Leer en Verbonden 2021
11–17 oktober. Leer en Verbonden 115–120: ‘Zijn offer zal Mij heiliger zijn dan zijn toename’


‘11–17 oktober. Leer en Verbonden 115–120: “Zijn offer zal Mij heiliger zijn dan zijn toename”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘11–17 oktober. Leer en Verbonden 115–120’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Far West

Far West, Al Rounds

11–17 oktober

Leer en Verbonden 115–120

‘Zijn offer zal Mij heiliger zijn dan zijn toename’

Laat de Geest u leiden naar de beginselen die de kinderen het hardst nodig hebben. U vindt misschien nuttige ideeën in de activiteiten voor kleine of grotere kinderen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Soms kan het goed zijn om van tevoren met de ouders van een kind te praten en te vragen of ze het kind willen voorbereiden om iets te vertellen over wat het thuis heeft geleerd. Het kind vindt het misschien leuk om in de klas een activiteit te leiden die hij of zij thuis heeft gedaan.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 115:4–5

Ik ben lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

Hoe kunt u de kinderen doen inzien wat voor zegeningen ze als lid van de kerk van Jezus Christus ontvangen?

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen of ze weten wat de volledige naam van de kerk is. Laat ze het logo van de kerk zien (op een publicatie van de kerk of op het naambordje van een zendeling). U kunt de naam ook op het bord zetten of uit Leer en Verbonden 115:4 voorlezen. Laat de kinderen de naam samen met u opzeggen terwijl u elk woord aanwijst. Wijs op belangrijke woorden in de naam. Bespreek waarom die woorden belangrijk zijn (zie ‘Hoofdstuk 43: Jezus Christus geeft zijn kerk een naam’, Verhalen uit de Leer en Verbonden, 164).

  • Zing samen ‘De Kerk van Jezus Christus’ (Kinderliedjes, p. 48). Bespreek met de kinderen hoe u het vindt om lid van de kerk van Jezus Christus te zijn. Laat ze vertellen wat zij van de kerk vinden.

  • Laat de kinderen opstaan wanneer u Leer en Verbonden 115:5 voorleest en ‘sta op’ zegt. Laat ze hun vingers uitstrekken alsof ze zonnestralen zijn wanneer u ‘laat uw licht schijnen’ zegt. Zing samen een lied over ons licht voor anderen laten schijnen, zoals ‘Ik schijn als een ster’, (Kinderliedjes, p. 84). Herinner de kinderen eraan dat ons licht van Jezus Christus komt. Laat ze manieren bedenken waarop zij hun licht kunnen laten schijnen.

Leer en Verbonden 117:6

Jezus Christus heeft de aarde met alles daarop geschapen.

Om William Marks en Newel K. Whitney aan te moedigen hun bezittingen op te offeren en naar Missouri (VS) te verhuizen, herinnerde de Heer hen eraan dat Hij alles op aarde had geschapen. Wat hebben de kinderen eraan om dat te weten?

Mogelijke activiteiten

  • Toon of teken afbeeldingen van de scheppingen in Leer en Verbonden 117:6 die de Heer heeft geschapen (of laat de kinderen er een tekening van maken). Laat de kinderen de afbeeldingen omhoog houden of ernaar wijzen terwijl u het vers voorleest. Vertel waarom u het belangrijk vindt om te weten dat Jezus Christus deze dingen heeft geschapen.

  • Zing samen een lied over Gods scheppingen, zoals ‘Mijn hemelse Vader is goed voor mij’ (Kinderliedjes, p. 16–17). Laat de kinderen vertellen wat God heeft geschapen en waardoor ze zijn liefde voelen.

Leer en Verbonden 119–120

Dankzij tiende kan de kerk Gods werk doen.

Veel van de kinderen die u lesgeeft, zijn waarschijnlijk nog te jong om geld te verdienen en tiende te betalen. Toch is het goed voor hen om te begrijpen dat tiende bijdraagt aan het grote werk dat de kerk over de hele wereld doet.

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit hoe we tiende betalen en waar het geld voor gebruikt wordt. (Zie ‘Hoofdstuk 44: Tiende’, Verhalen uit de Leer en Verbonden, 165–166, of de desbetreffende video op ChurchofJesusChrist.org.) Teken tien munten op het bord en tel ze met de kinderen. Stel vast hoeveel munten we als tiende aan de Heer moeten geven.

  • Zing samen een lied over tiende, zoals ‘Mijn tiende’ (De Ster, oktober 2006, K13). Vertel de kinderen waarom u tiende betaalt. Vertel zo mogelijk een persoonlijk verhaal.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 115:4–6

Door mijn voorbeeld kunnen anderen dichter tot Christus komen en gemoedsrust vinden.

De kinderen kennen waarschijnlijk wel mensen die door de stormen van het leven getroffen zijn en de ‘toevlucht’ nodig hebben (vers 6) die de kerk biedt. Overweeg hoe u de kinderen kunt inspireren om op te staan en hun licht te laten schijnen (zie vers 5) en anderen in hun licht te laten delen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen een zaklantaarn, een afbeelding van de zon, of iets anders dat het licht van het evangelie van de Heiland kan voorstellen, aan elkaar doorgeven. Als het hun beurt is om het licht vast te houden, laat u de kinderen in Leer en Verbonden 115:4–5 opzoeken wat zij kunnen doen om een licht voor anderen te zijn (zie 3 Nephi 18:24).

  • Laat de kinderen een tekening van Leer en Verbonden 115:6 maken. Ze kunnen bijvoorbeeld een storm tekenen, met mensen die in een kerkgebouw hun toevlucht zoeken. Wat kan de storm zoal voorstellen? In welke opzichten is de kerk een toevluchtsoord?

Leer en Verbonden 117

Mijn offers zijn heilig voor de Heer.

In afdeling 117 vraagt de Heer William Marks en Newel K. Whitney om hun bezittingen in Kirtland op te offeren voor grotere zegeningen in Missouri (VS). Hij sprak ook zijn dankbaarheid uit voor de offers die Oliver Granger bracht. Wat kunnen de kinderen van hun voorbeeld leren?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen zich voorstellen dat ze net als Newel K. Whitney een goedlopende winkel in Kirtland hadden. Hoe zouden zij het vinden als de Heer van hen verwachtte dat ze hun winkel achterlieten en naar een nieuwe omgeving verhuisden? Lees Leer en Verbonden 117:1–11 voor. Laat de kinderen iets zeggen als ze iets horen waardoor ze voldoende geloof zouden hebben om offers te brengen en de Heer te gehoorzamen. Wat offeren we tegenwoordig op om de Heer te gehoorzamen?

  • Vertel in het kort waarom de heiligen Kirtland moesten verlaten, of laat een kind dat doen. (Zie ‘Hoofdstuk 41: Problemen in Kirtland’, Verhalen uit de Leer en Verbonden, 158–160.) Leg uit dat de Heer van Oliver Granger verwachtte dat hij in Kirtland zou blijven om de schulden van de kerk af te betalen. Waarom zou dat een moeilijke opgave zijn geweest? Wat zei de Heer in Leer en Verbonden 117:13 om Oliver – of ons – te helpen om offers voor de Heer te brengen?

Leer en Verbonden 119–120

Dankzij tiende kan de kerk Gods werk doen.

Overweeg hoe u de kinderen kunt bijbrengen dat tiende – zelfs de kleine bedragen die zij misschien betalen – bijdraagt aan de opbouw van het koninkrijk van de Heer. (Zie Trouw aan het geloof, 163–164.)

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen zich voorstellen dat een vriend of vriendin een kerkgebouw ziet en vraagt hoe onze kerk dat gebouw bekostigt. Hoe zouden we aan hem of haar kunnen uitleggen wat tiende is? Verwijs de kinderen naar Leer en Verbonden 119:4; 120:1 als ze over deze vraag nadenken.

  • Laat de kinderen zich afvragen wat de kerk dankzij het tiendegeld allemaal kan doen. In welke opzichten zijn die dingen ons tot zegen? Vertel wat u van de wet van tiende vindt en hoe u erdoor gezegend bent.

    Afbeelding
    Jongen die tiende betaalt

    Als we tiende betalen, laten we aan God zien dat we Hem liefhebben en dragen we bij aan zijn werk.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Vraag de kinderen welke gevoelens of gedachten vandaag bij hen zijn opgekomen. Moedig ze aan om thuis over die gevoelens en gedachten te vertellen.

Ons onderwijs verbeteren

Ondersteun de ouders. Bedenk manieren om de ouders te laten weten wat kun kinderen in het jeugdwerk leren. Vraag ze hoe u ze in hun rol als ouder kunt ondersteunen (zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25).

Afdrukken