Afhængighed
Trin 7: Ydmyghed


“Trin 7: Ydmyghed,” Frigør dig af din Afhængighed: En vejledning til helbredelse og frigørelse af afhængighedt (2005), 41–46

“Trin 7,” Frigør dig af din Afhængighed, 41–46

Trin 7

Ydmyghed

Nøgleprincip: Bed ydmygt din himmelske Fader om at fjerne alle dine ufuldkommenheder.

Alle trinene kræver ydmyghed, men trin 7 kræver det helt uforbeholdt: »Bed ydmygt din himmelske Fader fjerne alle dine ufuldkommenheder.« Det ydmyge hjerte vi udviklede i trin 6 bragte os på vore knæ i trin 7 for at bede Herren om at fjerne vore ufuldkommenheder. Da vi var kommet til dette punkt, var vi parate til at bede uden anden motivation end vores ønske om at blive ét i hjerte og sind med vor himmelske Fader og Herren Jesus Kristus. Vi var ikke længere tilfreds med en ændring i vaner eller i livsstil. Vi var endelig parate til at lade Gud ændre vores natur.

Trin 7 repræsenterede for hver af os en fuldstændig overgivelse til Frelseren, så mange af os ikke kunne lade være med at råbe i vores hjerte, som Alma gjorde: »O Jesus, du Guds Søn, hav barmhjertighed med mig« (Alma 36:18). Ægte anger fyldte vores hjerte, ikke kun fordi vi havde lidt eller fået andre til at lide, men fordi vi angrede, at selv under helbredelsen kunne vi stadig ikke fjerne vores egne ufuldkommenheder.

Efter vi havde følt en del af Guds kærlighed, ønskede vi at opgive alle vore synder, selv al tilbøjelighed til synd, så vi bedre kunne kende ham. Til sidst, frivilligt og med hele vores hjerte bad vi af vores sjæl til Gud og bad ham om at tilgive os og skabe os efter hans billede. Vi havde endelig indset, at intet andet navn, ingen anden måde, kan give os en fuldstændig forladelse for vore synder. Uden at holde noget tilbage, bad vi indtrængende til Faderen, om han i sin evige barmhjertighed ville tilgive os for al vores stolthed, vore overtrædelser og ufuldkommenheder. Vi bad om, at han ville skænke os nåde, at vi gennem ham kunne opretholde denne nye livsstil.

Herren begyndte ikke denne revolutionære ændring af hele vores natur, før vi gav ham lov til at gøre det. Trin 7 var vores beslutning. Vi måtte ydmyge os med fuldt overlæg. Vi var nødt til at overgive hver eneste lille del af indbildsk stolthed og indrømme, at vore anstrengelser på at redde os selv havde været utilstrækkelige. Vi var nødt til at føle og efterleve den sandhed kong Benjamin belærte om – at vi alle er tiggere for Gud, og vi har intet håb har om frelse gennem vore egne anstrengelser, men kun gennem Jesu Kristi barmhjertighed og nåde (se Mosi 2:21; 4:19-20).

Trin 7 markerede øjeblikket, hvor vi uden forbehold gav efter for den evige sandhed, som står i Mosija 16:4: »Således blev hele menneskeslægten fortabt; og se, de ville have været uendeligt fortabte, havde det ikke været, fordi Gud forløste sit folk fra deres fortabte og faldne tilstand.« Vores erfaring lærte os, at vi ved at gennemgå trin 7 ingen undskyldning havde for det arbejde, som vi skulle udføre. Vi skulle stadig være tålmodige og »trænge frem med standhaftighed i Kristus« (2 Ne 31:20).

Vi var ikke helt fri fra ønsket om at synde. Vi var nødt til at lære at acceptere livet på Guds betingelser og vente på hans hensigter og hans timing – selv ved fjernelsen af vore ufuldkommenheder. Ved at gennemgå trin 7, lærte vi at leve med den samme ydmyghed og tålmodig over for Gud, som Alma og hans brødre viste, da deres byrder blev gjort lette, men ikke fjernet: »De underordnede sig gladelig og med tålmodighed hele Herrens vilje« (Mosi 24:15). Vi opgav endelig ideen om, at vi kunne blive fuldkomne af os selv, og vi accepterede, at Gud ønsker, at vi besejrer vore svagheder i dette liv ved at komme til Kristus og blive fuldkommengjort i ham. Vi opdagede at gennem hans nåde, gjorde han os i stand til at fornægte al gudløshed og forstå, at frelse kommer ikke ved vores egen kraft, men ved hans (se Moro 10:32).

Hvert trin kommer dog med en advarsel, og trin 7 er ingen undtagelse. Vi, som har taget imod disse principper, må advare dig om, at du med rette ikke kan forvente at gennemgå dette trin uden at ofre. I Lære og Pagter 59:8 befaler Herren: »Du skal bringe Herren din Gud et offer i retfærdighed, nemlig et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd.« Dette offer er kernen i trin 7. Selv når du føler smerten ved din egen genfødsel, så husk, at hans lidelse, ikke din, sikrer dig forløsning fra synd. Dit offer er blot en ydmyg påmindelse om hans »store og sidste offer« på dine vegne (Alma 34:14).

Når du lægger alt i Guds hænder, har du endelig gjort alt, hvad du kan for at modtage hans vidnesbyrd, der ikke er til at tage fejl af, nemlig at dine synder er blevet tilgivet, at din fortid virkelig er fortid. Lige som de mennesker, som blev omvendt i Mormons Bog, kan du bære vidnesbyrd om, at du har »følt Guds kraft og Ånd, som [er] i Jesus Kristus« (3 Ne 7:21). Sammen med Alma kan du udbryde: »[Jeg] mindedes ikke længere mine smerter, ja, jeg blev ikke mere revet op ved erindringen om mine synder. Og åh, hvilken glæde og hvilket forunderligt lys så jeg ikke; ja, min sjæl blev fyldt med glæde, lige så overordentlig stor som min smerte havde været!« (Alma 36:19-20).

Handlingstrin

Søg efter kraften ved Frelserens forsoning og bliv virkekraftig i dit personlige liv ved at meditere over nadverbønnerne

En effektiv måde at meditere på er ved at tænke på et vers eller en sætning fra et skriftsted, når du beder om at forstå dets betydning og anvende det i dit eget liv. Siden vi alle skal indgå pagten, der bliver gentaget i nadverbønnen, kunne du meditere over den.

For at følge profeternes opfordring til at anvende skriftsteder i dit liv, ønsker du måske at læse Moroni 4:3 og 5:2 og ydmygt overveje disse hellige ord med din egen stemme: Fx »O Gud, du evige Fader, [jeg] beder dig i din Søns, Jesu Kristi, navn velsigne og hellige dette brød for [min] sjæl, som nyder deraf … og holde hans befalinger, som han har givet [mig], så [jeg] altid må have hans Ånd hos [mig].«

Bed ydmygt Gud om at gøre det, som du ikke kan gøre for dig selv

Ved at have en enkel bøn i dit hjerte, såsom »Herre, hvad ønsker du, at jeg skal gøre?« eller »Ske din vilje« vil du igen og igen blive mindet om din fuldstændige afhængighed af Herren. Guds kærlighed – din kærlighed til ham og hans kærlighed til dig – vil hjælpe dig til at skabe et forhold, hvor du kan give dig selv uden forbehold. Du søgte efter denne kærlighed alle de år, hvor du var fanget i afhængighed. I trin 7 vil du finde en måde at få fred på, idet du går ind til »Herrens hvile« (Moro 7:3; se også Alma 58:11; Ezra Taft Benson, »Jesus Kristus – gaver og forventninger«, Den danske Stjerne, dec. 1987, s. 3).

Studium og forståelse

De følgende skriftsteder og udtalelser fra Kirkens ledere kan være en hjælp til at fuldføre trin 7. Brug disse skriftsteder og spørgsmål til meditation, studium og nedskrivning. Husk at være ærlig og specifik, når du skriver.

At vælge at være ydmyg

»Som jeg sagde til jer, at fordi I blev nødt til at være ydmyge, så blev I velsignet; mener I da ikke, at de, som selv oprigtigt ydmyger sig på grund af ordet, er mere velsignede?« (Alma 32:14).

  • De fleste af os kom til behandlingsmøderne i fortvivlelse, tvunget af konsekvenserne af vores afhængighed. Vi var tvunget til at være ydmyge. Ydmygheden beskrevet i trin 7 havde dog en anden årsag. Den er frivillig. Den er resultatet af dit eget valg om at ydmyge dig. Hvordan har dine følelser om ydmyghed forandret sig, siden du begyndte behandlingen?

Fyldt med glæde

»Og de havde set sig selv i deres egen kødelige tilstand, endog ringere end jordens støv. Og de råbte alle højt med én røst og sagde: O, hav barmhjertighed og anvend Kristi forsonende blod, så vi kan få tilgivelse for vore synder, og vort hjerte kan blive renset, for vi tror på Jesus Kristus, Guds Søn, som skabte himlen og jorden og alting, og som skal komme ned blandt menneskenes børn.

Og det skete, efter at de havde talt disse ord, at Herrens Ånd kom over dem, og de blev fyldt af glæde, idet de fik forladelse for deres synder og fik fred med samvittigheden som følge af den overordentlig store tro, som de havde på Jesus Kristus, som skulle komme« (Mosi 4:2-3).

  • Kong Benjamins folk fremførte den slags bøn, som vi fremfører, idet vi gennemgår trin 7. De følte fred og glæde, da Herrens Ånd kom over dem og gav dem forladelse for deres synder. Tænk på oplevelser, som du har haft med disse følelser. Skriv om, hvordan det ville være, hvis disse følelser blev din livsstil.

Tro på Gud

»Tro på Gud; tro, at han er til, og at han har skabt alt, både i himlen og på jorden; tro, at han har al visdom og al magt, både i himlen og på jorden; tro, at mennesket ikke fatter alt det, som Herren kan fatte.

Og videre, tro, at I må omvende jer fra jeres synder og aflægge dem og ydmyge jer for Gud; og bed i hjertets oprigtighed om, at han vil tilgive jer; og se, hvis I tror alt dette, så se til, at I gør det.

Og videre siger jeg jer, ligesom jeg har sagt før, at hvis I er kommet til kundskab om Guds herlighed, eller hvis I har erfaret hans godhed og har smagt hans kærlighed og har fået forladelse for jeres synder, hvilket forårsager så overordentlig stor glæde i jeres sjæl, så ønsker jeg, at I skal huske og altid bevare i erindringen Guds storhed og jeres egen intethed og hans godhed og langmodighed mod jer, uværdige skabninger, og ydmyge jer, ja, i ydmyghedens dyb, idet I påkalder Herrens navn dagligt og står standhaftige i troen på det, som skal komme, og som blev talt ved englens mund.

... Og se, jeg siger jer, at hvis I gør dette, skal I altid fryde jer og være fyldt af Guds kærlighed og altid blive ved med at have forladelse for jeres synder; og I skal vokse i kundskab om hans herlighed, han som har skabt jer, eller i kundskaben om det, der er ret og sandt« (Mosi 4:9-12).

  • Skriv bønsomt en liste over det, som kong Benjamin sagde, vi skal gøre. Hvordan relaterer disse ting til trin 7?

  • Hvilke løfter blev opfyldt ved at gøre, som kong Benjamin sagde? (Se det sidste vers).

  • Hvis du modtog disse løfter, hvad ville du så ændre i dit liv?

Hold loven og befalingerne

»For med dette sigte blev loven givet; derfor er loven blevet død for os, og vi er blevet gjort levende i Kristus på grund af vor tro, dog holder vi loven på grund af befalingerne« (2 Ne 25:25).

  • Vi er »blevet gjort levende i Kristus på grund af vores tro« på ham. Hvad betyder det, at loven er død for os? Hvorfor fortsætter vi med at holde loven eller adlyde befalingerne?

  • Hvordan føles det i dag at holde loven?

  • Hvordan er det at holde befalingerne et udtryk for din kærlighed til Gud?

Guds kærlighed

»Når vi lader Gud komme i første række, så vil alt andet falde på rette plads eller forsvinde ud af vores liv. Vores kærlighed til Herren vil danne grundlag for vore følelser, hvordan vi anvender vores tid, hvilke interesser vi får samt vores prioriteringer« (Ezra Taft Benson, Stjernen, juli 1988, s. 3).

  • Ved at lære Guds barmhjertighed og godhed at kende indtil nu, er du sikkert begyndt at føle Guds kærlighed – kærlighed til ham og kærlighed fra ham. Overvej og skriv om enhver forøgelse af kærlighed, som du har følt, mens du gennemgik trinene.

  • Hvordan kvalificerer trin 7 sig som den største gerning i form af din kærlighed indtil videre?

Påtag dig Kristi navn

»Hver den, som gør dette, skal blive fundet ved Guds højre hånd, for han skal kende det navn, som han kaldes ved; for han skal kaldes ved Kristi navn« (Mosi 5:9).

  • De fleste af os påtænker med rette at påtage os Kristi navn i forbindelse med dåben og nadveren. Overvej et øjeblik, hvad det betyder at blive kaldt ved Kristi navn og have hans omdømme, som var det dit eget.

  • Hvad har du brug for at gøre for at kunne stå ved Guds højre hånd? Hvad indgår du pagt om at gøre, når du bliver døbt, og når du tager nadveren?

  • Skriv om de følelser, som du oplever, når du tænker på hans villighed til at give dig hans navn eller omdømme i bytte for alle dine ufuldkommenheder.

Overgiv dine svagheder

»En religion, som ikke fordrer, at man er villig til at ofre alt, vil aldrig have den nødvendige kraft til at fremme den tro, som er nødvendig for liv og frelse« (Joseph Smith, saml., Lectures on Faith, 1985, s. 69).

  • Nogle mennesker læser disse ord og tænker, at »alt« henviser til alle ejendele. Hvordan har det at overgive alle dine svagheder til Herren øget din forståelse af, hvad det betyder at ofre alt?

Udskriv