Riippuvuus
Askel 3: Jumala turvana


“Askel 3: Jumala turvana,” Riippuvuuksista toipumisen ohjelma: Opas riippuvuuksista toipumiseen ja paranemiseen (2005), 13–20

“Askel 3,” Riippuvuuksista toipumisen ohjelma, 13–20

Askel 3

Jumala turvana

Avainperiaate: Päätä luovuttaa tahtosi ja elämäsi Jumalan, Iankaikkisen Isän, ja Hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, huomaan.

Askel 3 on päätöksentekoaskel. Kahdessa ensimmäisessä askelessa meille selvisi, mitä emme voi tehdä itse ja mikä jää Jumalan tehtäväksi meidän puolestamme. Niinpä askel 3 esitteli meille sen ainoan asian, jonka voimme tehdä Jumalalle. Me saatoimme päättää avautua Hänelle ja luovuttaa koko elämämme – menneisyytemme, nykyisyytemme ja tulevaisuutemme – ja elämäämme koskevan tahtomme Hänelle. Askel 3 oli tahdonvapauden askel. Se oli merkittävin valinta, jonka koskaan olemme tehneet.

Vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista koorumista on todennut tästä mitä merkittävimmästä päätöksestä: ”Oman tahtonsa alistaminen on oikeastaan ainoa täysin henkilökohtainen asia, joka meillä on laskea Jumalan alttarille. Se on kova oppi, mutta se on tosi. Monet muut asiat, joita me ’annamme’ Jumalalle – miten kaunista se meistä onkin – ovat itse asiassa sellaisia asioita, joita Hän on jo antanut meille, ja Hän on lainannut ne meille. Mutta kun me lopulta annamme itsemme sallimalla oman tahtomme sulautua Jumalan tahtoon, niin silloin me todella annamme Hänelle jotain.” (”Insights from My Life”, Ensign, elokuu 2000, s. 9; ks. myös ”Sulautuminen Isän tahtoon”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 25.)

Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista koorumista on kuvannut päätöstään luovuttaa oma tahtonsa Jumalalle ja tuon päätöksen hänelle tuomaa vapauden tunnetta: ”Ehkä elämäni suurin löytö, epäilemättä suurin sitoutumiseni, tapahtui, kun viimeinkin luotin Jumalaan siten, että halusin lainata tai antaa tahdonvapauteni Hänelle – ilman pakkoa tai painostusta, ilman mitään velvoitusta, pelkästään yhtenä henkilönä, omana itsenäni, teeskentelemättä, odottamatta mitään muuta kuin tuota etuoikeutta. Tavallaan, kuvaannollisesti puhuen, se, että antaa tahdonvapautensa, tuon arvokkaan lahjan, joka pyhien kirjoitusten mukaan on selvästikin oleellinen osa itse elämää, ja sanoo: ’Teen, kuten sinä käsket’, merkitsee sitä, että jälkikäteen havaitsee, että kun niin tekee, tahdonvapautta on vieläkin enemmän.” (”Obedience”, Brigham Young University Speeches of the Year, 7. joulukuuta 1971, s. 4.)

Kun me otimme askelen 3, kohtasimme sen totuuden, että toipumisemme oli paljon enemmän tulosta Herran ponnistuksista kuin omistamme. Hän teki ihmeen, kun kutsuimme Hänet elämäämme. Askel 3 oli päätös sallia Jumalan parantaa ja vapahtaa meidät. Se oli päätös antaa Hänen johtaa elämäämme muistaen tietysti, että Hän kunnioittaa aina tahdonvapauttamme. Täten päätimme antaa elämämme Hänen käsiinsä jatkamalla tätä hengellisesti painottunutta toipumisohjelmaa.

Kun alkuvaiheessa osallistuimme toipumiskokouksiin, saatoimme tuntea, että muut olivat painostaneet tai jopa pakottaneet meidät sinne, mutta ottaaksemme askelen 3 meidän piti päättää toimia itse. Oivalsimme, että elämämme muuttaminen näin suuresti täytyi olla oma päätöksemme. Se ei riippunut vanhempiemme aikaisemmista tai nykyisistä tekemisistä tai heidän haluistaan. Se ei myöskään riippunut siitä, mitä puolisomme, perheemme tai ystävämme ajattelivat, tunsivat, tekivät tai jättivät tekemättä. Ymmärsimme, että meillä piti olla halua pysyä puhtaana ja raittiina kenenkään muun mielipiteistä tai valinnoista riippumatta. Halukkuutemme oli se vankka perusta, jolla toipumisemme pääosin lepäsi. Kun luimme Mormonin kirjaa, löysimme voimakkaan vahvistuksen askelelle 3 Alman kirjan kohdasta 5:13: ”He nöyrtyivät ja panivat turvansa todelliseen ja elävään Jumalaan.”

Ottaessamme tämän askelen tunsimme kauhua tuntemattoman edessä. Mitä tapahtuisi, jos nöyrtyisimme ja luovuttaisimme elämämme ja tahtomme kokonaan Jumalan huomaan? Monilla meistä oli ollut erittäin kova lapsuus, ja meitä kauhistutti tulla jälleen yhtä haavoittuviksi kuin pienet lapset. Aikaisempien kokemustemme tähden olimme vakuuttuneita siitä, että pitävien sitoumusten tekeminen oli lähes mahdotonta meitä maailmassa ympäröivän järjettömyyden vuoksi. Olimme nähneet liian monien sitoumusten rikkoutuvan. Olimme itsekin rikkoneet liian monia. Parasta, mitä jotkut meistä saattoivat tehdä, oli yrittää noudattaa toipuvien ystäviemme ehdotusta: ”Älä käytä. Käy kokouksissa. Pyydä apua.” Ne, jotka olivat kulkeneet toipumisen askelet ennen meitä, kutsuivat meitä kokeilemaan tätä uutta elämäntapaa. He odottivat kärsivällisesti, että haluaisimme edes hiukan avata ovea Jumalalle.

Herra esittää saman kutsun: ”Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.” (Ilm. 3:20.)

Alussa ponnistuksemme olivat ahdistavia ja ontuvia. Turvasimme Herraan ja sitten taas emme. Meitä huolestutti se, että Hän olisi tyytymätön epäjohdonmukaisuuteemme ja että Hän epäisi tukensa ja rakkautensa meiltä. Mutta Hän ei tehnyt niin.

Vähitellen sallimme Herran osoittaa parantavan voimansa ja Hänen tiensä seuraamisen tuoman turvan. Lopulta jokainen meistä huomasi, että meidän ei pitänyt luopua vain riippuvuuksistamme, vaan että meidän oli luovutettava koko tahtomme ja elämämme Jumalalle. Kun teimme niin, huomasimme, että Hän on kärsivällinen ja hyväksyy horjuvat yrityksemme alistua kaikessa Hänen tahtoonsa.

Jatkuva alistuminen Herran tahtoon on nyt perustana kyvyllemme vastustaa kiusauksia. Me ilmaisemme tarvitsevamme Vapahtajan sovitustyöstä saatavaa voimaa ja alamme itse tuntea tuota voimaa vahvistuen seuraavan kiusauksen varalle. Olemme oppineet hyväksymään elämän Herran ehdoilla.

Kuten vanhin Maxwell on havainnut, tämä alistuminen Herran tahtoon on kovaa oppia. Se vaatii meitä omistautumaan Hänen tahdolleen yhä uudelleen, jokaisen päivän alkaessa ja joskus joka tunti tai jopa joka hetki. Kun olemme halukkaita tekemään niin, huomaamme armon eli kykeneväksi tekevän voiman tekevän sen, mistä emme voi suoriutua yksinämme.

Jatkuva alistuminen Jumalan tahtoon vähentää kamppailua ja tekee elämästämme mielekkäämmän. Pienet asiat, kuten liikenneruuhkat, eivät enää ärsytä meitä. Emme pelkää enää velkojiamme. Hyväksymme vastuun teoistamme. Hyväksymme toiset ja kohtelemme heitä kuten haluaisimme itseämme kohdeltavan, kuten Vapahtaja kohtelisi meitä kaikkia. Silmämme, mielemme ja sydämemme ovat vihdoin avoimet sille totuudelle, että kuolevaisuus on haasteellista ja että sillä on aina mahdollisuus tuottaa meille yhtä hyvin surua ja turhautumista kuin onneakin.

Jokaisena uutena päivänä uudistamme alistumisemme Herralle ja Hänen tahdolleen. Juuri tätä useimmat meistä tarkoittavat sanoessaan ”päivä kerrallaan”. Olemme päättäneet luopua omasta tahdostamme ja oman edun tavoittelustamme, jotka olivat riippuvuuksiemme pohjalla, ja nauttia toiset 24 tuntia mielenrauhasta ja voimasta, jotka ovat peräisin turvautumisesta Jumalaan ja Hänen hyvyyteensä, voimaansa ja rakkauteensa.

Toiminta-askelet

Osallistu sakramenttikokoukseen, tarkastele kasteenliittoa ja uudista se

Askelen 3 ottaminen ja Jumalaan turvaaminen kaikessa voi olla aivan kuin panisit uudet silmälasit päähäsi ja näkisit kaiken uusin silmin. Päättäessäsi luovuttaa tahtosi Jumalalle alat kokea sitä lohtua ja iloa, joka tulee taivaallisen Isän tahdon etsimisestä ja tekemisestä.

Kaste ja sakramentti ovat vertauskuvia rakkaudestasi ja antautumisestasi Jeesukselle Kristukselle. Teet liiton ottaa Hänen nimensä päällesi, muistaa Hänet aina, seurata Häntä ja pitää Hänen käskynsä, ”jotta hänen Henkensä olisi aina [sinun kanssasi]” (Moroni 4:3; ks. myös Moroni 5:2; OL 20:77, 79).

Puhu piispasi tai seurakunnanjohtajasi kanssa riippuvuudestasi ja päätöksestäsi seurata Jumalan tahtoa. Tee parhaasi, jotta voit osallistua sakramenttikokoukseen joka viikko. Osallistuessasi kokouksiin kuuntele tarkkaavaisesti sakramenttirukouksia ja pohdi niitä lahjoja, joita taivaallinen Isä tarjoaa sinulle. Uudista sitten sitoumuksesi hyväksyä Hänen tahtonsa elämässäsi ja seurata sitä nauttimalla sakramentti, jos piispasi tai seurakuntasi johtaja sallii sen.

Kun toipumisesi edistyy, huomaat haluavasi olla enemmän niiden kanssa, jotka kunnioittavat Vapahtajan uhria. Alat tuntea todeksi sen, että ”Jumalalle ei mikään ole mahdotonta” (Luuk. 1:37).

Päätä turvata Jumalaan ja totella Häntä; muuta se minkä voit; hyväksy se mitä et voi muuttaa

Nämä sanat – jotka on mukailtu Reinhold Niebuhrin ”Tyyneysrukouksena” tunnetusta rukouksesta – voivat auttaa sinua, kun päätät turvata Jumalaan ja totella Häntä: ”Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne, jotka voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.”

Voit tyynesti hyväksyä nykyisten olosuhteidesi todellisuuden, kun turvaat Jumalan kykyyn auttaa sinua. Voit tyynesti hyväksyä sen, että vaikka et voikaan hallita muiden valintoja ja tekoja, voit päättää, kuinka itse toimit kussakin kohtaamassasi tilanteessa.

Voit rohkeasti päättää turvata taivaalliseen Isääsi ja toimia Hänen tahtonsa mukaan. Voit luovuttaa tahtosi ja elämäsi Jumalan huomaan. Voit päättää tehdä sen, mitä Hän pyytää, ja pitää Hänen käskynsä.

Et ehkä pysty muuttamaan kaikkia asioita elämässäsi, mutta voit muuttaa halusi turvata Jumalaan ja totella Häntä. Kun opit turvaamaan Häneen, oivallat, että Hänen suunnitelmansa, jota sinun on tarkoitus seurata, on se, mitä Alma kutsui suureksi onnensuunnitelmaksi (ks. Alma 42:8). Opit, että jopa ahdingon ja vaikeuksien aikana ”kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa” (Room. 8:28) ja pitävät Hänen käskynsä (ks. myös OL 90:24; 98:3; 100:15; 105:40).

Tutki ja ymmärrä

Seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat voivat auttaa sinua ottamaan askelen 3. Käytä näitä pyhien kirjoitusten kohtia ja kysymyksiä mietiskelyyn, tutkimiseen ja kirjoittamiseen. Muista kirjoittaa rehellisesti ja yksityiskohtaisesti.

Sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa

”Tehkää sovinto Jumalan tahdon kanssa älkääkä Perkeleen ja lihan tahdon kanssa; ja muistakaa tehtyänne sovinnon Jumalan kanssa, että te pelastutte ainoastaan Jumalan armosta ja sen kautta” (2. Nefi 10:24).

  • Pohdi, mitä merkitsee elää elämänsä sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa. Ajattele, kuinka Hänen mahdolliseksi tekevä voimansa voi elähdyttää sinua, kun käännyt Hänen puoleensa. Miltä sinusta tuntuu, kun sallit Jumalan ohjata elämääsi?

  • Mikä estää sinua antamasta Hänen ohjata elämääsi?

Alistuminen Jumalan tahtoon

”Alman ja hänen veljiensä kannettavaksi pannut kuormat kevenivät, eli Herra vahvisti heitä niin, että he saattoivat kantaa kuormansa helposti, ja he alistuivat iloiten ja kärsivällisesti kaikkeen Herran tahtoon” (Moosia 24:15).

  • Herra olisi voinut poistaa Alman ja hänen kansansa kuormat, mutta sen sijaan Hän vahvisti heitä niin, että he ”saattoivat kantaa kuormansa helposti”. Huomaa, etteivät he valittaneet vaan alistuivat iloiten ja kärsivällisesti kaikkeen Herran tahtoon. Kirjoita, millaista nöyryyttä vaatii haluta helpotusta heti ja olla silti valmis siihen, että kuorma kevenee vähitellen.

  • Mitä Jumalan tahtoon alistuminen merkitsee? Kuinka sinä alistut?

  • Miltä sinusta tuntuu alistua auliisti ja kärsivällisesti Herran muutosaikatauluun?

  • Kuinka voit saada rohkeutta jatkaa yrittämistä, kunnes olet vapautunut kuormistasi?

Paasto ja rukous

”Kuitenkin he paastosivat ja rukoilivat usein ja tulivat vahvemmiksi ja vahvemmiksi nöyryydessään ja lujemmiksi ja lujemmiksi Kristuksen uskossa, niin että heidän sielunsa täyttyi ilolla ja lohdutuksella, niin, jopa niin, että heidän sydämensä puhdistui ja pyhittyi, mikä pyhittyminen tulee siitä, että he antoivat sydämensä Jumalalle” (Hel. 3:35).

  • Tämä jae kuvaa kansaa, joka antoi sydämensä Jumalalle. Kuinka paasto voi vahvistaa kykyäsi antaa sydämesi Jumalalle ja pysyä erossa riippuvuuden aiheuttajasta?

  • Pohdi rukouksen tärkeyttä kiusauksen hetkellä ja kirjoita, kuinka rukous vahvistaa nöyryyttäsi ja uskoasi Kristukseen.

  • Kuinka vahva on halusi antaa sydämesi kiusauksen hetkellä Jumalalle eikä riippuvuudellesi?

Nöyrtyminen Jumalan edessä

”Hän vapautti heidät, koska he nöyrtyivät hänen edessään; ja koska he huusivat voimallisesti hänen puoleensa, hän vapautti heidät orjuudesta; ja näin Herra toimii voimallaan kaikissa tapauksissa ihmislasten keskuudessa, ojentaen armon käsivarren niitä kohti, jotka panevat turvansa häneen” (Moosia 29:20).

  • Mikä estää sinua ”huutamasta voimallisesti” Jumalan puoleen, jotta vapautuisit Hänen tahtonsa mukaisesti?

  • Mikä esti sinua aikaisemmin tavoittelemasta tällaista vapautumista?

  • Millä tavoin voit oppia turvaamaan Jumalaan?

  • Nöyrtyminen on päätös, jonka sinä teet. Saatana voi yrittää uskotella sinulle, että vaikka Jumala on auttanut toisia, Hän ei auta sinua, koska olet avuton ja toivoton. Jätä tämä valhe omaan arvoonsa. Totuus on, että olet Jumalan lapsi. Kuinka tämä tieto voi auttaa sinua nöyrtymään?

Toipumisen aloittamisen valitseminen

”Ja nyt minä tahdon teidän olevan nöyriä ja olevan myöntyviä ja lempeitä, sopuisia, täynnä kärsivällisyyttä ja pitkämielisyyttä, itsenne hillitseviä kaikessa, tarkkoja Jumalan käskyjen pitämisessä kaikkina aikoina; että pyytäisitte kaikkea, mitä ikinä tarvitsette, sekä hengellistä että ajallista, antaen aina kiitokset Jumalalle kaikesta, mitä ikinä saatte” (Alma 7:23).

  • Askelessa 3 on kyse valinnasta. Toipuminen tapahtuu Jumalan voiman avulla mutta vasta kun olet tehnyt valinnan, että etsit Hänen apuaan. Päätöksesi avaa ne kanavat, joiden kautta Hänen voimansa voi virrata elämääsi. Mieti, kuinka nöyryys, kärsivällisyys, lempeys jne. ovat kaikki valintoja. Viimeinen tuossa pyhien kirjoitusten kohdassa mainittu ominaisuus on kiitollisuus. Kuinka kiitollisuus voi auttaa sinua nöyrtymään?

  • Mitä muita ominaisuuksia Alma sisällytti tuohon luetteloon?

  • Mitkä näistä ominaisuuksista sinulta puuttuvat?

  • Mitä niistä voit työstää tänään? Mitä voit tehdä juuri nyt aloittaaksesi?

Lapsen kaltaiseksi tuleminen

”Luonnollinen ihminen on Jumalan vihollinen ja on ollut Aadamin lankeemuksesta asti ja on oleva aina ja ikuisesti, ellei hän taivu Pyhän Hengen kutsuun ja riisu päältään luonnollista ihmistä ja tule pyhäksi Kristuksen, Herran sovituksen kautta ja tule lapsen kaltaiseksi, alistuvaksi, sävyisäksi, nöyräksi, kärsivälliseksi, sellaiseksi, joka on täynnä rakkautta ja halukas alistumaan kaikkeen, mitä Herra näkee hyväksi panna hänen kannettavakseen, niin kuin lapsi alistuu isänsä tahtoon” (Moosia 3:19).

  • Vanhemmat tai huoltajat ovat kohdelleet monia meistä rakkaudettomasti, ja ”lapsen kaltaiseksi” tuleminen on haasteellista, ehkä jopa pelottavaakin. Jos sinulla on ratkaisemattomia ongelmia vanhempasi kanssa, mieti, mitä voit tehdä erottaaksesi tunteet vanhempaasi kohtaan tunteistasi Jumalaa kohtaan.

  • Vaikka sinun ehkä pitää ratkaista ongelmia maallisten vanhempiesi kanssa, voit luottaa siihen, että taivaallinen Isä ja Vapahtaja ovat täydellisiä isiä. Miksi voit turvata taivaalliseen Isään ja Vapahtajaan, kun alistat elämäsi Heille?

Yhteydenpito Jumalaan

”[Jeesus] polvistui ja rukoili: ’Isä, jos tahdot, niin ota tämä malja minulta pois. Mutta älköön toteutuko minun tahtoni, vaan sinun.’ ” (Luuk. 22:41–42.)

  • Tässä rukouksessa Vapahtaja osoitti halunsa alistua Isän tahtoon. Hän ilmaisi omat halunsa mutta teki sitten nöyrästi Isänsä tahdon. Pohdi, miten kyky kertoa tunteistasi Jumalalle on siunaus. Kuinka tieto siitä, että Hän ymmärtää vastahakoisuutesi, tuskasi tai kaikki muut mahdolliset tunteesi, auttaa sinua sanomaan ”toteutukoon sinun tahtosi” ja tarkoittamaan sitä?

Tulosta