Leer en Verbonden 2021
4–10 oktober. Leer en Verbonden 111–114: ‘Ik zal alle dingen voor uw welzijn regelen’


‘4–10 oktober. Leer en Verbonden 111–114: “Ik zal alle dingen voor uw welzijn regelen”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘4–10 oktober. Leer en Verbonden 111–114’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Joseph Smith predikt

4–10 oktober

Leer en Verbonden 111–114

‘Ik zal alle dingen voor uw welzijn regelen’

Zuster Cheryl A. Esplin, voormalig raadgeefster in het algemeen jeugdwerkpresidium, heeft gezegd ‘dat we de leer zodanig in het hart van onze kinderen [moeten] planten dat het een deel van hen wordt en gedurende hun hele leven wordt weerspiegeld in hun houding en gedrag’. (‘Onze kinderen begrip bijbrengen’, Liahona, mei 2012, 10.)

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Om de kinderen aan te moedigen iets te vertellen, neemt u verscheidene voorwerpen mee die iets met een vorige les te maken hebben. Laat ze vertellen waar elk voorwerp hen aan doet denken.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 111:2, 10–11

Gods dingen kunnen een schat voor mij zijn.

Als de kinderen aan het woord schat denken, denken ze misschien aan iets anders dan de schatten die in Leer en Verbonden 111:2, 10 bedoeld worden. Hoe kunt u ze bijbrengen om de dingen van de Heer te waarderen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen tekenen waar ze aan denken als ze het woord schat horen. Vergelijk wat volgens de wereld schatten zijn met wat volgens de Heer schatten zijn (zie Leer en Verbonden 111:2, 10–11), zoals zijn volk, wijsheid en rechtschapenheid, en het nemen van goede beslissingen.

  • Help de kinderen met de doe-pagina van deze week. Wat leren we over Jezus van de dingen die Hij belangrijk vindt? Hoe kunnen we meer op Hem gaan lijken?

Leer en Verbonden 112:10

De Heer zal mij aan de hand leiden en antwoord geven op mijn gebeden.

Met behulp van Leer en Verbonden 112:10 kunnen de kinderen het geloof ontwikkelen dat Jezus Christus hen gedurende hun hele leven zal leiden.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen aan situaties denken waarin het belangrijk is om de hand van een familielid vast te houden, zoals bij het oversteken of om iemand te troosten. Ze vinden het misschien leuk om enkele van die situaties uit te beelden. Lees Leer en Verbonden 112:10. Waarom willen we dat de Heer ons ‘aan de hand’ leidt?

  • Doe één kind een blinddoek om en laat hem of haar naar de andere kant van het lokaal gaan terwijl een ander kind hem of haar leidt. Vertel over een situatie waarin u wist dat de Heer u aan de hand leidde.

    Afbeelding
    Jezus met een jongen en zijn moeder

    Sta op en wandel, Simon Dewey

Leer en Verbonden 112:11

Jezus wil dat ik iedereen liefheb.

Maak de kinderen duidelijk dat de Heiland wil dat wij iedereen liefhebben, ook de mensen die niet zo aardig voor ons zijn.

Mogelijke activiteiten

  • Als u ‘Hoofdstuk 41: Problemen in Kirtland’ (Verhalen uit de Leer en Verbonden, 158–160) bespreekt, laat de kinderen dan met hun handen een hart vormen als ze horen dat iemand iets goeds doet. Zorg ervoor dat ze begrijpen dat de Heiland wil dat wij iedereen liefhebben, ook de mensen die verkeerde beslissingen nemen.

  • Teken een droevig gezicht op het bord. Vraag de kinderen hoe we liefde kunnen tonen voor mensen die ongelukkig zijn (zie Leer en Verbonden 112:11). Als de kinderen antwoorden, verandert u het droevige gezicht in een blij gezicht. Geef uw getuigenis van de kracht die vrijkomt als we anderen liefhebben. Zing met de klas een liedje over liefde, zoals ‘Jezus zegt: wees altijd lief’ (Kinderliedjes, p. 39).

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 112:10

Ik kan nederig zijn en om Gods leiding vragen.

Onze hemelse Vader wil dat we nederig zijn zodat Hij ons kan leiden. Zorg ervoor dat de kinderen begrijpen hoe zij aan God kunnen laten zien dat ze nederig zijn, bijvoorbeeld door tot Hem te bidden en zijn raad te aanvaarden.

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen wat het betekent om nederig te zijn. (Ze kunnen zo nodig ‘Nederigheid’ in Trouw aan het geloof [pagina 116–117] lezen.) Laat ze aan woorden of zinsneden denken die met ‘nederigheid’ te maken hebben. Moedig ze aan om Leer en Verbonden 112:10 te lezen en ‘nederig’ te vervangen door een van deze woorden of zinsneden. Waarom wil onze hemelse Vader dat wij nederig zijn? Voor meer informatie kunnen de kinderen andere teksten lezen onder ‘Nederig, nederigheid’ in de Gids bij de Schriften (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • Zet de woorden van Leer en Verbonden 112:10 op het bord en laat de kinderen ze opzeggen. Laat een kind de zegeningen onderstrepen die mensen ontvangen als ze nederig zijn. Laat de kinderen vertellen over situaties waarin ze nederig de hulp van de Heer inriepen en door Hem geleid werden, zoals een gebed dat beantwoord werd.

Leer en Verbonden 112:11

Jezus wil dat ik iedereen liefheb.

Jezus Christus was het volmaakte voorbeeld van iemand die iedereen liefhad, zelfs de mensen die Hem mishandelden. Joseph Smith moest ook veel vervolging verduren door mensen die eerst zijn vrienden waren. Zorg ervoor dat de kinderen begrijpen dat wij net als de Heiland en Joseph Smith anderen kunnen liefhebben.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen om de beurt iets voorlezen uit ‘Hoofdstuk 41: Problemen in Kirtland’ (Verhalen uit de Leer en Verbonden, 158–160). Wie maakte de problemen in Kirtland erger? Wie probeerde verbeteringen aan te brengen? Laat de kinderen Leer en Verbonden 112:11 lezen en vertellen waarom het belangrijk is om iedereen lief te hebben.

  • Waarom is het belangrijk om mensen lief te hebben die anders zijn dan wij? Waarom zou onze hemelse Vader ons allemaal anders hebben geschapen? Hoe kunnen we onze ‘liefde overvloedig [laten] zijn jegens alle mensen’, ook de mensen die anders zijn dan wij? Zing met de kinderen een lied over het liefhebben van anderen, zoals ‘Ik hou van jou’ (Kinderliedjes, p. 78–79).

  • Laat de kinderen aan voorbeelden denken waarbij de Heiland de mensen die Hem mishandelden toch liefhad (zie bijvoorbeeld Lukas 23:34).

Leer en verbonden 112:12–15, 26

Wie zich waarlijk bekeerd hebben, zullen Jezus Christus leren kennen.

Onze bekering tot Jezus Christus is een levenslang proces, en er is meer voor nodig dan alleen te doen alsof we zijn naam kennen (zie Leer en Verbonden 112:26). Zorg ervoor dat de kinderen begrijpen wat het betekent om de Heiland echt te kennen.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen dat sommige apostelen zich in 1837 tegen de profeet Joseph Smith hadden gekeerd. Waarom is het belangrijk om de profeet te volgen (zie vers 15)? Maak met de kinderen een lijstje van wat Thomas B. Marsh, president van het Quorum der Twaalf Apostelen, van de Heer moest doen (zie Leer en Verbonden 112:12–15). Bespreek aan de hand van het lijstje hoe we ons beter tot Jezus Christus kunnen bekeren.

  • Vraag de kinderen wat het volgens hen betekent als we zeggen dat we Jezus Christus kennen, maar Hem niet echt kennen (zie Leer en Verbonden 112:26). Wat kunnen we volgens vers 14 doen om Hem beter te leren kennen? Zorg ervoor dat de kinderen begrijpen wat het betekent om ons kruis op te nemen [zieMattheüs 16:25–26, BJS] en zijn schapen te weiden.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen samenvatten wat ze vandaag in de les hebben geleerd. Laat ze wat schrijven of tekenen als herinnering aan wat ze geleerd hebben, zodat ze er thuis over kunnen praten.

Ons onderwijs verbeteren

Kinderen zijn nieuwsgierig en leren op allerlei manieren. Ze leren graag door nieuwe en afwisselende ervaringen. Laat ze bewegen, hun zintuigen gebruiken, verkennen en nieuwe dingen uitproberen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25–26.)

Afdrukken