Institut
Lektion 17, Klassens forberedelsesmateriale: Forbliv trofast trods modgang og sorger


»Lektion 17, Klassens forberedelsesmateriale: Forbliv trofast trods modgang og sorger«, Grundlag for genoprettelsen – Lærerens hæfte, 2019

»Lektion 17, Klassens forberedelsesmateriale«, Grundlag for genoprettelsen – Lærerens hæfte

Lektion 17, Klassens forberedelsesmateriale

Forbliv trofast trods modgang og sorger

Billede
Kold nat i Missouri, af Joseph Brickey

Vi har alle oplevelser, der udfordrer vores tro. En af vores udfordringer i livet er at forblive tapper og trofast mod Gud, når vi oplever disse svære tider. Når I studerer følgende materiale, se da efter principper, der kan vejlede jer, når jeres tro bliver prøvet.

Afsnit 1

Hvilke problemer havde de hellige i Kirtland i Ohio sidst i 1830’erne?

»Knæene vaklede under mange af de stærkeste mænd i Kirken,« sagde Brigham Young om den krise, der ramte Kirken i 1837 (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 314). Bare året forinden havde de hellige nydt fred og en udgydelse af åbenbaringer ved indvielsen af templet i Kirtland. Men i månederne efter indvielsen begyndte en »ånd af spekulation«, der havde overtaget landet, også at herske blandt de hellige. Kirtland »så ud til at have stor fremgang,« skrev Heber C. Kimball, »og alle virkede fastsatte på at blive rige, efter min mening var det kunstige eller opdigtede rigdomme. Fremtoningen af fremgang fik mange hellige til at tro, at tiden var kommet til, at Herren berigede dem med jordens skatte, og ved at tro dette opildnede det dem til store anstrengelser i en sådan grad, at to af De Tolv, Lyman E. Johnson og John F. Boynton, tog til New York og købte varer for 20.000 dollars og gik ind i en handelsforretning og lånte betydelige beløb fra Polly Voce og andre hellige i Boston og egnene omkring, hvilke penge de aldrig har betalt tilbage« (i Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball, 1888, s. 111-112).

En holdning af stolthed, kritik og frafald begyndte at sprede sig blandt mange af de hellige. Eliza R. Snow mindedes:

Mange, der havde været ydmyge og trofaste i at udføre enhver pligt … fik en hovmodig ånd og var indbildske i deres hjertes stolthed. Efterhånden som de hellige drak af verdens kærlighed og ånd, fortrak Herrens Ånd sig fra deres hjerte. (I Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 314)

På trods af illusionen om fremgang var det økonomiske pres på Kirken højt efter udgiften med at bygge templet og købe land, der havde fået Kirken til at akkumulere en gæld på titusinder af dollars. Nu kæmpede de hellige i Kirtland og i Missouri med at følge Herrens befaling om at anskaffe sig mere land og opbygge nye bosættelser i Far West og i Jackson County. I et forsøg på at lette det økonomiske pres på Kirken oprettede Joseph Smith og andre kirkeledere en lille bank kaldet Kirtland Safety Society. Mange hellige købte aktier i den nye bank, heriblandt Joseph. Mange hellige troede, at fremtiden ville bringe fremgang og rigdom, hvis de var trofaste.

Billede
En femdollarseddel fra Kirtland bank

Men som følge af en omfattende økonomisk krise i starten af 1837 gik mange banker fallit i hele USA. En landsdækkende økonomisk panik sammen med stærk modstand fra nogle borgere, der ikke var medlemmer, bidrog til, at Kirtland Safety Society gik konkurs, omkring syv måneder efter den åbnede. To hundrede investorer mistede næsten alt, og Joseph Smith led selv det største tab.

Selvom de fleste hellige reagerede med tro og forblev trofaste mod deres vidnesbyrd i denne prøvende tid, var der mange andre, heriblandt nogle kirkeledere, der bebrejdede Joseph Smith for deres økonomiske problemer. Nogle påstod, at han var en falden profet og ønskede at udpege en ny præsident for Kirken i hans sted.

Afsnit 2

Hvad kan jeg gøre for at forblive stærk og trofast, når min tro bliver prøvet?

Billede
kort over det nordøstlige USA

Tidligt i 1837 var Thomas B. Marsh, der var præsident for De Tolv Apostles Kvorum, med til at lede Kirken i Missouri. Da Thomas hørte, at nogle medlemmer af kvorummet var blevet kritiske over for Joseph Smith og var begyndt at diskutere indbyrdes, rejste han til Kirtland i Ohio i håbet om at forene De Tolv.

På sin vej til Kirtland erfarede han, at profeten havde kaldet to medlemmer af kvorummet til at tjene på en mission i England. Thomas mente, at det var hans pligt som præsident for kvorummet at kalde dem på mission. Da Thomas kom til Kirtland, delte han sine bekymringer med Joseph Smith, og profeten fik en åbenbaring med råd til Thomas (se Revelations in Context, 2016, s. 55-57).

Når I læser Herrens ord til Thomas, så overvej hvilket råd og hvilken sandhed fra dette afsnit, der kan hjælpe en, der kæmper med sin tro. Overvej at markere det, I finder.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Lære & Pagter 112:10, 12-15.

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvilke principper fra denne åbenbaring kan hjælpe jer til at forblive stærk og trofast i jeres trosprøver?

Afsnit 3

Hvordan kan modgang forberede os på noget af vores vigtigste læring?

Nogle få af dem i Kirtland, der forlod Kirken, stræbte Joseph Smith efter livet. Advaret af Herren i en åbenbaring tog han og Sidney Rigdon afsted om natten og rejste til Far West i Missouri, hvor de ankom i marts 1838. I løbet af sommeren og efteråret det år førte misforståelser og spændinger mellem de lokale i Missouri og Kirkens medlemmer til væbnet konflikt i det nordlige Missouri. Guvernøren i Missouri stolede på overdrevne rapporter om konflikten og udstedte en udryddelsesordre for at fordrive de hellige fra staten ved tvang. Kort efter dette i november 1838 blev profeten Joseph Smith og andre kirkeledere arresteret under falsk anklage om forræderi mod staten og blev til sidst indespærret i fængslet i Liberty i Clay County i Missouri.

Billede
foto af fængslet i Liberty

Historisk foto af fængslet i Liberty i Missouri.

Livet i fængsel sled på Joseph. Personer, der generede, kiggede ind gennem de tilgitrede vinduer for at glo eller råbe sjofelheder efter ham. Han og de andre fanger havde ofte intet andet end lidt majsbrød at spise. Den halm, de havde brugt som senge siden december, var nu flad og gav ingen komfort. Når de tændte et bål for at varme sig, blev fangekælderen fyldt med røg, der kvalte dem …

Joseph havde siden sit guddommelige kald fortsat fremad i modgang og forsøgt at adlyde Herren og samle de hellige. Og lige så meget som Kirken havde blomstret over årene, lod den nu til at være på randen af et kollaps.

Pøbler havde fordrevet de hellige fra Zion i Jackson County. Interne uenigheder havde delt Kirken i Kirtland og efterladt templet i hænderne på kreditorer. Og nu, efter en forfærdelig krig med deres naboer, var de hellige spredt langs den østlige bred af Mississippifloden, modløse og hjemløse …

[Joseph følte, at] de hellige var gode mennesker, der elskede Gud. De fortjente ikke at blive slæbt ud af deres hjem, slået og efterladt til at dø. (Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, bind 1, The Standard of Truth, 1815-1846, 2018, s. 384-385)

Billede
Joseph Smith i fængslet i Liberty, af Greg K. Olsen

I et brev til kirkeledere og de hellige derhjemme anråbte Joseph bønsomt: »O Gud, hvor er du? … Hvor længe skal din hånd holdes tilbage og dit øje … skue ned fra de evige himle på den uret, som gøres mod dit folk og dine tjenere, og dine ører gennemtrænges af deres råb?« (L&P 121:1-2).

Tænk på et tidspunkt, hvor I kæmpede med modgang og råbte til Gud om hjælp. Forestil jer, mens I studerer følgende ord, som Herren talte til Joseph i fængslet i Liberty, at Herren siger dem til jer. Overvej at markere udtryk og principper, I lægger særligt mærke til.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Lære og Pagter 121:7-10 og Lære og Pagter 122:7-9.

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Nedskriv i jeres dagbog eller på linjerne herunder de ord og principper, der gjorde indtryk på jer i skriftstederne ovenover. Forbered jer på at fortælle andre i klassen om det, I har lært. Hvordan har I selv oplevet sandheden af princippet, som Herren lærte Joseph Smith i fængslet i Liberty?

Udskriv