Afhængighed
Trin 9: Genoprettelse og Forsoning


“Trin 9: Genoprettelse og Forsoning,” Frigør dig af din Afhængighed: En vejledning til helbredelse og frigørelse af afhængighedt (2005), 53–58

“Trin 9,” Frigør dig af din Afhængighed, 53–58

Trin 9

Genoprettelse og Forsoning

Nøgleprincip: Gå direkte til alle de mennesker, som du har gjort fortræd, hvorend det er muligt.

Da vi rykkede videre til trin 9, var vi parate til at søge tilgivelse. Ligesom Mosijas sønner, der omvendte sig og »med iver bestræbte sig på at gøre alle de skader gode igen, som de havde forvoldt« (Mosi 27:35), ønskede vi at gøre det godt igen. Alligevel vidste vi, idet vi stod over for trin 9, at vi ikke kunne føre vores ønsker ud, medmindre Gud velsignede os med sin Ånd. Vi havde brug for mod, god dømmekraft, følsomhed, forsigtighed og den rette timing. Dette var ikke kvaliteter, som de fleste af os besad på dette tidspunkt. Vi indså, at trin 9 endnu engang ville teste vores villighed til at ydmyge os selv og søge Herrens hjælp og nåde.

På grund af vore oplevelser i denne udfordrende proces giver vi et par forslag. Det er meget vigtigt, at du ikke er impulsiv eller letsindig, når du forsøger at gøre det godt igen. På samme måde er det vigtigt, at du ikke opsætter i det uendelige med at gøre det godt igen. Mange personer har fået tilbagefald, da de lod deres frygt afholde dem fra at gennemgå trin 9. Bed om Herrens vejledning og tal med en rådgiver, som du stoler på for at undgå disse fælder.

Sommetider kan du være fristet til at undgå at møde en person fra din liste. Vi anbefaler dog, at du modstår denne fristelse, medmindre et lovmæssigt forbehold forhindrer dig i at møde nogen. En ånd af ydmyghed og en følelse af ærlighed kan udbedre et ødelagt forhold, når du gør en fornuftig indsats på at møde personligt op. Lad mennesker vide, at du kommer til dem for at gøre det godt igen. Respektér deres ønsker, hvis de giver udtryk for, at de helst ikke vil tale om det. Hvis de giver dig mulighed for at undskylde, så vær kort og specifik om den situation, som du husker. Detaljer er ikke nødvendige. Formålet er ikke at forklare eller beskrive din side af det. Formålet er at indrømme de fejl, du har begået, give en undskyldning og gøre det godt igen, hvis det er muligt. Diskutér ikke med folk eller kritisér dem, selv hvis deres svar ikke er imødekommende eller accepterende. Imødekom dem med en ånd af ydmyghed, tilbyd dem forsoning, aldrig retfærdiggørelse.

At undskylde for nogle handlinger kan især være udfordrende. Fx kan du være nødt til at tale om sager, som kan have retslige følger, såsom uærlighed eller alvorlige seksuelle synder. Du kan være fristet til at overreagere eller komme med undskyldninger og undgå at gøre det godt igen. Du bør under bøn søge rådgivning fra en professionel eller fra Kirken, før du gør noget i forbindelse med disse meget alvorlige sager.

I andre situationer har du måske ikke mulighed for direkte at gøre det godt igen. Personen kan være afgået ved døden, eller du er måske ikke i stand til at finde ud af, hvor personen bor. I sådanne tilfælde kan du stadig indirekte gøre det godt igen. Du kan skrive et brev til personen, hvor du udtrykker din anger og dit ønske for forsoning, selv hvis brevet ikke kan blive sendt. Du kan give en gave til en velgørende institution, personen har sympati for. Du kan finde en, som minder dig om den person og gøre noget for at hjælpe ham eller hende. Eller du er måske i stand til at hjælpe et medlem af familien anonymt.

Der kan være tidspunkter, hvor det er smertefuldt eller endda skadeligt for den anden person, når man vil gøre det godt igen eller søge forsoning. Hvis du tror, at det er tilfældet, så drøft situationen med en rådgiver, du stoler på, inden du går videre. Denne del af helbredelsen må ikke gøre andre fortræd. Der kan også være tidspunkter, hvor du har forårsaget skader, som det ikke er menneskeligt muligt at gøre godt igen. Ældste Neal A. Maxwell talte om dette: »Sommetider er godtgørelse imidlertid ikke mulig med håndgribelige midler, som fx når man har bidraget til, at en anden person har mistet sin tro eller dyd. I stedet kan et efterfølgende eksempel på retskaffenhed være en kompenserende form for godtgørelse« (Stjernen, jan. 1992, s. 36). Fra det øjeblik du beslutter dig for at indføre disse sande principper som din nye livsstil, begynder du at gøre det godt igen.

Efter at have gjort det godt igen fra dine tidligere handlinger, kan der stadig være en eller to personer, som du ikke kan se i øjnene. Fortvivl ikke. Mange af os har prøvet det samme. Vi anbefaler, at du gennem en ærlig bøn taler med Herren om dine følelser. Hvis du stadig nærer stor frygt eller vrede mod en person, bør du sikkert udsætte mødet med ham eller hende. For at overvinde de negative følelser, kan du bede om næstekærlighed og om at kunne se denne person, som Herren ser ham eller hende. Du kan kigge efter positive grunde til, at godtgørelse og forsoning vil hjælpe. Hvis du gør dette og er tålmodig, kan og vil Herren – på hans egen måde og i hans egen tid – give dig evnen og mirakuløse muligheder for at blive forsonet med alle på din liste.

Når du har fuldført trin 9 så godt, som du kan, har du endelig gjort alt, hvad du kan for at leve i harmoni med Herrens befalinger. Du er begyndt at opleve et nyt liv med håb – ikke for dig selv, men i kærlighed til Gud. Du har udvist stor ydmyghed og fundet Herren, som ventede på at tage imod dig. Du har gjort alt, hvad du kan for at hele forholdene og blive forsonet med andre. Du er delvist kommet ind til hans hvile, at forblive der er blevet dit største ønske. Du lærer at genkende og følge personlig åbenbaring bedre, hvilket fører dig til at leve i harmoni med fordums og nutidige profeters lærdomme. Selv i dine sværeste øjeblikke føler du en ny slags fred. Du har lært at modtage den velsignelse, som Paulus beskrev, da han skrev: »Guds fred, som overgår al forstand, vil bevare jeres hjerter og tanker i Kristus Jesus« (Fil 4:7).

Handlingstrin

Elsk andre, lad vær med at dømme andre, vær villig til at accepter en kirkekaldelse og til at betale tiende og offerydelser

Før i tiden, hvis du var religiøst aktiv, kan du have været motiveret af frygt for Guds dom eller hvad andre ville tænke. Måske handlede du af pligt. I dag erkender du, at tjeneste er en måde at komme til Kristus på. Det er en måde at vise kærlighed til Gud på. Det udtrykker et fortsat behov for hans kraft og taknemlighed for hans guddommelige hjælp. Overvej, om din aktivitet i Kirken fortsat er motiveret af frygt eller pligt, eller om det er et naturligt resultat af din genfødte tro på Kristus.

Find måder, så du kan tjene, hvor end du er. Bliv værdig og i stand til at tjene i kirkekaldelser eller på andre måder. Når du tjener dine brødre og søstre og underviser dem gennem ord og eksempel, vil du sammen med dem dele hans levende virkelighed i dit liv (se Matt 25:40; Joh 13:34-35; Joh 15:15; Mosi 2:17).

Vær villig til at gøre det, der er nødvendigt for at gøre det godt igen

Når du gennemgår trin 9, må du undgå at blive modløs, hvis andre ikke modtager din undskyldning, eller hvis de ikke tror på, at du virkelig har ændret dig. At gøre det godt igen kan tage tid og kræve tålmodighed. Giv andre tid til at indse, at det er anderledes denne gang. Denne gang giver du ikke tomme løfter, du lever for at modtage en fuldstændig tilgivelse for din afhængighed og dine karakterbrist. Til sidst vil afholdenhed og den ændrede adfærd tale for sig selv.

Studium og forståelse

De følgende skriftsteder og udtalelser fra Kirkens ledere kan være en hjælp til at fuldføre trin 9. Brug disse skriftsteder og spørgsmål til meditation, studium og nedskrivning. Husk at være ærlig og specifik, når du skriver.

Påvirk andre for bestandig

»Og nu siger Herrens Ånd til mig: Befal dine børn at gøre godt, så de ikke leder mange folks hjerte i fordærv; derfor, min søn, befaler jeg dig med frygt for Gud, at du afholder dig fra dine misgerninger,

at du vender dig til Herren af hele din kraft, dit sind og din styrke, at du ikke forleder flere til at handle ugudeligt, men snarere vender tilbage til dem og erkender dine fejl og det forkerte, som du har gjort« (Alma 39:12-13).

  • Den største skade, vi har påført andre, er ved at påvirke dem til at udvikle afhængighed. Skriv om de mennesker i dit liv, som du har påvirket på denne måde.

  • Hvor kan du finde mod til at møde disse mennesker ifølge Almas lærdomme i disse vers?

Overbevisning eller tvang

»Hver den, der vil komme og frit drikke af livets vand; og hver den, der ikke vil komme, han bliver ikke tvunget til at komme; men på den yderste dag skal det blive gengivet ham efter hans handlinger« (Alma 42:27).

  • Med mange stærke grunde til at gennemgå trin 9 må du aldrig blive fanget i rationaliseringen eller løgnen, at du ikke har noget valg. Programmet for frigørelse fra afhængighed er et program om overbevisning, ikke tvang. Skriv om du følte dig overbevist eller tvunget til at gennemgå trin 9. Hvilke grunde for overbevisning er nævnt i dette vers?

Bered dig på at møde Gud

»Jeg ønsker, at I vil gøre dette og ikke forhærde hjertet længere; for se, nu er tiden og dagen for jeres frelse; og hvis I derfor vil omvende jer og ikke forhærde hjertet, skal den store forløsningsplan straks blive sat i værk for jer.

For se, dette liv er tiden for menneskene at berede sig til at møde Gud; ja, se dette livs dag er dagen for menneskene at udføre deres arbejde« (Alma 34:31-32).

  • Hvad opnår du ellers, når du blødgør dit hjerte og gør det godt igen?

  • Hvordan øges din villighed mod at gøre det godt igen, når du indser, at du også forbereder dig på at møde Gud?

Vær aktiv i Kirken

»[Mosijas sønner] rejste omkring overalt i land[et] … idet de med iver bestræbte sig på at gøre alle de skader gode igen, som de havde forvoldt kirken, idet de bekendte alle deres synder og forkyndte alt det, som de havde set, og forklarede profetierne og skrifterne for alle, der ønskede at høre dem« (Mosi 27:35).

  • Mange mennesker holder op med at gå i kirke på grund af afhængighed. Nogle brugte andres forseelser til at retfærdiggøre deres begrænsede engagement. Skriv om dine egne erfaringer med at være aktiv i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

  • Hvordan har det at komme tættere på Frelseren gennem helbredelse hjulpet dig med at føle dig genforenet med hans Kirke?

  • Hvordan hjælper det at være aktiv i Kirken dig med at gøre det godt igen og komme dig fuldstændigt?

Villig godtgørelse

»Man må så vidt muligt genoprette alt, der er stjålet, beskadiget eller besmittet. Villig godtgørelse er et konkret tegn for Herren på, at man har besluttet sig for at gøre alt i sin magt for at omvende sig« (Richard G. Scott, Stjernen, juli 1995, s. 78).

  • Skriv om, hvordan det at gennemgå trin 9 er et bevis, ikke blot for Herren, men også for sig selv og andre, at du er forpligtet til et liv i ydmyghed og ærlighed.

Dit hjertes hensigter

»Den, der omvender sig og gør Herrens befalinger, [skal] blive tilgivet« (L&P 1:32).

  • Når du gør det godt igen, kan du stå over for mennesker, som ikke vil tilgive dig. Måske er deres hjerte stadig forhærdet eller måske stoler de ikke på dine hensigter. Hvordan hjælper det dig at vide, at Herren forstår dit hjertes sande hensigt, og at han vil modtage dit offer for omvendelse om at gøre det godt igen, selv hvis andre mennesker ikke vil?

Hvad Frelseren kan gøre for dig

»Mennesker kan ikke selv tilgive deres egne synder; de kan ikke selv rense sig fra følgerne af deres synder. Mennesker kan holde op med at synde og gøre det rigtige for fremtiden, og i det omfang er deres gerninger antagelige for Herren og værdige til belønning. Men hvem skal hele det forkerte, de har gjort imod sig selv og imod andre, som synes umuligt for dem selv at hele? Ved Jesu Kristi sonoffer skal den angrendes synder bortvaskes; selv om de er som skarlagen, vil de blive hvide som sne. Det er forjættelsen, der er givet jer» (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph F. Smith, 1999, s. 99-100).

  • Når du går ud for at gøre det godt igen, så bliv ikke modløs af tanker, så som: »Dette er umuligt! Der findes ingen måde, hvorpå jeg på passende vis kan opveje den uret, som jeg har udsat denne person for!« Selvom det kan være sandt, så overvej Jesu Kristi kraft til at gøre det godt igen, som du ikke kan. Skriv om nødvendigheden af at stole på, at Jesus Kristus vil gøre det, som du ikke selv kan gøre.

  • På hvilke måder kan du vise Herren din tillid til ham? Hvordan kan du øge denne tillid?

Udskriv