Seminar
Alma 56: 2.000 unge krigere


»Alma 56: 2.000 unge krigere«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Alma 56«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Alma 56

2.000 unge krigere

Billede
Lamanitisk mor, der krammer en yngre søn, da en ældre søn med et spyd forbereder sig på at gå

Vi kan lære meget af de unges trofaste eksempel i Herrens Kirke. I en tid med voldsom krig førte Helaman 2.000 tapre unge mænd til sejre, der reddede mange liv. Hensigten med denne lektion er at hjælpe jer til at forstå, at når I modigt udøver tro på Jesus Kristus, vil Herren velsigne jer med sin kraft.

Anerkend, at dine elever har et guddommeligt potentiale. Husk, at hver elev er Guds barn. Når eleverne ved, at du tror på deres evne til at blive mere som Jesus Kristus, vil deres tillid til deres potentiale vokse. Påskøn, når eleverne stræber efter at være mere lydige, behandler andre med venlighed og handler i tro.

Elevforberedelse: Overvej at bede eleverne om at tænke på et eksempel med en ung eller en gruppe unge, der udviste stor tro på Herren på trods af svære udfordringer.

Mulige læringsaktiviteter

At have mod

Overvej at skrive følgende opgaver på tavlen, der kan være skræmmende eller svære. Du kan tilføje eller ændre i opgaverne, så de er mere relevante for dine elever. Andre eksempler på opgaver omfatter følgende: Bære jeres vidnesbyrd, fortælle en ven om evangeliet og omvende jer.

Forestil jer, hvordan I ville have det, og hvorfor, hvis I blev bedt om at gøre følgende:

  • Tjen som fuldtidsmissionær.

  • Hold befalingerne, selv hvis de er upopulære

  • Tal i Kirken, eller undervis i en lektion

Bed et par elever om at vælge en af opgaverne og fortælle, hvad de ville føle og hvorfor.

  • Hvilken tvivl kan I føle jer fristet til at have i disse situationer?

Forbered eleverne til at forstå relevansen af det, de skal til at studere, ved at bede dem om omhyggeligt at gøre følgende:

Skriv i jeres studiebog en ting, som Herren måske ønsker, at I gør nu eller snart, der kan være skræmmende eller svær for jer. I kan også nedskrive enhver tvivl eller bekymring, I måtte have (I vil vende tilbage til dette indlæg senere i lektionen).

Tænk over, hvad I skulle vide eller forstå for at klare denne opgave med selvtillid. Søg Herrens vejledning, mens I studerer, til at finde og forstå sandheder, der vil hjælpe jer.

Helamans brev til Moroni

Alma 56-58 er et brev, som Helaman skrev til Moroni under krigen. Helaman skrev om en gruppe unge mænd fra anti-nefi-lehierne, der blev kendt som de 2.000 unge krigere. Disse unge mænd, der blev anført af Helaman, sluttede sig til en hær anført af Antipus og forberedte sig på at forsvare deres land og familie mod lamanitterne (se Alma 56:9-12).

Hjælp eleverne til at forstå, hvad der sker i Alma 56:30-44. Det kan du gøre på følgende måder:

  1. Skriv følgende aktivitet på tavlen, eller giv eleverne en kopi af uddelingsarket. Svarene på den matchende aktivitet er 1-a, 2-c, 3-d, 4-b.

  2. Lad tre elever foran i lokalet bære et navneskilt for hver af de tre hære (de 2.000 unge krigere, Antipus’ hær og den lamanitiske hær). Eleverne forrest i lokalet kan genopføre hærens bevægelser, mens de læser versene.

Den situation, som de 2.000 unge krigere stod overfor

Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024 – »Alma 56: 2.000 unge krigere«

Læs følgende vers for at lære om en skræmmende og svær situation, som Helamans sønner stod i, og match dem med de korrekte sammenfattende udsagn.

1.___Alma 56:30-33.

a. Antipus beordrede Helaman og hans 2.000 krigere til at drage forbi Antipara i et forsøg på at drive lamanitterne ud af byen.

2.___Alma 56:34-38.

b. Efter tre dage kunne de 2.000 krigere ikke længere se lamanitterne bag sig. De vidste ikke, om Antipus’ hær havde indhentet lamanitterne, eller om lamanitterne forsøgte at lokke dem i en fælde. Helaman spurgte sine unge soldater, om de var villige til at gå i kamp.

3.___Alma 56:39-42.

c. Da lamanitterne forlod byen for at angribe de 2.000 krigere, fulgte Antipus’ hær lamanitterne.

4.___Alma 56:43-44.

d. I stedet for at vende sig mod Antipus skyndte lamanitterne sig i håbet om at dræbe Helamans hær, før Antipus kunne angribe bagfra.

Beslutning om, hvorvidt der skal kæmpes

Forestil jer, at I havde været sammen med de unge krigere og blev spurgt, om I var parate til at gå i krig. Hvordan ville I reagere? Hvad ville have påvirket jeres beslutning?

Læs Alma 56:45-48, og se efter, hvad disse unge mænd besluttede sig for at gøre og hvorfor.

Lad nogle elever fortælle, hvad de fandt frem til. Hvis eleverne ikke af sig selv kommer med svar på følgende spørgsmål, kan du overveje at stille dem:

  • Hvad vidste disse unge mænd ifølge vers 46?

    Overvej at opfordre eleverne til at understrege svaret på dette spørgsmål i deres skrifter.

  • Hvem lærte dem denne sandhed? (Se Alma 56:47-48).

  • Hvordan kan denne sandhed have givet dem modet til at gå i krig?

Forestil jer, hvordan Gud må have følt det, da disse unge mænd stolede så fuldstændigt på ham, mens de befandt sig i en skræmmende og udfordrende situation.

Beskyttelse i kamp

Læs Alma 56:49-56, og se efter, hvad der skete, da de unge krigere modigt »ikke tvivlede« (Alma 56:47) eller med andre ord udøvede deres tro på Gud.

  • Hvad lærte I af disse vers?

Et af de principper, vi kan lære af de unge krigere, er, at når vi har modet til at handle i tro, vil vi modtage styrke fra Gud.

Det er vigtigt at vide, at selvom Gud beskyttede hele Helamans hær, så beskytter han måske ikke altid de trofaste fysisk. Men han vil altid velsigne dem på måder, som han ved, vil gavne deres sjæl (se Alma 60:12-13).

  • Hvad lærer denne sandhed jer om Gud og hans plan?

Bed eleverne om at vælge og udføre en af følgende aktiviteter for at anvende beretningen om Helamans hær på sig selv og deres situation. Det kan være nyttigt at vise valgmulighederne, så eleverne kan støtte sig til dem, når de vælger og fuldfører dem. Lad eleverne vide, at de vil få mulighed for at fortælle deres klassekammerater, hvad de har fundet frem til.

Mulighed A. Situationer fra det virkelige liv

Find en situation, hvor nutidens unge måske er nødt til at vælge at handle modigt i tro, ligesom Helamans trofaste unge soldater gjorde. Nævn nogle få tilfælde af tvivl, som de unge kan have i den pågældende situation. Beskriv derefter en eller to måder, hvorpå de unge kan udøve tro på Gud på trods af, at de tvivler. Fortæl, hvordan vor himmelske Fader kan velsigne dem med styrke, når de handler i tro.

Mulighed B. Deres mødre underviste dem

Skriv om jeres mor eller en anden kvinde i jeres liv, der ligesom mødrene til de unge krigere har lært jer at have tro på Gud og Jesus Kristus. Brug et øjeblik på at nedskrive det, hun har lært jer, både i ord og ved eksempel, og hvordan hun har påvirket jer. I kan medtage, hvordan I har fulgt hendes eksempel på at udøve jeres tro på Herren og opleve hans styrke.

Bed eleverne om at fortælle klassen, hvad de har lært. Det kan være en hjælp først at bede dem om at fortælle det til en klassekammerat, der valgte en anden mulighed, end de gjorde.

Tænk på en ting, Herren måske ønsker, at I gør nu eller snart, der kan være skræmmende eller svær for jer. I kan også huske enhver tvivl eller bekymring, I måtte have. Skriv i jeres studiebog, hvad I ved om Gud, og hvad I lærte om ham af beretningen om de unge krigere, der kan hjælpe jer i denne situation. I kan medtage måder, hvorpå I føler jer inspireret til at vise tro på ham, og hvordan han kan styrke jer.

Udskriv