Bibliotek
Leksjon 13: ‘Synet’


Leksjon 13

“Synet”

Innledning

Synet som ble gitt profeten Joseph Smith, som nå er nedtegnet i Lære og pakter 76, gir oss en grunnleggende forståelse av livet etter døden, herunder herlighetsgradene. Her lærer vi også hva vi må gjøre for å igjen å få leve i vår himmelske Faders og Jesu Kristi nærhet.

Bakgrunnsstoff

  • L. Tom Perry, “Frelsesplanen,” Ensign eller Liahona, nov. 2006, 69–72.

  • Matthew McBride, “‘The Vision’: D&C 76,” Serien Åpenbaringer i sammenheng, 11. mars 2013, history.lds.org.

Undervisningsforslag

Lære og pakter 76

Grunnleggende forståelse av livet etter døden

Forklar at på 1830-tallet var det mange kristne som hadde én av to generelle oppfatninger om himmel og helvete, noen ganger beskrevet som den “tradisjonelle” og den “universelle” oppfatningen. Den “tradisjonelle” oppfatningen var ganske enkelt himmel for de rettferdige og helvete for de ulydige. Den “universelle” oppfatningen var at Gud ikke for evig ville straffe syndere, for alle ville til slutt bli frelst i Guds rike. På denne tiden visste ikke medlemmene av Jesu Kristi Kirke stort mer enn andre kristne om himmel og helvete. I februar 1832 mottok Joseph Smith og Sidney Rigdon et syn som i betydelig grad forandret de siste-dagers-helliges forståelse av og tro på livet etter dette. Synet i Lære og pakter 76 åpenbarte en intrikat kombinasjon av Guds kjærlighet, barmhjertighet, rettferdighet og dom, og det åpnet døren til et bedre innblikk i vår himmelske Faders plan. I mange år omtalte tidlige medlemmer av Kirken dette synet bare som “Synet”. (Se Matthew McBride, “‘The Vision’: D&C 76,” Serien Åpenbaringer i sammenheng, 11. mars 2013, history.lds.org.)

Be en elev gi en kort beskrivelse av det som står i Lære og pakter 76. Vis følgende uttalelse av president Wilford Woodruff (1807-98), og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Wilford Woodruff

“Jeg mener at Lære og pakter [inneholder] de mest gudlignende erklæringer som noensinne er gitt den menneskelige familie. Jeg vil bare vise til ‘Synet’ [i kapittel 76], en åpenbaring som gir mer lys, mer sannhet og flere prinsipper enn noen åpenbaring i noen annen bok vi noen gang har lest. Det klargjør for oss vår nåværende tilstand, hvor vi kom fra, hvorfor vi er her og hvor vi går hen. Gjennom denne åpenbaringen kan alle vite hvordan deres fremtid og situasjon vil bli” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Wilford Woodruff [2004], 120–21).

Be en elev lese kapitteloverskriften til Lære og pakter 76 høyt. Be en annen elev lese Lære og pakter 76:15-19 høyt.

  • Hva var det Joseph og Sidney gjorde som førte til at de mottok denne åpenbaringen?

  • Hva kan vi lære av deres erfaring om verdien av å studere og grunne på Skriftene? (Sørg for at elevene ser sammenhengen mellom å meditere over Skriftene og å motta åpenbaring.)

Merk: Understrek at å lære å grunne på Skriftene er en verdifull skriftstudieferdighet som gir Den hellige ånd større mulighet til å åpenbare sannheter til oss.

Lære og pakter 76:1-10

Løfter til de trofaste

Be en elev lese Lære og pakter 76:1-4 høyt. Be klassen følge med, og se etter ord og uttrykk som beskriver Jesus Kristus. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer det de finner. Forklar at Frelserens egenskaper som beskrives i disse versene, er et eksempel på en skriftstedsliste. En skriftstedsliste “er en rekke beslektede tanker, ideer eller instruksjoner. Å lete etter lister i Skriftene kan hjelpe lærere og elever å oppfatte viktige punkter forfatteren legger vekt på” (Undervisning og læring i evangeliet [2012], 23). Fremhev at Lære og pakter 76 inneholder en rekke skriftstedslister.

  • Hvilke av Jesu Kristi egenskaper som er nevnt i vers 1-4, er viktigst for deg? Hvorfor?

Be elevene lese Lære og pakter 76:5–10 hver for seg, og se etter Herrens løfter til de trofaste. Be elevene legge merke til listen over løfter i vers 6–10. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer elementene i denne listen for å understreke Herrens løfter.

  • Hva sier vers 5 om hva vi må gjøre for å oppleve Frelserens barmhjertighet, nåde og heder?

Hjelp elevene å oppfatte følgende prinsipp gjennom sitt studium av disse versene: Når vi frykter Herren og tjener ham i rettferdighet, vil han hedre oss og være barmhjertig mot oss. Minn elevene på at i denne sammenhengen betyr det å “frykte” Herren å vise ham ærbødighet.

For å hjelpe elevene å få en dypere forståelse av dette prinsippet, kan du stille følgende spørsmål:

  • Av løftene dere fant i vers 5-10, hvilket ønsker dere spesielt å motta? Hvorfor?

  • Hva tror dere at dere må gjøre for å motta denne velsignelsen?

Gi elevene tid til å tenke over hvorfor det ville være verdt å søke disse velsignelsene, og vurdere hvor godt de viser ærbødighet for Herren og tjener ham i rettferdighet og sannhet.

Påpek for elevene at vers 11 og resten av kapittel 76 inneholder Herrens åpenbaring av “hans rikes mysterier”, som “overgår all forstand i herlighet” (vers 114). Åpenbaringen åpner evighetens undere for vår forstand, underviser oss om livet som kommer, og tilkjennegir det som tidligere hadde vært ukjent.

Lære og pakter 76:19-24

De så Faderen og Sønnen

Forklar at Lære og pakter 76 inneholder en rekke syner. For å gi elevene en oversikt over hva Joseph Smith og Sidney Rigdon så i disse synene, kan du vise det tilhørende bildet eller gi en kopi til hver elev. Forklar at hvert element i oversikten fokuserer på ett syn.

Bilde
Oversikt over kapittel 76

Påpek at i ett av synene Joseph Smith og Sidney Rigdon hadde den dagen, så de Faderen og hans Sønn Jesus Kristus. Vis følgende spørsmål, eller skriv dem på tavlen:

Hvilke sannheter lærer vi om Jesus Kristus av denne åpenbaringen?

Hvilke av disse sannhetene kan du vitne om? Hvordan vet du at de er sanne?

Be elevene lese Lære og pakter 76:19-24 hver for seg og vurdere hvordan de ville svare på spørsmålene på tavlen. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem fortelle hva de ville svare. Elevenes svar kan variere, men sørg for at de forstår følgende prinsipper. Jesus Kristus er en levende og herliggjort person. Jesus Kristus er Faderens enbårne. Jesus Kristus er skaperen av denne og andre verdener. Innbyggerne i denne og andre verdener er født sønner og døtre av Gud.

Vurder å bære vitnesbyrd om Frelseren.

Lære og pakter 76:25-113

Frelsesplanen

Forklar at vers 25-113 i kapittel 76 underviser fantastiske sannheter om frelsesplanen. Be elevene velge en gruppe av disse versene som er oppført i oversikten, og lese dem kjapt. La elevene gå sammen to og to, og be dem snakke sammen om hva de lærte eller hva de syntes var inspirerende i versene de leste. Drøft så følgende spørsmål som klasse:

  • Hvilke grunnleggende læresetninger om liv og død hjelper Lære og pakter 76 oss å forstå? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de forstår at i Lære og pakter 76 får vi en grunnleggende forståelse av livet etter døden, og hva vi må gjøre for igjen å få leve i vår himmelske Faders og Jesu Kristi nærhet.)

Forklar at et av de viktigste syn som ble gitt til Joseph Smith og Sidney Rigdon, handlet om det celestiale rike. Be elevene lese Lære og pakter 76:50-53, og se etter en liste over betingelser for å komme inn i det celestiale rike. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer eller nummererer disse betingelsene i Skriftene. Når en elev forteller hva han eller hun har funnet frem til, kan du stille spørsmål som de følgende:

  • Hva tror du det vil si å motta “Jesu vitnesbyrd”? (Å ha tro på Frelserens forløsende misjon og leve i henhold til hans bud.)

  • Hva vil det si å “seire ved tro”? (Å overvinne fristelser og synder ved å utøve tro på Jesus Kristus og holde trofast ut til enden.)

  • Hva betyr det å bli “beseglet ved Forjettelsens hellige ånd”? (Den hellige ånd, som også er Forjettelsens hellige ånd, vitner for Faderen om at vi har mottatt hans evangeliums frelsende ordinanser, og at vi trofast har holdt paktene vi har inngått.)

Sammenfatt Lære og pakter 76:54–70 ved å forklare at disse versene inneholder mange av velsignelsene de opphøyede innbyggerne i det celestiale rike vil motta. Gi elevene litt tid til å lese gjennom disse versene og se etter lovede velsignelser eller betingelser som er spesielt meningsfylte for dem.

  • Er det en velsignelse som loves de trofaste som har spesiell betydning for deg? Hvorfor?

  • Hvordan hjelper vers 69 oss å forstå Frelserens rolle i livet til dem som arver det celestiale rike? (Uansett hvor hardt vi prøver, vil ingen av oss klare å gjøre alt som er nødvendig for å arve det celestiale rike. Bare ved hjelp av Frelserens sonoffer kan vi bli renset for våre synder og bli fullkomne.)

  • Hvordan kan kunnskap om sannhetene knyttet til frelsesplanen, slik de er nedtegnet i Lære og pakter 76, hjelpe oss å ta bedre valg i livet?

Vis følgende uttalelse av president Boyd K. Packer, og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Uten kunnskap om evangeliets plan kan overtredelser virke naturlige, uskyldige eller til og med berettiget. Det finnes ingen bedre beskyttelse mot den onde enn at vi kjenner sannheten – at vi kjenner planen!” (Our Father’s Plan [1994], 27).

  • På hvilke måter kan kunnskap om sannhetene som finnes i Lære og pakter 76, bidra til å beskytte oss mot Satans innflytelse?

  • På hvilke måter har din kunnskap om vår himmelske Faders plan beskyttet og velsignet deg?

Be en elev lese Lære og pakter 76:114-117 høyt. Be klassen følge med, og se etter løftet som ble gitt til dem som renser seg. Be elevene beskrive løftet i dette skriftstedet.

Når elevene har svart, kan du vise følgende uttalelse av profeten Joseph Smith (1805-44), som omhandler synet som er nedtegnet i Lære og pakter 76:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Jeg kunne ha forklart hundre ganger mer enn jeg noensinne har gjort om de herlighetsriker som ble åpenbart for meg i synet, om jeg fikk tillatelse til det og om folket var beredt til å ta imot det” (i History of the Church 5:402).

For å hjelpe elevene å anvende det de har lært i klassen, kan du vise eller skrive følgende ufullstendige setninger på tavlen:

Etter å ha studert Lære og pakter 76:

vet jeg at…

ønsker jeg å…

vil jeg…

Be elevene fullføre disse setningene på et ark. Be dem overveie om valgene de gjør, vil gjøre dem kvalifisert til å arve det celestiale rike og hjelpe dem å kvalifisere seg til andre velsignelser som loves i Lære og pakter 76. Bær vitnesbyrd om sannhetene dere har drøftet i klassen i dag.

Elevenes leseoppdrag

Skriv ut