Kom och följ mig
2–8 mars. 2 Nephi 31–33: ”Detta är vägen”


”2–8 mars. 2 Nephi 31–33: ’Detta är vägen’” Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Mormons bok 2020 (2020)

”2–8 mars. 2 Nephi 31–33”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2020

Bild
Jesus undervisar sina lärjungar

Kristus undervisar sina lärjungar, av Justin Kunz

2–8 mars

2 Nephi 31–33

”Detta är vägen”

Tänk på dina klassdeltagare och fundera över vilka upplevelser de kan ha haft av sanningarna som Nephi undervisade om när du studerar 2 Nephi 31–33. Hur kan du be dem att undervisa varandra om vad de har lärt sig och känt inför de här lärosatserna?

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Har någon i din klass haft en meningsfull upplevelse den här veckan med ett av förslagen för skriftstudier i Kom och följ mig – för enskilda och familjer? Ge klassdeltagarna tillfälle att berätta om sina upplevelser.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

2 Nephi 31–32

Jesus Kristus och hans lära är den enda vägen till evigt liv.

  • Det kanske skulle vara till nytta för dina klassdeltagare att se hur tro, omvändelse, dop, den Helige Andens gåva och att hålla ut intill änden relaterar till varandra och till Jesu Kristi försoning. För att visa det kan du rita en stig på tavlan och be klassmedlemmarna att längs stigen skriva några av principerna som finns i 2 Nephi 31. Varje klassdeltagare kan välja en av de här principerna och leta i 2 Nephi 31–32 efter något Nephi sa om den. Sedan kan de berätta för varandra vad de hittade och samtala om hur det hjälper dem förstå evangeliets principer bättre. Hur kommer välsignelserna av Jesu Kristi försoning in i våra liv när vi lever efter de här principerna?

  • Hur kan du inleda ett samtal om Nephis tydliga och enkla beskrivning av ”vägen” till frälsning? (2 Ne. 31:21.) Du kanske kan fråga klassdeltagarna vad de skulle säga om de bara hade 60 sekunder på sig att förklara vad man måste göra för att få frälsning. Sedan kan klassdeltagarna skumma igenom 2 Nephi 31–32 och leta efter uttalanden som kan vara till hjälp. Vad lär vi oss av de här kapitlen om Frälsarens centrala roll i vår frälsning? Uttalandena i ”Övriga resurser” kan vara till hjälp i det här samtalet.

  • Ibland ser vi evangelieprinciper som åtskilda, men i själva verket är de sammanflätade. För att hjälpa klassdeltagarna se hur principerna i 2 Nephi 31 hänger ihop kan du be klassdeltagarna, en och en eller i mindre grupper, läsa vers 4–21 och göra ett diagram som visar hur tro på Kristus, omvändelse, dop, den Helige Andens gåva och att hålla ut intill änden bygger på varandra, relaterar till varandra, och så vidare. Uppmuntra dem att vara kreativa. Be dem berätta vad de lärde sig om de här principerna när de visar sin uppställning för klassen. Hur kan vi göra dem till en del av våra dagliga liv?

2 Nephi 31:15–20

”Den som håller ut intill änden han ska bli frälst.”

  • Förstår klassdeltagarna vad det innebär att hålla ut intill änden? Här är en aktivitet som kan vara till hjälp. Skriv följande på tavlan: Hur vet jag om jag håller ut intill änden? Be sedan klassdeltagarna söka igenom 2 Nephi 31:15–20 för att hitta svar på frågan. Be klassen skriva bra ord eller uttryck de hittar på tavlan. Varför är att hålla ut intill änden en viktig del av Kristi lära? Du kan också läsa upp äldste Dieter F. Uchtdorfs uttalande i ”Övriga resurser” eller uttalandet om att hålla ut intill änden på sidan 6 i Predika mitt evangelium.

  • Känner klassdeltagarna någon som är ett exempel på att hålla ut intill änden? Vad har hjälpt honom eller henne ”sträva framåt med ståndaktighet i Kristus”? (v. 20.) Du kan återge berättelser om andra personer som nämns i skrifterna som uthärdade intill änden.

2 Nephi 32:1–6

Den Helige Anden visar oss vad vi bör göra.

  • I 2 Nephi 32 tog Nephi upp ett problem han märkte att hans folk hade med att tillämpa Kristi lära. Du kan be klassen leta efter det här problemet i 2 Nephi 32:1 och sedan läsa Nephis svar i 2 Nephi 32:2–6. Hur skulle klassdeltagarna omformulera Nephis lärdomar med egna ord? Vilka upplevelser har klassdeltagarna haft av att den Helige Anden eller Kristi ord har visat dem vad de behövde göra?

2 Nephi 33

Mormons bok övertygar oss att tro på Kristus.

  • Nephi hoppades att hans ord skulle förmå oss ”att göra gott [och] att tro på [Kristus]” (2 Ne. 33:4). Vilka skriftställen eller berättelser från 1 och 2 Nephi har övertygat oss att göra gott och tro på Kristus? Du kan hitta några psalmer din klass skulle kunna sjunga eller lyssna på som förstärker de här budskapen, till exempel ”Jag på Kristus tror” eller ”Har jag gjort något gott” (Psalmer, nr 81 samt Sånger, nr 158).

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Ett sätt att inspirera klassdeltagarna att studera Jakob 1–4 nästa vecka är att förklara att i de här kapitlen finner de Jakobs varningar om två synder som är särskilt utbredda i vår tid.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Kristi lära.

Äldste Jeffrey R. Holland lärde: ”’Kristi lära’ så som Nephi förkunnade den i sin storslagna, sammanfattande predikan, inriktas på tro på Herren Jesus Kristus, omvändelse, dop genom nedsänkning, mottagande av den Helige Andens gåva och uthållighet intill änden. Denna predikan är emellertid inget försök att omfatta hela frälsningsplanen, ett kristet livs samtliga dygder eller de belöningar som väntar oss i den himmelska härlighetens olika grader. I denna förkunnelse tas inte de olika ämbetena inom prästadömet, templets förrättningar eller många andra sanna lärosatser upp. Allt detta är viktigt, men så som den används i Mormons bok är ’Kristi lära’ enkel och rakt på sak. Den inriktar sig enbart på evangeliets första principer med en uppmuntran att hålla ut och sträva framåt. Faktum är att det är i klarheten och enkelheten som ’Kristi lära’ har sin genomslagskraft” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s. 49–50).

Äldste D. Todd Christofferson har sagt: ”Jag vädjar till alla som hör eller läser detta budskap att söka samma vittne, genom bön och skriftstudier, om Jesu Kristi gudomlighet, hans återlösning och hans uppståndelse. Ta emot hans lära genom att ni omvänder er, blir döpta, mottar den Helige Andens gåva och sedan under resten av livet efterlever Jesu Kristi evangeliums lagar och förbund” (”Kristi lära”, Liahona, maj 2012, s. 89).

Hålla ut intill änden.

Äldste Dieter F. Uchtdorf förklarade:

”När jag var ung trodde jag att ’uthärda intill änden’ i stort sett betydde att jag behövde anstränga mig mer för att hålla mig vaken tills kyrkans möten var över. När jag var tonåring [tänkte jag] med ungdomlig medkänsla … att det hade att göra med hur våra kära äldre medlemmar höll ut till livets slut. …

Att uthärda intill änden är … mer än att bara passivt tolerera livets svåra omständigheter, eller att ’hålla ut’. Vi tillhör en aktiv religion som hjälper Guds barn längs den raka och smala stigen så att de kan nå sin fulla potential i detta liv och återvända till honom en dag. Sett från detta perspektiv är det upphöjande och härligt att uthärda intill änden, inte bistert eller dystert. Detta är en glädjefull religion, hoppfull, stärkande och befriande. …

Att uthärda intill änden innebär att vi ’uthålligt gör det goda’ (Rom 2:7), sträva att följa buden (se 2 Ne. 31:10), och utföra rättfärdiga gärningar (se L&F 59:23)” (”Har vi inte orsak att glädjas?Liahona, nov. 2007, s. 20).

Förbättra vår undervisning

Vi lär oss tillsammans. Som lärare gör du mer än att bara ge information – du lär dig tillsammans med resten av klassen. Berätta för dem vad du gör för att lära från skrifterna.

Skriv ut