fred og glæde ind i vores liv, end næsten alt andet kan. Når vi dagligt følger vor Frelsers eksempel på kærlighed og omsorg for andre, selv på meget små måder, vil vi huske ham oftere og gradvist blive mere og mere som ham. Så kan det ›føles som jul‹ hver dag, for disse smukke følelser kan komme ved at være fyldt med Frelserens kærlighed. Lad os se, om vi kan få dette nye år til at ›føles som jul‹ mere regelmæssigt. Må I hver især have et år fyldt med Kristus!«

Søster J. Anette Dennis, Facebook, 3. jan. 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

En invitation fra Gud til at følge ham

Billede
Søster Tracy Y. Browning

»En af de … primarysange, jeg for nylig har studeret, er ›I Need My Heavenly Father‹ (Children’s Songbook, s. 18). Jeg elsker, hvordan denne sang fortæller, at vor himmelske Fader ønsker, at vi skal være lykkelige, og at vi kan være lykkelige ved at vælge at følge ham og hans Søn, Jesus Kristus. Vor himmelske Fader elsker hver eneste af os. Hvordan vil I vælge at tjene ham i dag?« …

Jeg vil blot dele et vers fra den sang. Der står: ›Jeg har brug for, at vor himmelske Fader hjælper mig hver dag. Han ønsker, at jeg er lykkelig og vælger den retfærdige vej.‹ Jeg elsker det, fordi det er en opfordring til at huske, at Gud er motiveret af kærlighed til os og vores lykke.

Jeg benyttede også lejligheden til at læse … en af skrifthenvisningerne, der findes i sangen, og den findes i Alma 30:8. Der står: ›For således lyder skriftstedet: Vælg i dag, hvem I vil tjene.‹

Venner, jeg håber, at I sammen med mig vil vælge at tjene vor himmelske Fader i dag og hver dag, fordi han er motiveret af kærlighed. Vi elsker ham, og vi ønsker den lykke i vores liv.«

Søster Tracy Y. Browning, Facebook, 26. sep. 2022, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Udskriv