Bibliotek
Lydighed


»Lydighed«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
smilende, ung kvinde

Vejledning til evangelisk studium

Lydighed

Følg Gud af et villigt hjerte

Forældre forstår vigtigheden af at undervise små børn i at undgå at røre ved et varmt komfur eller løbe ud på gaden foran biler. Hvis børn adlyder, uanset om de forstår, hvorfor det er nødvendigt at adlyde, vil de nyde større sikkerhed og beskyttelse.

I vores førjordiske tilværelse erklærede Herren, at det var nødvendigt at give Guds børn en erfaringer som mennesker på jorden for at »prøve dem … for at se, om de vil gøre alt, hvad Herren deres Gud vil befale dem« (Abr 3:25). Gud ønsker, at vi hver især lærer at følge ham og lyde hans bud. Når vi gør det, vil vi modtage den velsignelse at leve sammen med ham i »en tilstand af aldrig ophørende lykke« (Mosi 2:41). Ved at bruge vores handlefrihed og Åndens vejledning kan vi begynde at forstå, hvorfor Gud har givet os love at adlyde. Vor himmelske Fader lover lykke og velsignelser til alle, der vil give agt på hans ord og villigt overholde hans befalinger.

Hvad er lydighed?

I Jesu Kristi evangelium forstås lydighed som at gøre Guds vilje og holde hans bud. Det omfatter udøvelse af vores handlefrihed eller frihed til at vælge at følge Gud af et villigt hjerte. Vi viser vores kærlighed til Gud, når vi vælger at stole på og underkaste os hans vilje.

Emneoversigt: Lydighed

Relaterede skriftstudievejledninger: Befalinger, Omvendelse, Pagter og ordinancer, Efterlevelse af Jesu Kristi evangelium

Afsnit 1

Jesus Kristus adlød Gud Faderen i alt

Billede
Jesus i Getsemane Have

Jesus Kristus erklærede: »For jeg er kommet ned fra himlen, ikke for at gøre min egen vilje, men hans vilje, som har sendt mig« (Joh 6:38). Gennem hele sit jordiske liv udviste Jesus lydighed mod alle sin Faders love og befalinger. Han sagde: »Jeg gør altid det, der er godt i hans øjne« (Joh 8:29).

I Getsemane have bad Jesus: »Fader, hvis du vil, så tag dette bæger fra mig. Dog, ske ikke min vilje, men din« (Luk 22:42). Da han havde lidt i Getsemane, underkastede han sig ydmygt sin Faders vilje og blev korsfæstet og bragte sig selv som offer for at forløse os alle (se Mosi 15:7). Eftersom Jesus Kristus var lydig mod sin Fader i alle ting, gjorde han frelse og ophøjelse mulig for Guds børn.

I vore dage beder Herren os om at følge i hans fodspor og »leve … af hvert ord, der udgår af Guds mund« (L&P 98:11, se også 5 Mos 8:3). Jesus Kristus tydeliggjorde den vigtigste årsag til, at vi adlyder Gud, da han kom med den direkte og enkle opfordring: »Elsker I mig, så hold mine bud« (Joh 14:15).

Noget at tænke over

  • Jesus Kristus levede et syndfrit og helligt liv. Han beder os om at følge ham. Læs 2 Nefi 31:7-10. Hvad kræves der af dem, der ønsker at følge Jesus Kristus?

  • Gud har erklæret, at hans gerning og herlighed er at »tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39). Læs Lære og Pagter 11:20 og overvej, hvad Herren identificerer som »din gerning«.

Aktivitet til at lære med andre

  • Ældste Robert D. Hales sagde: »Eftersom vor Frelser var lydig, sonede han for vore synder og gjorde det muligt for os at opstå, og han banede vejen for, at vi kan vende tilbage til vor himmelske Fader.« Tal om, hvilke velsignelser vi får, fordi Jesus Kristus var fuldkommen lydig mod Gud Faderen. Hvad ønsker Gud, at vi gør for at vise vores taknemlighed for de mange velsignelser, vi modtager?

Lær mere

Afsnit 2

Jeres lydighed mod Gud vil føre til lykke og velsignelser

Billede
ung familie, der ler

I Mormons Bog lærer vi, at alle, der hørte kong Benjamins vægtige prædiken, blev dybt omvendt til Jesus Kristus. Som følge deraf udtrykte de villighed til at indgå pagt om at holde Guds befalinger (se Mosi 5:1-7). Et af de ansvar, som medlemmer af Kristi kirke har i vore dage, er at holde alle Guds bud (se L&P 42:78). Profeten Joseph Smith forklarede, hvor vigtig denne pligt var for ham, da han sagde: »Jeg gjorde dette til mit valgsprog: Når Herren befaler det, så gør det

Vor kærlige himmelske Fader har åbenbaret det evige princip, der styrer, hvordan velsignelser gives: »Når vi opnår en hvilken som helst velsignelse fra Gud, er det ved lydighed mod den lov, på hvilken den er baseret« (se L&P 130:20-21). Der er forskellige grunde til, at vi vælger at adlyde Guds bud. Til tider kan vi gøre det af frygt for straf. Nogle gange søger vi måske blot den lovede belønning. Men den vigtigste årsag til at være lydig er, at vi elsker vor himmelske Fader og Jesus Kristus og ønsker at tjene dem. Gud »kræver hjertet og et villigt sind« (L&P 64:34).

Noget at tænke over

  • Tænk over alle de måder, hvorpå vor himmelske Fader har vist sin kærlighed til jer. Læs Mosija 2:20-24. Hvorfor er vores lydighed alt, hvad Gud kræver af os? Læs nu Mosija 2:41. Hvordan kan I for en anden person beskrive, hvor gavmild Gud er over for dem, der oprigtigt søger at adlyde hans bud?

  • Lehis familie oplevede store vanskeligheder, da de rejste i ørkenen i adskillige år. Fordi de søgte at holde Guds bud, velsignede Herren dem. Læs 1 Nefi 17:1-4. Hvad er Gud ifølge vers 3 beredt til at gøre for dem, der holder hans bud?

  • Vi vil ikke altid forstå, hvorfor Gud har givet visse befalinger. Men når vi udøver vores handlefrihed og vælger at stole på og adlyde Gud, kan vi være sikre på, at alt vil virke til vores egen gavn (se L&P 100:15). Frelseren har lovet os: »Og hvis du holder mine befalinger og holder ud til enden, skal du få evigt liv, hvilken gave er den største af alle Guds gaver« (L&P 14:7).

Aktivitet til at lære med andre

  • Præsident Ezra Taft Benson erklærede: »Når vi sætter Gud først i livet, så vil alt andet falde på rette plads eller forsvinde ud af vores liv. Hvad forstår I ved udtrykket »at sætte Gud først«? Bed gruppens medlemmer om at tale om tidspunkter, hvor de har set »alt andet falde på rette plads eller forsvinde ud af vores liv«, når vi sætter Gud først.

Lær mere

Noter

  1. Robert D. Hales, »Elsker I mig, så hold mine bud«, Liahona, maj 2014, s. 35.

  2. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2011, s. 160

  3. Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 40.

Udskriv