Seminar
Moroni 7:20-43: Find håb i Kristus


»Moroni 7:20-43: Find håb i Kristus«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Moroni 7:20-43«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Moroni 7:20-43

Find håb i Kristus

Billede
Kristus smiler til et barn

Har I nogensinde haft brug for at føle mere håb i jeres liv? Moroni, der vandrede alene i mange år, efter at hans folk var blevet udryddet, nedskrev sin fars ord om det håb, vi kan have i Kristus om større ting, der skal komme. Denne lektion kan hjælpe jer til at føle et større håb gennem Jesus Kristus.

Hjælp eleverne til at genkende Frelserens indflydelse i deres liv. Se efter muligheder for at fremhæve Frelserens opløftende kraft og barmhjertighed, som det står i skrifterne. Bed eleverne om at tænke over, hvordan Jesus Kristus har lettet deres byrder og hjulpet dem til at udholde vanskeligheder. Tilskynd dem til at vende sig til vor himmelske Fader og Jesus Kristus med tro.

Elevforberedelse: Overvej at bede eleverne om at læse 1 Peter 3:15 og tænke over, hvordan Jesus Kristus giver dem håb.

Mulige læringsaktiviteter

Grib fat i alt godt

Forbered om muligt et bord med ting, som eleverne nok gerne vil have, og ting, som eleverne ikke vil have (det kan f.eks. være nogle lækkerier og nogle gamle grøntsager og tomt slikpapir). Indled med at bede eleverne om at komme op og »gribe fat i« en ting, de selv vælger. Spørg dem, hvorfor de valgte det, de gjorde, og om de ville kategorisere det som noget »godt«.

I Moroni 7 sagde Mormon, at han ønskede at hjælpe sit folk til at vide, hvordan de kunne »gribe fat i alt godt« (v. 21).

  • Da Mormon brugte ordet »godt«, hvad tror I så, at han mente?

  • Hvad er noget åndelig og evigt »godt«, som I gerne vil gribe fat i eller modtage i dette eller det næste liv?

I husker måske, at Mormon i Moroni 7:12-19 belærte om, at alt godt kommer fra Jesus Kristus. Læs Moroni 7:20-26 og se efter, hvad Mormon belærte om, hvordan man modtager disse gode ting fra Kristus.

  • Hvad fandt I ud af?

    Forklar om nødvendigt, at Mormon understregede, at vi må have tro på Jesus Kristus. Mormon belærte om, at vor himmelske Fader sendte engle for at undervise os om sin Søn for at hjælpe os til at have tro på Kristus.

  • Hvilke beretninger kan I komme i tanke om, hvori vor himmelske Fader sendte engle for at forkynde, at Jesus Kristus er verdens Frelser?

Nogle svar kan være de engle, der kom til Adam og Eva (Moses 5:6-9), kong Benjamin (Mosi 3:1-11) og hyrderne (Luk 2:10-12).

Betydningen af håb

Læs denne beretning af ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum som forberedelse på at lære mere om Mormons lærdomme om håb:

Inden jeg fyldte 12 år, var min familie og jeg to gange blevet tvunget til at flygte fra vores hjem og begynde forfra midt i kaos, frygt og usikkerhed, forårsaget af krig og politisk splittelse. Det var en urolig tid for mig …

Denne mørke tid efter Anden Verdenskrig efterlod sit mærke på verden. Den mærkede mig.

I mine mest ensomme timer dengang, tænkte jeg ofte: »Er der noget håb tilbage i verden?« (Dieter F. Uchtdorf, »Gud iblandt os«, Liahona, maj 2021, s. 8)

  • Hvilke årsager er der til, at folk ikke har håb i dag?

Overvej at skrive elevernes svar på tavlen.

Ældste Uchtdorf mindedes, at »mens verden var ved at drukne i kynisme, bitterhed, had og frygt«, fandt han noget, der »fyldte … [ham] med håb« (»Gud blandt os«, Liahona, maj 2021, s. 8).

Oplever I, at I mangler håb i jeres liv? Tænk over, hvad der giver jer håb selv under de sværeste omstændigheder. Når I fortsætter med at studere denne lektion, så se efter sandheder, der kan hjælpe jer til at blive fyldt med håb.

Mormon belærer om håb

Læs Moroni 7:40-44 og se efter, hvordan vores tro på Jesus Kristus er knyttet til håb.

Som en del af denne drøftelse kan du påpege, at Mormon også lærer os, at næstekærlighed er nødvendig for at gribe fat i alt godt, der kommer fra Kristus. Næstekærlighed vil blive behandlet i næste lektion.

  • Hvordan vil I med jeres egne ord sammenfatte vers 41?

En sandhed fra Mormons lærdomme

En sandhed, vi kan lære af Mormon, er, at hvis vi udøver tro på Jesus Kristus, kan vi gennem hans forsoning have håb om at blive oprejst til evigt liv.

  • Hvad tror I, det betyder at have håb i Jesus Kristus?

    Når eleverne svarer, så hjælp dem til at forstå, at den slags håb ikke er verdslig ønsketænkning. Håb i Jesus Kristus er at være fyldt med forvisning om, at vi i sidste ende vil blive værdige til evigt liv.

  • Hvorfor kan vi være nødt til at være ydmyge eller være »sagtmodig[e] og ydmyg[e] af hjertet« (Moro 7:43) for at udøve tro på Jesus Kristus og få håb?

Gennemgå en af følgende beretninger for at se et eksempel på en, der fandt håb gennem tro på Jesus Kristus. Mens I gør det, så se efter, hvordan personen oplevede håb gennem Jesus Kristus.

Vælg en af følgende beretninger, som du vil dele med klassen, eller hav alle beretningerne klar, og giv eleverne mulighed for at vælge, hvilken beretning de gerne vil læse eller se.

Bed eleverne om at fortælle om et tidspunkt, hvor de oplevede håb ved at udøve tro på Jesus Kristus, og hvordan situationen måske ville have været anderledes uden det håb.

Det er vigtigt at bemærke, at selvom vi viser tro på Jesus Kristus og har håb om de velsignelser, han tilbyder, kan vi stadig have vanskelige og udfordrende tidspunkter i vores liv. Men når vi fortsat udøver tro på Frelseren og fokuserer på ham og det evige liv, som han gør tilgængelig for os, vil vi få det håb, vi søger.

Overvej ved følgende aktivitet at bede eleverne om at arbejde sammen i små grupper for at færdiggøre uddelingsarket.

Find håb i Jesus Kristus

Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024 – »Moroni 7:20-43: Find håb i Kristus«

For at hjælpe jer til at tænke over, hvordan håb på grund af Kristus kan påvirke vores liv i forskellige situationer, kan I vælge et af følgende scenarier (eller selv finde på et):

  • James er faldet tilbage i nogle syndige vaner, som han troede, han havde lagt bag sig.

  • Beccas far er holdt op med at komme i kirke og har erklæret, at han ikke længere tror på Gud.

  • Hun kæmper med at klare alle sine pligter i skolen, på arbejdet og derhjemme.

Færdiggør disse to sætninger og angiv, hvordan personen kan se anderledes på sin situation:

  • Uden håb i Jesus Kristus

  • Med håb i Jesus Kristus

Drøft følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan denne person udøve tro på Jesus Kristus? Se om I kan finde et skriftsted, I kan medtage i jeres svar.

  • Hvordan kan udøvelsen af tro på denne måde hjælpe denne person til at få mere håb gennem Jesus Kristus?

  • Hvad ville I sige til denne person, hvis hun eller han spurgte jer, hvorfor I har håb i Jesus Kristus? (Se 1 Pet 3:15).

Når grupperne er færdige med aktiviteten, så bed dem om at få en talsmand til at fortælle om en af de ting, de har talt om, og som de mener vil være mest nyttig.

Bær dit vidnesbyrd om at have håb i Frelseren. Husk, at nogle af dine elever måske søger efter mere håb i deres liv. Dit vidnesbyrd og deres kammeraters vidnesbyrd kan være en stor velsignelse for dem og indgyde dem mere håb.

Udskriv