Seminarie
Les 141 – Leer en Verbonden 132: Meervoudig huwelijk


‘Les 141 – Leer en Verbonden 132: Meervoudig huwelijk’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht (2025)

‘Leer en Verbonden 132’ Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht

Les 141: Leer en Verbonden 129–132

Leer en Verbonden 132:1–2, 34–66

Meervoudig huwelijk

Afbeelding
Joseph Smith leest en vertaalt de Bijbel

Hoewel Gods vaste huwelijkswet om het huwelijk tussen één man en één vrouw gaat (zie Jakob 2:27, 30), zijn er momenten geweest waarop Hij enkele van zijn kinderen gebood om het meervoudig huwelijk te praktiseren. De begintijd van de herstelde kerk was zo’n uitzondering. De Heer gebood de profeet Joseph Smith om het meervoudig huwelijk te praktiseren en anderen in het beginsel te onderwijzen. Deze les kan de cursisten meer inzicht geven in het gebod van de Heer aan sommige heiligen in de begintijd van de kerk om een meervoudig huwelijk te sluiten.

Mogelijke leeractiviteiten

Moeilijke geboden

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

Afbeelding
President Russell M. Nelson

God heeft zijn verbondskinderen altijd gevraagd om moeilijke dingen te doen. (Russell M. Nelson, ‘Pal staan als ware millennials’, Liahona, oktober 2016, 49.)

  • Wat zijn enkele voorbeelden van moeilijke dingen die God zijn kinderen heeft gevraagd te doen?

    Verwijs zo nodig naar enkele verhalen in de Schriften waar de cursisten aan kunnen denken. Enkele voorbeelden: Abraham werd gevraagd om Izak te offeren (zie Genesis 22:1–2, 10), Maria aanvaardde de roeping om de moeder van Jezus Christus te worden (zie Lukas 1:26–38) en Jezus Christus leed en deed verzoening voor de hele mensheid (zie Mattheüs 26:39). Laat eventueel afbeeldingen van deze gebeurtenissen zien.

    Afbeelding
    Abraham en Izak
    Afbeelding
    Maria bezocht door de engel
    Afbeelding
    de heiland in de hof van Gethsémané
  • Waarom zou God zijn kinderen soms gebieden om moeilijke dingen te doen?

Als onderdeel van deze bespreking kunt u Abraham 3:23–25 lezen. U kunt ook de video ‘Is It Hard to Be the Prophet?’ (1:54), beschikbaar op ChurchofJesusChrist.org laten zien.

In onze bedeling vroeg de Heer de profeet Joseph Smith om veel moeilijke dingen te doen. Een moeilijk gebod dat God in de begintijd van de kerk aan Joseph Smith gaf, was om het meervoudig huwelijk, ook wel polygamie genoemd, in te stellen.

Leg uit dat het meervoudig huwelijk betekent dat één man met meer dan één vrouw trouwt. Maak de cursisten duidelijk dat het normaal is om vragen over dit gebruik te hebben of het er moeilijk mee te hebben. Geef de cursisten eventueel tijd om hun vragen in hun studiedagboek op te schrijven.

Het is goed dat de cursisten zelf naar antwoorden zoeken. Moedig ze aan om tijdens hun studie aandacht te besteden aan de leiding die ze door de Heilige Geest ontvangen. Het is niet uw taak als leerkracht om alle vragen van de cursisten te beantwoorden. U mag best zeggen dat u het antwoord niet weet. U kunt laten zien dat we, zelfs als we niet alle antwoorden hebben, verder kunnen gaan met geloof in Jezus Christus.

De instructies van de Heer over het meervoudig huwelijk

Bij het vertalen van de Bijbel las de profeet Joseph Smith over enkele dienstknechten van God die met meer dan één vrouw trouwden. Lees Leer en Verbonden 132:1 om erachter te komen wat Joseph aan God vroeg. Lees vervolgens vers 2 en vers 34–37 en ga na hoe de Heer de vraag van de profeet beantwoordde.

  • Wanneer is het meervoudig huwelijk volgens deze verzen aanvaardbaar voor de Heer?

Laat de cursisten vertellen wat ze geleerd hebben en help ze om de voorwaarde te benoemen dat de Heer het meervoudig huwelijk alleen aanvaardt als Hij het gebiedt.

In het Boek van Mormon lezen we dat sommige Nephieten tegen Gods wil in meervoudige huwelijken sloten. Ze rechtvaardigden dat met de Schriftuurlijke verslagen in het Oude Testament (zie Jakob 2:23–24, zie ook Leer en Verbonden 132:38–39). De Heer veroordeelde die daden en onderwees de Nephieten in zijn norm voor het huwelijk.

Lees Jakob 2:26–27, 30 en let op de leringen van de Heer aan de Nephieten.

  • Hoe dragen deze verzen bij aan je begrip van het meervoudig huwelijk?

Maak de cursisten zo nodig duidelijk dat het huwelijk tussen één man en één vrouw Gods vaste huwelijkswet is. God heeft echter op bepaalde momenten geboden het meervoudig huwelijk te praktiseren als uitzondering op deze vaste wet. Een van de redenen die God voor het meervoudig huwelijk heeft gegeven, is om ‘voor Mijzelf nageslacht [te] doen opstaan’ (Jakob 2:30).

  • Hoe kan die kennis nuttig zijn bij vragen over het meervoudig huwelijk in de begintijd van de kerk?

Meervoudig huwelijk onder de eerste heiligen

De cursisten kunnen er baat bij hebben om bronnen die God heeft aangewezen te gebruiken waardoor ze het meervoudig huwelijk in de begintijd van de kerk beter gaan begrijpen.

Deel eventueel de hand-out met de titel ‘Fragmenten uit “Meervoudig huwelijk in Kirtland en Nauvoo”’ uit. Laat de cursisten desgewenst dit materiaal individueel of in kleine groepjes bestuderen. Laat ze op zoek gaan naar informatie waarmee ze hun vragen kunnen beantwoorden.

Geef de cursisten na hun studie de gelegenheid om te vertellen wat ze hebben geleerd door vragen als de volgende te stellen:

  • Wat voor nuttigs heb je door je studie geleerd?

  • Hoe was het voor Joseph Smith en andere leden in de begintijd van de kerk om gevraagd te worden het meervoudig huwelijk te praktiseren?

  • Hoe hielp God de heiligen met dit moeilijke gebod?

Maak de cursisten duidelijk dat het niet erg is als ze nog steeds vragen over dit onderwerp hebben. Het was een moeilijk gebod voor de eerste heiligen om na te leven en het kan nu moeilijk te begrijpen zijn. Maar als we ons concentreren op de belangrijke waarheden die we wél over onze hemelse Vader, Jezus Christus en het herstelde evangelie weten, kunnen we in geloof voorwaarts gaan. Getuig hiervan eventueel tot de cursisten en lees het volgende citaat voor:

Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

Geloof behoeft geen antwoord op elke vraag, maar zoekt de geruststelling en moed om voorwaarts te gaan, waarbij we soms moeten toegeven: ‘Ik weet niet alles, maar ik weet genoeg om het pad van discipelschap te blijven bewandelen.’ (Neil L. Andersen, ‘Geloof is geen toeval, maar een keuze’, Liahona, november 2015, 66.)

Vat samen wat je hebt geleerd

Help de cursisten eventueel te verwoorden wat ze vandaag geleerd hebben, door een scenario als het volgende te introduceren:

Stel je voor dat je een gesprek hebt met een vriend(in) die zich afvraagt of Joseph Smith tegen Gods wil inging toen hij het meervoudig huwelijk in de kerk instelde. Neem even de tijd om enkele punten in je dagboek te noteren die je vriendelijk en geduldig met je vriend(in) kunt bespreken.

Als de cursisten tijd hebben gehad om in hun dagboek te schrijven, vraag dan of ze willen vertellen wat ze hebben opgeschreven. Dit kan ook een goed moment zijn om de cursisten te vragen naar de antwoorden die ze op hun eigen vragen of zorgen hebben gevonden.

Getuig eventueel tot de cursisten dat als ze geloof in Jezus Christus oefenen en zich voor hulp tot hun Vader in de hemel wenden, Hij hen zal helpen met de moeilijkheden of vragen waar ze mee te maken hebben.

Afdrukken