Bibliotek
Jordelivet


»Dødelighed«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
jorden

Vejledning til studium af evangeliet

Jordelivet

Grunden til at vi er til

Ofte har vi så travlt med livet, at vi ikke rigtigt tænker over, om der er noget storartet formål med det hele. Vi prøver bare at komme igennem endnu en dag. Og alligevel synes der at være noget indeni os, der længes efter at vide: »Hvorfor er jeg her?« eller »Hvad er formålet med livet?«

Jesu Kristi gengivne evangelium erklærer med sikkerhed, at der er et formål med jeres liv, og I kan kende det. Kort sagt er I her, fordi vor Fader i himlen gav jer den mulighed, og I accepterede den med glæde. Jeres formål med dette liv er at vokse, lære om Gud, blive mere som ham og en dag modtage evigt liv sammen med ham. Jeres forståelse af disse sandheder kan have en stærk indvirkning på, hvordan I ser på livets velsignelser og prøvelser, sorger og glæder.

Hvad er dødeligt liv?

Livet på jorden er perioden mellem fødsel og død. De valg, vi træffer i vores jordeliv – især valget om at følge Jesus Kristus – afgør vores evige skæbne.

Emneoversigt: Jordelivet

Relaterede vejledninger til studium af evangeliet: Frelsesplanen, Forudtilværelsen, Efterlevelse af Jesu Kristi evangelium

Afsnit 1

En chance for at modtage et fysisk legeme

Billede
mor og far holder et barn

Det er svært at forestille sig et liv uden vores legeme – så meget af det, vi ved og oplever, kommer gennem vores fysiske sanser. Men I er meget mere end jeres legeme. I har en ånd, der eksisterede, længe før I blev født. Gud, Faderen til jeres ånd, gav jer dette fysiske legeme som en gave for at I kunne opleve jordelivet og udvikle jer til at blive mere som ham. At modtage et fysisk legeme og opleve livet på jorden er en vigtig del af hans plan for jeres evige lykke.

Noget at tænke over

  • Hvad ønsker Gud, at vi forstår om vores legeme? Tænk over dette, mens I læser 1 Mosebog 1:26-27; Moses 2:27; og 1 Korinther 6:19-20. Hvordan adskiller Guds syn på jeres fysiske legeme sig fra de budskaber, I ser og hører i verden? Hvordan kan det påvirke de valg, I træffer om jeres legeme, at I ser jeres legeme, som han gør?

  • Overvej at se videoen »God’s Greatest Creation« (2:51) eller læse præsident Russell M. Nelson artikel »Jeres legeme: En storslået gave, der må påskønnes«. Nedskriv, hvad I føler omkring, at jeres krop er en gave. Hvad føler I jer inspireret til at gøre for at vise jeres taknemlighed for denne gave?

Aktivitet til at lære med andre

  • Til styrke for de unge: En vejledning til at træffe valg har et afsnit med titlen »Jeres legeme er helligt« (s. 22-29). I kan måske læse den sammen og tage en pause en gang imellem for at stille et spørgsmål som: »Hvad betyder det for jer?« eller »Hvordan vil disse principper påvirke de valg, vi træffer om vores legeme?«

Lær mere

Afsnit 2

En tid til at forberede os og vise vores værd

Hvis I har gået i skole, så ved I sikkert, hvordan det er at tage en prøve eller eksamen. En eksamen giver jer mulighed for at vise, hvad I har lært, så I kan gå videre til næste klassetrin eller kursus og lære mere.

Livet svarer på nogle måder til en eksamen eller en prøve. Vores oplevelser – og vores reaktion på disse oplevelser – giver os mulighed for at vise, »om [vi] vil gøre alt, hvad Herren … har befalet« (Abr 3:25). Men ulig de fleste prøver i skolen er livets prøvestand ikke blot en tid, der skal evalueres. Det er også en proces for at blive. På grund af Jesu Kristi forsoning kan I rette fejltrin gennem omvendelse og gradvist blive mere som Gud. Hvis vi bruger vores tid på jorden på at vende os til Kristus og modtage hans evangelium, kan han bruge vores erfaringer i jordelivet – deriblandt smertefulde, beklagelige oplevelser – til at forberede os på evigheden (se Rom 8:28).

Noget at tænke over

  • Hvis nogen spurgte jer: »Hvad er formålet med livet?« hvad ville I så svare? Overvej, hvordan disse skriftsteder kan kaste lys over jeres svar: Alma 12:24; 34:31-37; Lære og Pagter 84:43-48. Hvordan »forbereder I jer til at møde Gud«?

  • Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Dette liv er virkeligt den tid, hvor I beslutter, hvilket slags liv I ønsker at leve for evigt.« Spørg jer selv: »Hvilket liv ønsker jeg at leve for evigt? Hvilke valg træffer jeg, der vil føre til det mål? Er der nogle justeringer, jeg må foretage? Hvordan kan jeg få adgang til Frelserens kraft til at hjælpe mig med at foretage disse ændringer?«

Aktivitet til at lære med andre

  • I videoen »The Challenge to Become« deler præsident Dallin H. Oaks en lignelse om en velhavende far. Denne lignelse kan tilskynde til en drøftelse om vor himmelske Faders formål med, at vi lever her på jorden. I kan tale om, hvordan forældre kan hjælpe deres børn med at forberede sig på fremtiden. Hvordan forbereder vor himmelske Fader jer på de evige velsignelser, han ønsker at give jer i fremtiden? I kan måske fortælle hinanden om nogle oplevelser og valg, der hjælper jer til at forberede jer på evigt liv.

Lær mere

Afsnit 3

En måde at opleve glæde på i Jesus Kristus

Billede
Jesus Kristus

Profeten Lehi sammenfattede formålet med livet i en kort sætning: »Menneskene er til for at kunne nyde glæde« (2 Ne 2:25). Men selv ikke Lehi havde et let liv. Han havde alle mulige bekymringer og sorger – han måtte flygte fra sit hjem for at redde sit liv, og to af hans sønner gjorde oprør mod ham. Om Lehis beskrivelse af livets formål har præsident Nelson sagt: »Tænk bare! Af alle de ord, han kunne have brugt til at beskrive beskaffenheden af og formålet med vores liv her på jorden, valgte han ordet glæde!« Trods alle de prøvelser og det hårde arbejde, der er forbundet med livet på jorden, bør vi aldrig glemme, at det, som vor Faders virkelige ønsker, i sidste ende er, at vi modtager den glæde, som han har.

Noget at tænke over

  • I tider, der ikke føles særligt glædelige – og dem kender vi alle – kan et skriftsted som Hebræerne 4:14-16 hjælpe. Hvad lærer I om Frelseren af disse vers? Hvad kvalificerer ham til at tilbyde »hjælp i rette tid«?

Aktivitet til at lære med andre

  • Find sammen ud af, hvad præsident Nelson har sagt om, hvordan man finder glæde i »Glæde og åndelig overlevelse«. I kan måske fortælle hinanden, hvordan I har fundet glæde i Kristus, selv i svære tider.

Lær mere

Udskriv