Bibliotek
Tro på Jesus Kristus


»Tro på Jesus Kristus«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
maleri af Jesus Kristus

Vejledning til evangelisk studium

Tro på Jesus Kristus

Stol på hans magt og kraft, hans visdom og hans kærlighed

Det er normalt at føle sig utilstrækkelig, overvældet og endda fortabt. At vende sig til Jesus Kristus er altid løsningen på sådanne følelser. Når vi udøver tro på Jesus Kristus, stoler vi på ham – vi sætter lid til hans uendelige kraft, intelligens og kærlighed. Vi tror, at selvom vi ikke forstår alt, så gør han det. Fordi han har oplevet alle vores smerter og sorger, ved han, hvordan han kan hjælpe os, når vi møder udfordringer (se Alma 7:11-13).

Hvad er tro på Jesus Kristus?

Tro på Jesus Kristus er evangeliets første grundsætning. Det betyder ikke blot at tro på ham, men at sætte sin lid til ham. At have tro omfatter at håbe på og fæstne sin lid til ting, der er sande, selv når man ikke kan se eller helt forstå dem. Tro er et princip om handling og kraft, der motiverer vores daglige aktiviteter.

Emneoversigt: Tro på Jesus Kristus

Relaterede vejledninger til studium af evangeliet: Jesus Kristus, Håb, Næstekærlighed, Omvendelse, Mirakler

Afsnit 1

Styrkelse af vores tro på Jesus Kristus vil hjælpe os til at overvinde udfordringer

Billede
maleri af mænd i en båd og en synkende mand, der rækker ud efter hjælp

Frelseren sagde: »Har I en tro som et sennepsfrø … [vil] intet … være umuligt for jer.« (Matt 17:20). Et sennepsfrø er meget lille, men det vokser til et stort træ.

Så hvordan kan I øge jeres tro på Frelseren? Præsident Russell M. Nelson forklarede, at »det kræver en indsats at øge jeres tro på og tillid til [Jesus Kristus].« Han udtalte: »Han underviste også: »Herren kræver ikke fuldkommen tro, for at vi kan få adgang til hans fuldkomne kraft. Men han beder os om at tro.« At tro på Jesus Kristus giver jer motivation til at studere skrifterne og de sidste dages profeters ord og bede om guddommelig vejledning. Når I lærer om Jesus Kristus og føler hans kærlighed og hans Ånd, vil jeres tro på ham vokse.

Noget at tænke over

  • Se videoen »Udøv tro på Kristus« (1:43). Hvad lærer ældste David A. Bednar os om at handle i tro? Hvad vil I gøre for at udøve jeres tro på Jesus?

  • Tro på Jesus Kristus kommer ikke let, og I vil ikke altid udøve jeres tro fuldkomment. Tænk på apostlen Peters oplevelse i Matthæus 14:25-33. Hvordan kan Jesus Kristus hjælpe jer, når I udøver blot en lille smule tro på ham?

  • Profeten Alma i Mormons Bog belærte om, at hvis vi sår evangeliets frø i vores hjerte og nærer det med vores tro, kan vi gradvist udvikle vores eget stærke vidnesbyrd om Jesu Kristi evangelium. Studer Alma 32:21-43, og tænk over, hvordan I kan udøve tro til at få jeres eget vidnesbyrd til at vokse.

Aktivitet til at lære med andre

  • I kan eventuelt lave nogle fysiske øvelser sammen og tale om, hvad motion gør for kroppen. Læs derefter dele af ældste Juan Pablo Villars tale »Træning af vores åndelige muskler«, fra aprilkonferencen 2019, og tal om, hvad det vil sige at udøve tro på Jesus Kristus.

Lær mere

Afsnit 2

Tro er et princip om kraft

Billede
maleri af en blind mand, der rækker ud efter Jesus

Gennem tro på Kristus kan vi trække på Guds kraft og gøre det muligt at gøre det, Gud beder os om. Sand tro kan udvirke mirakler i henhold til Guds vilje. Ved tro får vi styrke til at gøre svære ting og vokse åndeligt. Vi bliver også bedre i stand til at håndtere vores timelige behov og svære omstændigheder, når vi tror på Herren og stoler på hans løfter. Oprigtig bøn er vejen til at få adgang til Guds kraft – vi beder i tro om den guddommelige hjælp og vejledning, vi har brug for (se En 1:15).

Noget at tænke over

  • Læs Markus 5:21-42. Hvilken rolle spillede tro i disse mirakler? Hvordan illustrerer denne beretning, hvordan jeres tro kan blive prøvet?

  • Læs, eller se ældste Brent H. Nielsons tale »Er der ikke balsam i Gilead?« Hvordan kunne ældste Nielson genkende de velsignelser, han modtog? Tænk over, hvordan I kan se efter velsignelser, selv i svære tider. Hvordan kan det styrke jeres tro på Jesus Kristus?

Aktivitet til at lære med andre

  • Se videoen »Bjerge at bestige« (5:05). I kan derefter arbejde sammen om at lave en liste over, hvordan Jesus og vor himmelske Fader har velsignet jer. Hvordan har udøvelse af tro på Jesus Kristus hjulpet jer til at udholde og overvinde udfordringer?

Lær mere

Afsnit 3

Det kræver tid og tålmodighed at opnå tro

Billede
foto af en ung kvinde, der knæler og ser ud ad et vindue

I har sikkert oplevet tidspunkter, hvor I har følt, at jeres bønner ikke blev hørt, eller jeres udfordringer var for store til, at I kunne klare dem. En mand i en sådan situation kom engang til Jesus Kristus. Hans søn havde brug for helbredelse, og manden bad Jesus om at velsigne ham. Da Kristus forklarede, at alt er muligt for dem, der tror, udbrød manden: »Herre, jeg tror, hjælp min vantro!« (Se Mark 9:14-27). Han havde tro nok til at spørge, men han vidste, at hans tro ikke var fuldkommen. Når I beder om hjælp til at øge jeres tro, viser I, at I ved, at Jesus kan hjælpe jer – og det vil han.

Hver eneste persons oplevelse med at opbygge tro på Jesus Kristus er unik. Hvis mennesker, I elsker, kæmper med deres tro, så husk at reagere med venlighed og medfølelse. Hvis de kommer til jer med spørgsmål, kan I kærligt og tålmodigt lytte til dem og støtte dem i deres søgen efter sandhed. Du kan også hjælpe dem til at finde pålidelige kilder, hvor de kan se efter svar. Og I kan fortælle dem, hvor meget Jesus elsker dem.

Noget at tænke over

  • Når man har spørgsmål eller tvivl, har ældste Jeffrey R. Holland givet dette råd: »Hold fast ved det I allerede ved og vær stærk indtil mere viden kommer.« Hvordan kan tro på Jesus Kristus hjælpe jer med ubesvarede spørgsmål?

Lær mere

Andre ressourcer om tro

Udskriv