Uusi testamentti 2023
1.–7. toukokuuta. Luukas 12–17; Johannes 11: ”Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa”


”1.–7. toukokuuta. Luukas 12–17; Johannes 11: ’Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023, 2022

”1.–7. toukokuuta. Luukas 12–17; Johannes 11”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2023

Kuva
mies halaamassa poikaansa

Tuhlaajapoika, Liz Lemon Swindle

1.–7. toukokuuta

Luukas 12–17; Johannes 11

”Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa”

Aloita valmistautumisesi tutkimalla rukoillen lukuja Luuk. 12–17 ja Joh. 11. Keitä luokkasi ”kadoksissa olevia lampaita” tulee mieleen? Käytä aineistoa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi ja tätä opetusehdotusta, kun etsit Herran johdatusta siihen, kuinka voit parhaiten vastata luokkasi jäsenten tarpeisiin, vaikka he eivät osallistuisikaan oppitunneille.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Soveltaminen käytäntöön on tärkeä osa oppimista, joten kehota luokan jäseniä kertomaan, kuinka he ovat päättäneet elää jonkin tällä viikolla pyhistä kirjoituksista oppimansa asian mukaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Luuk. 14:15–24

Mikään veruke ei riitä evankeliumin torjumiseen.

  • Voisit auttaa luokan jäseniä tarkastelemaan vertausta suurista pidoista kutsumalla heidät kuvitteellisiin juhliin, jotka järjestät. Anna heidän mainita syitä, miksi he kenties osallistuisivat tai eivät osallistuisi juhliin. Lukekaa yhdessä Luuk. 14:15–24 ja keskustelkaa verukkeista, joita ihmiset vertauksessa esittivät, kun heidät kutsuttiin suuriin pitoihin, jotka kuvaavat evankeliumin siunauksia. Mitä verukkeita ihmiset nykyään antavat sille, etteivät he hyväksy Vapahtajan kutsua ottaa vastaan taivaallisen Isän siunauksia? Ehkäpä luokan jäsenet voisivat kertoa, mitä siunauksia he ovat saaneet tehtyään uhrauksia, jotka ovat olleet välttämättömiä tiettyjen evankeliumin periaatteiden noudattamiseksi.

Luuk. 15

Voimme etsiä niitä, jotka ovat kadoksissa, ja riemuita Isän kanssa, kun he palaavat laumaan.

  • Kuinka annat luokan jäsenille tilaisuuden kertoa, mitä he ovat oppineet luvun Luuk. 15 kolmesta vertauksesta? Voisit antaa kullekin luokan jäsenelle kerrattavaksi yhden vertauksista. He voisivat etsiä ja kertoa vastauksia seuraavanlaisiin kysymyksiin: Mitkä vertauksen sanat ilmaisevat, mitä taivaallinen Isä tuntee niitä kohtaan, jotka ovat kadoksissa? Mitä vertaukset kertovat siitä, kuinka meidän tulee auttaa kaikkia Jumalan lapsia? Luokan jäsenet voisivat kertoa, kuinka Vapahtaja on löytänyt heidät, kun he ovat tunteneet olevansa kadoksissa.

  • Laulun ”Rakastaa laumaansa Paimen” (MAP-lauluja, 143) laulaminen yhdessä voi merkityksellisellä tavalla täydentää näiden vertausten opetuksia.

  • Kun käytte yhdessä läpi vertauksen tuhlaajapojasta, luokan jäsenille voi olla hyödyksi keskittyä vertauksen kunkin henkilön sanoihin, tekoihin ja uskonkäsityksiin. Mitä me opimme kultakin henkilöltä? Luokan jäsenet voisivat vaikkapa kirjoittaa vertaukseen toisenlaisen loppuratkaisun, jossa vanhemman veljen asenne veljeään kohtaan on erilainen. Mitä isän neuvo vertauksessa opettaa meille siitä, kuinka meidän tulee suhtautua niihin, jotka ovat kadoksissa, ja niihin, jotka palaavat evankeliumin pariin? (Ks. myös vanhin Jeffrey R. Hollandin sanat kohdassa ”Lisäaineistoa”.) Tai voisit pyytää luokan jäseniä kuvittelemaan, että he ovat tämän vertauksen isä. Mitä muita neuvoja he antaisivat vanhemmalle pojalle auttaakseen tätä riemuitsemaan muiden edistymisestä tai menestyksestä?

Luuk. 17:11–19

Kiitollisuus saamistani siunauksista tuo minut lähemmäksi Jumalaa.

  • Kehota luokan jäseniä kertomaan, mitä he ovat oppineet kiitollisuudesta tutkimalla jakeita Luuk. 17:11–19 ja katsomalla videon ”Presidentti Nelson: Profeetan rukous kiitollisuudesta, toivosta ja parantumisesta maailmalle” (churchofjesuschrist.org). Kuinka kiitollista spitaalista siunattiin, kun hän ilmaisi kiitollisuutensa? Kuinka meitä siunataan, kun ilmaisemme kiitollisuutta? Luokan jäsenet voisivat ehdottaa tapoja, joilla voimme osoittaa kiitollisuuttamme Jumalalle ja muille.

Joh. 11:1–46

Jeesus Kristus on ylösnousemus ja elämä.

  • Yksi tapa tutkia jakeita Joh. 11:1–46 on pyytää luokan jäseniä lukemaan vuorotellen nämä jakeet sekä pysähtymään ja keskustelemaan joka kerta, kun he löytävät todisteen uskosta Jeesukseen Kristukseen. Voisit myös pyytää luokan jäseniä pohtimaan mukana olevien ihmisten – kuten Vapahtajan, apostolien, Martan, Marian ja Lasaruksen – näkökulmia. Mitä me opimme heiltä kultakin? Luokan jäsenet voisivat kertoa kokemuksista, jolloin heidän uskonsa Jeesukseen Kristukseen on vahvistunut koettelemuksen aikana.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Toiselta tuhlaajapojalta opittua.

Vanhin Jeffrey R. Holland on esittänyt tämän huomion tuhlaajapojan vanhemmasta veljestä: ”Tämä veli ei ole niinkään vihainen siitä, että toinen veli on tullut kotiin, kuin siitä, että hänen vanhempansa ovat siitä niin iloisia. – – Hänellä ei ole vielä sääliä ja armoa, lempeää näkemystä huomata, että kyse ei ole kilpailijan palaamisesta. Kyse on hänen veljestään. Isä vetosi häneen, että hän ymmärtäisi, että veli oli kuollut ja heräsi eloon. Veli oli eksyksissä ja oli nyt löytynyt.” (”Toinen tuhlaajapoika”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 70.)

Näin kehitymme opettamisessa

Tavoita se yksi. Kuten Vapahtajan vertauksen paimen (ks. Luuk. 15:4), ”sinäkin voit pyrkiä auttamaan niitä, jotka ovat jääneet pois luokastasi. Mahdollisuutesi opettaa ja kohottaa luokan jäseniä ja auttaa heitä tulemaan Kristuksen luokse ulottuvat oppiluokkaa ja varsinaisten oppituntiesi osallistujia laajemmalle.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 8.)

Tulosta