Liahona
Kvinners innflytelse
Mai 2024


“Kvinners innflytelse”, Liahona, mai 2024.

Fra Verdensomspennende andakt for Hjelpeforeningen 2024

17. mars 2024

Kvinners innflytelse

Undervurder aldri den ekstraordinære kraften i dere til å påvirke andre til det gode.

Mine kjære søstre i Hjelpeforeningen, jeg er takknemlig for å kunne snakke med dere i dag. Jeg tenker ofte på dere. Jeg er dypt takknemlig for dere, og føler gjeld til dere. Så mye av det gode denne Kirken utretter – og så mye av det gode som skjer i verden – finner sted på grunn av dere! Takk for deres hengivenhet til Herren, så vel som deres innsats for å foredle andre. Jeg vet hvor høyt Herren elsker dere og setter sin lit til dere.

Jeg undrer meg over deres tro og følsomhet overfor det som hører Ånden til. Jeg blir inspirert av deres flid, dynamiske lederskap og deres evne til å se et behov og dekke det. Enten det er analfabetisme, feilernæring, psykiske helseproblemer eller andres daglige behov, takler dere virkelige problemer med en sjelden kombinasjon av ferdigheter, medfølelse, innsikt og kjærlighet. Hele misjonen til Herrens kirke blir styrket av dere.

Søstre, dere har en guddommelig begavelse som lar dere bokstavelig talt forandre liv! Dette gjelder særlig når vi arbeider ivrig for den guddommelige befalingen å samle Israel. Hver gang vi hjelper noen å finne paktens sti og holde seg på den, hjelper vi til med Israels innsamling. Ingen gjør dette bedre enn dere gjør – som mødre, ledere, lærere, søstre og venner. Dere forbereder fremtidige generasjoner av Herrens kirke og verden!

Nylig fikk vi høre om en liten tre år gammel jente som våknet av luren sin. For å underholde henne tok broren hennes med seg det ene kosedyret etter det andre. Men hva ga henne til slutt trøst og glede? Hennes eget eksemplar av Mormons bok. Denne lille jenta ser sin mor lese i Mormons bok hver dag. Hun ønsket å være lik sin mor!

Det er rett og slett ikke mulig å kvantifisere Guds kvinners livsforedlende innflytelse. Jeg elsker mine brødre, og jeg verdsetter privilegiet det er å arbeide sammen med dem. Men de to menneskene på jorden som har påvirket meg mest, er min hustru Dantzel, mor til våre 10 barn, som plutselig døde i en alder av 78 år, og de siste 18 årene, min fantastiske hustru Wendy.

Under min anstrengende rehabilitering etter et fall nylig, har Wendy tatt seg av meg utrettelig både fysisk og åndelig. Hun har gjort det på måter ingen andre kunne. Den enorme innflytelsen Dantzel og Wendy har hatt på meg, kan ikke overdrives. De har forandret livet mitt! De har gjort livet mitt mer fullstendig.

Kvinner har stått sentralt i vår himmelske Faders plan fra begynnelsen av. Guds frelsesplan var avhengig av to tapre kvinners heroiske handlinger – Eva,1 “alle levendes mor”,,2 og Maria,3 vår Herre Jesu Kristi mor.

Søstre, undervurder aldri den ekstraordinære kraften i dere til å påvirke andre til det gode. Det er en gave som vår himmelske Fader har begavet enhver paktskvinne med. Som en Guds paktsdatter har du mottagelighet for Ånden og et forbedret moralsk kompass som gir deg evnen til å motta personlig åpenbaring og skjelne sannhet fra villfarelse. Når jeg sier dette, fritar jeg ikke menn fra å skjelne mellom rett og galt eller fra å gjøre det åndelige arbeidet for å motta åpenbaring. Men hvis verden noensinne skulle miste kvinnenes moralske rettferdighet, ville verden aldri komme seg.4

Søstre, vi trenger deres røst til å undervise Kristi lære. Vi trenger deres evne som kvinner til å oppdage bedrag og til å uttrykke sannhet. Vi trenger deres inspirerte visdom i deres familie-, menighets- og stavsråd, så vel som på andre steder med innflytelse over hele verden. Din familie, Kirken og verden trenger deg! Søstre, ingen kan gjøre alt, heller ikke skulle dere prøve. Jeg vet imidlertid hvor avgjørende deres rolle er for å bygge opp Guds rike.

Så i dag oppfordrer jeg dere til å gjøre Skriftene til deres personlige Liahona,5 tempelet til deres tilfluktssted og rekalibrering, og deres personlige bønner slik at dere lærer hvor Herren trenger at dere er den dagen. Med tiden vil du bli forbauset over hvordan han vil lede deg til å være nøyaktig der du kan lede, veilede og gå ved siden av noen som trenger deg.

I denne hensikt velsigner jeg dere med større åndelig dømmekraft og evnen til å finne glede i å gi lindring til andre. Jeg velsigner dere med visdom til å skjelne hva som er nødvendig, og ikke løpe fortere enn dere er i stand til. Jeg velsigner dere med mot til å leve opp til deres guddommelige privilegier som en Guds paktsdatter. Jeg velsigner dere med at dere skal føle sterkt at vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus kjenner dere og elsker dere. De sendte deg til jorden fordi du er avgjørende for Guds rike ! Jeg velsigner dere med evnen til å innse at deres guddommelige gaver som en Guds datter gir dere kraft ikke bare til å forandre liv, men til å forandre verden!

Jeg er glad i dere, mine kjære søstre. Disse tingene er sanne. Vi er alle engasjert i Herrens verk. Jeg vitner om at Jesus Kristus lever! Han står i spissen for denne kirken. I Jesu Kristi navn. Amen.

Skriv ut