Bibliotek
Omvendelse


»Omvendelse«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
en pige ser ud af vinduet

Vejledning til studium af evangeliet

Omvendelse

Udvikling og forbedring gennem Jesu Kristi kærlighed og barmhjertighed

Vor himmelske Fader elsker os. Han ønsker mere end noget andet, at vi vender tilbage til ham. Men vores synder og ufuldkommenheder adskiller os fra Gud. Det afholder os fra at vende tilbage og bo i hans nærhed og fra at blive som ham. Alligevel er der håb. Fordi vor Fader i himlen elsker os så højt, sendte han sin Søn, Jesus Kristus, for at frelse os. Kristus påtog sig villigt vore synder og ufuldkommenheder, så vi kan blive tilgivet, fortsætte med at vokse og med tiden vende tilbage og bo hos vor Fader i himlen. Denne store gave kaldes Jesu Kristi forsoning. Vi begynder at modtage velsignelserne ved Kristi forsoning, når vi udøver tro på ham og omvender os fra vores synder.

Hvad er omvendelse?

Omvendelse er en ændring i sind og hjerte – en omvendelse fra synd og samtidig en tilbagevenden til Gud. Den anspores, når vi oplever bedrøvelse efter Guds vilje over at have syndet (se 2 Kor 7:9-11). Når vi omvender os, indrømmer vi ærligt vores fejl og synder, vi gør, hvad vi kan for at rette dem, vi stræber efter at foretage alle de nødvendige ændringer, vi kan, og vi stoler ydmygt på Frelserens kraft til at ændre det, vi ikke kan. Oprigtig omvendelse kan ske, når vi udøver tro på Jesus Kristus og hans evne til at gøre os rene.

Emneoversigt: Omvendelse

Relaterede vejledninger til studium af evangeliet: Tro på Jesus Kristus, Jesu Kristi forsoning, Nadveren, Lydighed

Afsnit 1

Renset gennem omvendelse: »Hvordan sker det?«

Billede
en mand beder

I Mormons Bog beskrev profeten Enosh »den kamp, som [han] havde foran Gud«, da han søgte tilgivelse for sine synder. Da hans »skyld [blev] fejet bort«, spurgte han om noget, som I måske har undret jer over: »Herre, hvordan er det sket?« Læs om hans oplevelse i Enosh 1:1-8. Hvordan blev Enosh forandret? Hvad kan I lære af den måde, hvorpå han beskrev sin omvendelse?

Selvfølgelig er den eneste vej til fuld forståelse af omvendelse at opleve den. Overvej at skrive om jeres oplevelse, når I omvender jer og føler tilgivelsens fred og glæde. I kan endda føle jer inspireret til at dele det med et familiemedlem eller en ven.

Noget at tænke over

  • Hvordan får vi adgang til Frelserens rensende kraft i vores liv? I kan finde svar på dette spørgsmål i præsident Dallin H. Oaks tale »Renset ved omvendelse«. Tænk især på de lærdomme, der findes i det første afsnit med titlen »Omvendelse«. Tænk over, hvad Herren ønsker, at I skal gøre for at få tilgivelse for jeres synder.

    • Udforsk, hvad Frelseren har sagt om sit sonoffer for os i 3 Nefi 9:13-14 og Lære og Pagter 19:16-19. Hvilke budskaber kan Herren have specifikt til jer i sine ord?

    • Læg mærke til de ord og udtryk, der beskriver tilgivelse i Jeremias 33:6-9; Alma 5:21. Hvad antyder disse ord og vendinger om omvendelse og tilgivelse for synd?

Aktivitet til at lære med andre

  • Profeten Esajas talte om vask og renselse, da han underviste om omvendelse. Overvej at læse Esajas 1:16-18 som familie, mens I gør noget rent sammen, såsom tøj eller opvask. Hvad er det, der muliggør, at disse ting kan blive rene? Hvad gør det muligt for os at blive åndeligt rene – eller renset for vores synder? (Se 3 Ne 27:19-20).

    I kan også sammenligne, hvordan det føles at blive renset fysisk med, hvordan det føles at blive tilgivet for vores synder.

Lær mere

Afsnit 2

Omvendelse betyder forandring – og det gælder for alle

Billede
en kvinde ser ud ad et vindue

Skrifterne giver mange eksempler på mennesker, der virkede som usandsynlige kandidater til forandring, men som gennem Jesu Kristi kraft omvendte sig og blev retfærdige. Apostlen Paulus, mange af lamanitterne og Alma den Yngre oplevede alle en dramatisk, betagende forandring af hjertet. De vendte sig fra synd og til Frelseren og lod ham forandre deres liv. Sommetider synes denne forandring at ske pludseligt, men som regel er det en gradvis forandring. Uanset hvad, så er det et mirakel, som Jesus Kristus tilbyder alle, der omvender sig. Og det er et mirakel, vi alle har brug for, »for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud« (Rom 3:23).

Noget at tænke over

Aktiviteter til at lære med andre

  • Verden er fuld af eksempler på imponerende forandringer – et lille frø, der bliver til et stort træ, en larve, der bliver en sommerfugl, et æg, der bliver til en ørn. I eller jeres familie kan gennemgå nogle af disse eksempler og læse 2 Korinther 5:17. Det kan føre til en samtale om den forandring, der er mulig gennem Jesus Kristus.

  • Små børn vil måske synes om at lære om omvendelse fra Historier fra Mormons Bog, f.eks. fra eksemplerne i »Kapitel 18: Alma den Yngre omvender sig« og »Kapitel 26: Ammons folk«. Hvordan hjalp Frelseren disse mennesker til at ændre sig?

  • I kan også lave en liste over nogle af vor himmelske Faders og Jesu Kristi egenskaber (salmen »Mer hellighed giv mig«, nævner flere). Hvordan kan vi ændre os, så vi bliver mere som dem? Hvordan hjælper de os med at gøre det?

Lær mere

Afsnit 3

Omvendelse er glædesfyldt

Billede
ung mand, der smiler

Fordi forandring kan være svær, kan vi sommetider være bange for omvendelse. Måske synes vi, at det er noget nedværdigende, deprimerende eller helt umuligt. Men vor himmelske Faders plan er en plan for lykke. Gennem omvendelse kan vi blive mere venlige, kærlige, tålmodige, ydmyge og glade.

Synd gør os elendigt til mode – omvendelse er en måde, hvorpå vi undslipper den elendighed.

Noget at tænke over

Aktiviteter til at lære med andre

  • I kan se en eller begge af disse videoer sammen med andre for at lære mere om glæden ved omvendelse: »The Shiny Bicycle« (3:04) and »The Goal: A Story of Faith, Friendship, and Forgiveness« (7:27). Når I ser videoerne, så se efter 1) ting, der gjorde personen i videoen ked af det, og 2) ting, der gjorde personen glad. I kan også se efter disse ting i lignelserne i Lukas 15.

  • Eller I kan tale om engang, hvor nogen kom sig over en sygdom eller skade, og sammenligne den oplevelse med omvendelse. Læs 3 Nefi 9:13-14, og tal om den glæde, vi føler, når Frelseren helbreder os åndeligt, når vi omvender os. Hvad kan vi sige for at hjælpe nogen, der er bange for at omvende sig?

Lær mere

Udskriv