Kom og følg mig
24.-30. juni. Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: ›Han er opstået‹


»24.-30. juni. Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21: ›Han er opstået‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»24.-30. juni. Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Jesus taler til Peter

Vogt mine får, af Kamille Corry.

24.-30. juni

Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20-21

»Han er opstået«

Begynd din forberedelse ved at læse Matthæus 28, Markus 16, Lukas 24 og Johannes 20-21. Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier og dette oplæg kan hjælpe dig til at vælge principper i disse kapitler, der vil være til gavn for børnene i din klasse.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Når børnene ser et billede, kan det hjælpe dem til at huske ting, de har lært derhjemme eller andre steder. Måske kan du vise billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, og lad børnene fortælle, hvad de ved om historien på billedet.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20:1-23

Jeg vil leve igen, efter jeg har været død, ligesom Jesus gjorde.

Jesu Kristi forsoning, herunder hans opstandelse, er den vigtigste begivenhed i historien, og den er grundlaget for den kristne tro. Tænk over, hvordan du vil hjælpe børnene med at opbygge deres tro på Jesus Kristus, mens du læser om Jesu Kristi opstandelse.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl historien om Jesu opstandelse med dine egne ord. Bed børnene om at skiftes til at gentage historien for dig. Slå eventuelt op i »Kapitel 42: Jesu opstandelse«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 121-126. Forklar, at da Jesus døde, forlod hans ånd kroppen. Da han opstod, blev hans ånd og krop ført sammen igen.

  • Inviter adskillige medlemmer i menigheden til at spille soldater, engle, Maria Magdalene, Peter, Johannes, disciplene og Thomas og fortælle, hvad de kunne vidne om efter Jesu opstandelse.

  • Bær dit vidnesbyrd om, at alle en dag opstår. Bed børnene om at bære deres vidnesbyrd.

  • Overvej at synge »Mon Jesus virkelig opstod?« og »Når Jesus atter kommer her«, Børnenes sangbog, nr. 45, 46, sammen. Lad børnene forestille sig, hvordan det vil være at se den opstandne Jesus. Bed dem om at dele deres tanker med klassen.

Johannes 20:24-29

Jeg kan have tro på Jesus Kristus, selv om jeg ikke kan se ham.

Tænk over, hvordan du kan hjælpe børnene til at forstå, hvad tro er, og hvordan de kan udøve tro på Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat historien om Thomas’ oplevelse i Johannes 20:24-29. Genfortæl historien senere i lektionen, men bed denne gang børnene om at give nogle af detaljerne.

  • Vis en æske med en genstand inden i, som børnene ikke kan se, og beskriv den for børnene. Spørg dem, om de tror, at den genstand virkelig er i æsken og hvorfor. Vis dem derefter genstanden og forklar, at tro er at tro på noget, vi ikke kan se. Den vigtigste tro, vi kan have, er tro på Jesus Kristus.

Billede
Jesus viser apostlene sine hænder

Se mine hænder, af Jeff Ward

Johannes 21:15-17

Jeg kan vise min kærlighed til Jesus ved at tjene andre.

Hvordan kan du inspirere børnene til at elske og hjælpe mennesker omkring dem?

Mulige aktiviteter

  • Læs Johannes 21:15-17. Jesus ønskede ikke, at Peter skulle bruge al sin tid på at fiske. I stedet ønskede han, at Peter skulle forkynde evangeliet og indbyde alle til at komme til ham. Giv hvert barn et papirfår, og bed dem om at skrive noget på det, de kan gøre for at hjælpe med at vogte Jesu får.

  • Bed på forhånd flere børn om at fortælle om ting, de gør for at elske og tjene andre, eller andre måder de har tjent dem på.

  • Skriv navnet på hvert barn i din klasse på et stykke papir, der er klippet ud som et får, og spred disse får rundt om i lokalet. (Tag også navnene med på børn, der ikke kommer regelmæssigt). Lad dem samle fårene ved at finde det, deres navn er på. Hvad kan vi gøre for at tjene alle de tabte får, vi måtte kende?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Matthæus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20:1-23

Fordi Jesus opstod, vil alle opstå.

Det er naturligt for børn at tænke på, hvad der mon sker, når vi dør. Overvej, hvordan du kan lære dem om opstandelsen på en måde, der vil opbygge deres tro.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at lukke øjnene og forestille sig, at de sidder ved Jesu grav, mens du læser Johannes 20:1-17, eller sammenfatter historien om hans opstandelse (se også »Kapitel 42: Jesu opstandelse«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 121-126). Hvordan ville det have været at se den opstandne Frelser?

  • Lad hvert barn granske en oplevelse blandt dem, der så den opstandne Frelser, og fortælle resten af klassen, hvad han eller hun lærte.

Johannes 20:24-29

Jeg kan have tro på Jesus Kristus, selv om jeg ikke kan se ham.

Hvad gør de børn, du underviser, for at styrke deres tro på Jesus Kristus? Hvordan kan du hjælpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Lad et par børn skiftes til at læse versene i Johannes 20:24-29.

  • Skriv hvert ord i sætningen »Salige er de, som ikke har set og dog tror« på hver sin seddel. Bed børnene om at sætte ordene i den rigtige rækkefølge. Lad dem fortælle om oplevelser, hvor de følte Frelserens kærlighed, selv om de ikke kunne se ham.

  • Opfordr dem til at lave tegninger af ting, de kan gøre for at styrke deres tro. Mens de tegner, fortæller du, hvad du har gjort for at styrke din tro på Jesus Kristus.

Johannes 21:1-17

Jeg kan vise min kærlighed til Jesus ved at vogte hans får.

Børn kan have en stor indflydelse på mennesker omkring sig. Hvordan kan du opmuntre dem til at styrke andre i evangeliet?

Mulige aktiviteter

  • Spørg børnene, om de har prøvet at fiske, før I læser Johannes 21:1-17 sammen. Hvordan var det? Spørg, om nogen nogensinde har fanget rigtig »mange fisk« (Joh 21:6).

  • Læs Johannes 21:15-17, men erstat Simons navn med børnenes navne. Hvem er Jesu får? Hvordan kan vi vogte hans får?

  • Giv børnene en enkel snack. Mens de spiser, spørger du dem, hvordan det er ligesom at vogte nogen, når de fortæller dem om evangeliet.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at bruge denne uges aktivitetsside til at lære deres familie om den sidste uge i Frelserens liv.

Gør undervisningen bedre

Følg op på opfordringer til at handle. Når du opfordrer børnene til at handle i henhold til det, de lærer, følger du op på din opfordring under den næste klassetid. Det viser børnene, at du interesserer dig for, hvordan evangeliet velsigner dem. Når de fortæller om deres oplevelser, bliver de styrket og vil hjælpe hinanden til at efterleve evangeliet.

Billede
activity page: everyone will be resurrected

Udskriv