Institut
Lektion 11, Klassens forberedelsesmateriale: Israels indsamling


»Lektion 11, Klassens forberedelsesmateriale: Israels indsamling«, Grundlag for genoprettelsen – Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 11, Klassens forberedelsesmateriale« Grundlag for genoprettelsen – Lærerens hæfte

Lektion 11, Klassens forberedelsesmateriale

Israels indsamling

Billede
de unge går ved templet

I sin tale til Kirkens unge spurgte præsident Russell M. Nelson: »Vil I gerne være en stor del af den største udfordring, den største sag og det største værk på jorden i dag? Vil I hjælpe med at indsamle Israel i disse dyrebare sidste dage?« (»Zions ungdom«, verdensomspændende foredrag for unge, 3. juni 2018, tillæg til Liahona, s. 8, ChurchofJesusChrist.org; kursiv i originalen).

Når du studerer denne lektion, skal du kigge efter, hvorfor Herren indsamler sit folk fra hvert hjørne af verden, og overveje, hvordan du kan hjælpe ham med at udføre dette store værk.

Afsnit 1

Hvad er Israels indsamling?

Israels børn er efterkommere af profeten Jakob i Det Gamle Testamente, hvis navn blev ændret til Israel. De indgår i den samme pagt, Gud gav til Jakobs far, Isak, og til hans farfar, Abraham (se 1 Mos 26:3-4, 24; Abr 2:6-11). Jakobs 12 sønner og deres efterkommere er »Israels hus« eller »Israels tolv stammer«. Til tider spredte »Herren … og hjemsøgte Israels tolv stammer på grund af deres uretfærdighed og oprør. Men Herren benyttede sig også af, at hans udvalgte folk blev spredt blandt alverdens folk, til at velsigne disse folk« (Guide til skrifterne, »Israel«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Overvej at markere nogle af de følgende profetier omkring Israels indsamling.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Esajas 11:11-12 (se også 2 Ne 25:17 ; 29:1 ; Jakob 6:2).

Mormons Bog fortæller, at Frelseren selv vil indsamle Jakobs efterkommere.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 3 Nefi 5:24-26.

I vores uddeling havde nogle af de tidlige medlemmer af Kirken stor interesse i profetien i Mormons Bog omkring indsamlingen af Guds folk i de sidste dage for at opbygge Zion som forberedelse til Frelserens andet komme (se 3 Ne 21:23-26). Dage før en kirkekonference i september 1830 spurgte Joseph Smith og andre Herren om denne profeti og modtog den åbenbaring, der blev optaget i Lære og Pagter 29.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Lære og Pagter 29:1-2, 7.

En måned efter, at denne åbenbaring blev givet, begyndte Oliver Cowdery og tre andre på en missionsrejse for at hjælpe med at samle Herrens udvalgte.

Billede
Drag ud i ødemarken, af Robert T. Barrett

Missionærernes største succes fandt sted, da de gjorde holdt i Kirtlandområdet i Ohio. Der døbte de omkring 130 konvertitter, hovedsagelig blandt Sidney Rigdons menighed af reformerede baptister, og dette blev således indledningen til det, der skulle blive et indsamlingssted for hundredvis af kirkemedlemmer det følgende år (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 149)

Efter denne første missionærindsats fortsatte Herren med at kalde missionærer til at indsamle dem, der ville lytte til hans røst.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Lære og Pagter 33:5-7.

Billede
hvede klar til høst

I slutningen af december 1830 åbenbarede Herren gennem Joseph Smith sin vilje med Kirken angående et indsamlingssted i Ohio:

»En befaling giver jeg Kirken,« erklærede han, »at de skal samles i Ohio.« De skulle samles med de nye konvertitter i Kirtlandområdet og vente på, at missionærerne vendte tilbage fra vest fra …

Kaldet til at flytte til Ohio syntes at bringe de hellige tættere på at opfylde de gamle profetier omkring indsamlingen af Guds folk. Bibelen og Mormons Bog lovede begge, at Herren ville samle sit pagtsfolk for at beskytte det mod farerne i de sidste dage. (Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, bd. 1, The Standard of Truth, 1815-1846, 2018, s. 109)

Billede
kort over ruter i New York, Pennsylvania og Ohio

Gennem denne og andre åbenbaringer blev de hellige befalet at samles først i Ohio og Missouri, dernæst i Illinois og derefter i Salt Lake Valley. På hvert af disse indsamlingssteder befalede Herren de hellige at bygge et tempel.

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Herren indsamler sit folk, så de kan tilbede og opbygge Kirken som en beskyttelse, og så de kan modtage råd og vejledning …

Profeten Joseph Smith erklærede, at det guddommelige formål med indsamling i alle tidsaldre er at bygge templer, så Herrens børn kan modtage de højeste ordinancer og derved opnå evigt liv (se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 412-415). (David A. Bednar, »The Spirit and Purposes of Gathering«, foredrag ved Brigham Young University–Idaho, 31. okt. 2006, byui.edu)

Billede
en familie foran et tempel

I dag indsamler Herren fysisk sit folk til Zions stave og templer i lande over hele jorden.

Han samler dem også åndeligt for at få kundskab om sit evangelium (se 1 Ne 15:12-16).

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvad kan vi lære omkring Herren og hans karakter gennem adspredelsen og indsamlingen af hans pagtsfolk? Hvordan har samvær med andre medlemmer af Kirken i menigheder, stave og templer velsignet dit liv?

Afsnit 2

Hvordan kan jeg hjælpe Herren med at indsamle det sidste dages Israel?

En tidlig konvertit til den genoprettede kirke ved navn Heber C. Kimball blev senere kaldet til at være medlem af De Tolv Apostles Kvorum. Heber følte sig nervøs over sin evne til at dele evangeliet med andre. Han mindedes:

»Omkring den første dag i juni 1837 kom profeten Joseph til mig, mens jeg sad i … templet i Kirtland, og han hviskede til mig: ›Bror Heber, Herrens Ånd har hvisket til mig: ›Lad min tjener Heber tage til England og forkynde mit evangelium og åbne døren til frelse i denne nation.‹ Ældste Kimball blev overvældet ved tanken om et sådant foretagende: ›Jeg følte selv, jeg var en af Guds allersvageste tjenere. Jeg spurgte Joseph, hvad jeg skulle sige, når jeg kom dertil. Han bad mig henvende mig til Herren, så ville han vejlede mig og tale gennem mig med den samme ånd, som [ledte] ham« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 325)

Ældste Kimball skrev følgende i sin dagbog:

Da jeg følte min egen svaghed og uegnethed ved et sådant foretagende, blev jeg ansporet til at råbe højt til Herren om visdom og om den trøst og støtte, som jeg havde så meget brug for …

Jeg bestræbte mig på at sætte min lid til Gud, idet jeg troede, at han ville hjælpe mig med at udsende sandheden, give mig ytring, og at han ville være en nærværende hjælp i nødens stund (Journal of Heber C. Kimball, red. R.B. Thompson, 1840, s. 15)

Heber C. Kimball huskede senere:

Jeg gik ud og udførte missionen i overensstemmelse med ordene fra den levende Guds profet og var væk elleve måneder og to dage fra Kirtland … i hvilket tidsrum omkring to tusinde sjæle sluttede sig til Kirken og Guds rige (Heber C. Kimball, »Sermon«, Deseret News, 2. dec. 1857, s. 3)

Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har også lært os, at vi kan stole på Herren, mens vi hjælper med at indsamle Israel ved at dele hans evangelium:

Vi skal bede om Herrens hjælp og vejledning, så vi kan være redskaber i hans hænder for en, som er parat nu – en som han ønsker, vi skal hjælpe i dag. Dernæst skal vi være rede til at høre og rette os efter hans Ånds tilskyndelser om, hvordan vi skal gribe det an.

Disse tilskyndelser vil komme. Vi ved fra utallige personlige vidnesbyrd, at Herren på sin egen måde og i sin egen tid forbereder mennesker til at tage imod sit evangelium. Sådanne mennesker søger, og når vi søger at finde dem, vil Herren besvare deres bønner ved at besvare vore. Han vil tilskynde og vejlede dem, som ønsker det, og som oprigtigt søger vejledning om, hvor, hvornår og hvem de skal fortælle om hans evangelium. (Dallin H. Oaks, »Fortæl om evangeliet«, Liahona, jan. 2002, s. 8)

Billede
en søstermissionær

Præsident Nelson har yderligere sagt:

Deltagelse i indsamlingen af Israel vil kræve nogle ofre fra jer. Det kan endda være, at I bliver nødt til at ændre nogle ting i jeres liv. Det vil helt sikkert tage noget af jeres tid og energi og jeres gudgivne talenter. Er I interesseret? …

Israels indsamling betyder i sidste ende at tilbyde Jesu Kristi evangelium til Guds børn på begge sider af sløret, der hverken har indgået de afgørende pagter med Gud eller modtaget deres nødvendige ordinancer …

I blev sendt til jorden på netop dette tidspunkt, den mest afgørende tid i verdens historie, for at bidrage til at indsamle Israel. Der sker intet på denne jord lige nu, der er vigtigere end det. Intet har større konsekvenser. Absolut intet

Det er den mission, I blev sendt her til jorden for at udføre (Russell M. Nelson, »Zions ungdom«, s. 8; kursiv i originalen)

Billede
ikon, handling

Handl ud fra det, du har lært

Hvad vil du gøre i de kommende dage og uger for at tage en mere aktiv del i indsamlingen af Israel?

Udskriv